Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hverdagsmat i 1980 og 2010

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-10, 11:43   #121
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

Grøtpinn, ja. Det hadde vi også. Noe salt etter grøten, middagsrester på flatbrød eller spekemat.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 11:49   #122
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Grøtpinn, ja. Det hadde vi også. Noe salt etter grøten, middagsrester på flatbrød eller spekemat.

Jepp. Vi hadde enten stekte pølser og poteter eller morrpølse med poteter, flatbrød og rømme.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 12:18   #123
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På lørdagene hadde vi enten grøt eller suppe. Posesuppe, med rundstykker til. Sånne frosne, fine. Det var veldig deilig å slippe potetmiddag i hvert fall EN dag i uka.

Gammel 09-06-10, 21:14   #124
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det har ført til at jeg nå er avhengig av spekemat og flatbrød til risgrøt og rømmegrøt.

Det er godt ja.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 22:09   #125
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg er oppvokst med en mor av den litt eldre sorten, hun er oppvokst med sauehold og nøysom livsstil, hadde "huspost" fra hun var 16 og er svært flink med god mat.
Jeg kan ikke huske ett eneste matrelatert traume fra 80-tallet, det var god, hjemmelaget mat.

Innimellom når det skulle gå fort, spiste vi spaghetti og Joika eller spaghetti og pølser, og mine eldre søstre lagde pizza i helgene.
Hvalbiff spiste jeg en eneste gang, g elsket det.
Det gikk mye i fisk - min far bodde "på elva" om sommeren, noe som resulterte i full fryser og laks - som for mange er festmat - var vanlig middag hos oss.
Kjøpebrød (kneipp) hadde vi kun unntaksvis, og den dag i dag synes jeg mammas brød er det bestee jeg få.
Mammas nybakte brød med brunost eller usannsynlige mengder leverpostei på ...

Vi kjøpte hele rein- eller saueskrotter, pappa parterte og mamma lagde supper, gryter, tørkakjøtt, buljong og mye annet godt og stappet i frysere og matbod.

Det som er annerledes i dag, er at sukkerinntaket var "through the roof".
Nugatti, Hapå, Honni Korn, Rødtopp (noen som husker det!?), O'boy og saft så mye jeg orket.
Heldigvis er min mor av sorten som stadig utvikler seg og tar til seg ny kunnskap, så nå er kostholdet på den fronten et helt annet hos henne, og ungene (barnebarna) blir ikke proppet fulle av søppel bare fordi "våre unger spiste jo det hele tiden".
Fine mamman min.

Gammel 10-06-10, 12:05   #126
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var sukkernivået høyere i maten på 80-tallet enn nå, sånn generelt?

Jeg husker jo Honni Korn og sånt, men det var dessert hjemme hos oss og det vil si sjeldent. Hapå og Nugatti og slikt fikk vi kun i sommerferien. Og vi måtte dele en brusflaske på 3 på lørdager, det var alt vi fikk av brus. Saft fikk vi kun til middag når vi hadde grøt på lørdagen. Ellers var det kun melk og vann. Og så fikk vi et glass appelsinjuice på morgenen når det var vinter.

Jeg husker barndommen min som ekstremt sukkerfattig faktisk, det er mye mer spas og kos nå egentlig, jeg tror sønnen min får mer sukker enn hva jeg fikk.

Gammel 10-06-10, 12:17   #127
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ikke mye sukker i min barndom heller.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 12:23   #128
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste nå nettopp en oversikt over sukkerforbruk og mener at det var overraskende kraftig redusert fra 1970 (?) til i dag.

Jeg trodde faktisk at brusforbruket ville ha gjort det omvendt, men nei.

Jeg tror gamlingene brukte mye sukker, da: Sirup på skiva, saft, sukker i kaffen, søte desserter ofte, mye søtt syltetøy.

Gammel 10-06-10, 12:24   #129
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var lite brus, gotteri og saft. Vi spiste yoghurt før den kom med frukt og sukker.

Men det var ofte sjokoladepålegg, honning og syltetøy, det var dessert hver dag, og alltid kneippbrød. Og etter middag var det kaffe, det var alltid en kake eller søt kjeks til kaffen.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 10-06-10, 12:28   #130
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det var lite brus, gotteri og saft. Vi spiste yoghurt før den kom med frukt og sukker.

Men det var ofte sjokoladepålegg, honning og syltetøy, det var dessert hver dag, og alltid kneippbrød. Og etter middag var det kaffe, det var alltid en kake eller søt kjeks til kaffen.

Dessert hver dag? Var det vanlig før i tiden det?

Vi har dessert på onsdager for da har vi fisk til middag, så jeg føler meg vill&gal&usunn på grunn av det.

Jeg føler for en poll.

Gammel 10-06-10, 12:28   #131
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror sukkerforbruket da som nå var miljøbetinget. Jeg kom fra en hippiefamilie som var opptatt av at det ikke skulle være mye sukker, og vi hadde så godt som aldri brus, aldri sukkerholdig pålegg (bortsett fra brunost, men det, smør og hjemmelaget syltetøy var kun i helgene, og bare en skive), aldri søte "nødløsninger" som sukker på skiva, aldri syltetøy på (de grove) pannekakene (bare kjøttpålegg, gulost eller brunost), kun hjemmelaget grovbrød osv. Deres foreldre derimot, hadde oftere dessert og serverte skiver med sukker på.

Men jeg tror nok kanskje miljøet som tenkte så mye på kosthold var mindre da, enn nå, så sånn sett kan nok sukkerinntaket ha falt på generell basis.

Gammel 10-06-10, 12:28   #132
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Fattern jobbet hos Findus, og bestefar på begge sider jobbet hos Findus. Det vil i praksis si at alle Findus/Nestle-produkter var veldig billige, og ble hverdagsmat for oss (det var egen butikk på fabrikken der de solgte ting produsert av konsernet + fisk).

Ble veldig mye fisk av. div typer kombinert med kokte poteter og smelta smør og gulerøtter. Utrolig kjedelig. Er i dag ikke spesielt glad i fisk...

Riktignok var det en del pastaretter o.l. etter hvert ut over 80-tallet som man fikk før det ellers var blitt "populært" pga. den butikken solgte det.

Fra barnahagen mimrer jeg om at det ble servert blodpannekaker og blodpølser (mao. spiste vi vel faktisk middag i barnehagen når jeg tenker meg om, sånn i 14-15 tiden vil jeg tro). Jeg kunne ikke fordra det, men den gang var det ikke noen unnskyldning at man ikke likte det - det ble servert, man spiste det, eller man lot være.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 12:29   #133
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var veldig forskjell. Vi hadde lite sukker i kosten, selv om saften og syltetøyet som ble laget var søtt og det ikke ble spart på noe i kaker og sånn. Men vi fikk nesten aldri saft, syltetøy var sjelden kost og kaker var i helgen. Vi fikk aldri honnikorn eller andre gøyale frokostblandinger. Det var havregryn med eplebiter, rosiner og hasselnøtter og melk. Eller vassgraut med melk og brunost. Eller müsli av Heliostypen.

Vi fikk aldri o'boy, kneipp, hapå, sunda, sjokade eller nugatti. Det var bare hvis vi var på besøk hos mormor i Oslo. Da fikk vi alt som var gøy.

Vi fikk supergrovt brød, laget av grov rug, grov hvete, havregryn og fin hvete, honning, salt og gjær + vann og/eller surmelk. Det brødet er veldig godt og sunt, men akk så kjipt jeg syntes det var å ha i matboksen noen ganger, når andre dro frem tykke skiver med kjøpeloff med nugatti på. Jeg hadde ofte epleskiver eller gulrotskiver på maten, husker jeg.

Og så hadde vi økologisk melk fra fjøset. Iskald, helt fersk og tappet i bunnen av tanken, så den var som ekstralett i konsistensen.

Gammel 10-06-10, 12:29   #134
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Dessert hver dag? Var det vanlig før i tiden det?

Blant vennene mine var det vanlig. Jeg husker at en lærer en gang foreslo "kutte ut dessert på søndag" som et tiltak (spare? slanke? - husker ikke), og alle i klassen reagerte med "men hva med de andre dagene"?

Gammel 10-06-10, 12:31   #135
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg hadde ofte epleskiver eller gulrotskiver på maten, husker jeg.

Når vi skulle skeie ut i helgene fikk vi en brødskive, med smør, tynn epleskive med en liten dert hjemmelaget eplegele i midten der kjerna hadde vært.

Gammel 10-06-10, 12:31   #136
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var mye mer sukker i kostholdet mitt i 1980 enn det det er nå. Mye søtt syltetøy, saft til middagen, sukker på frokostblandingen osv. Vi hadde bare dessert på søndagene, men vi hadde ofte nypesuppe etter middagen til hverdags. Men av en eller annen grunn ble det aldri regnet som dessert.

Gammel 10-06-10, 12:32   #137
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Når vi skulle skeie ut i helgene fikk vi en brødskive, med smør, tynn epleskive med en liten dert hjemmelaget eplegele i midten der kjerna hadde vært.

Å, så det var ikke noe mamma hadde funnet på, altså? Jeg spiste ofte det samme, bare med ripsgelé. Men hos oss var det hverdagsmat. Oppå kneippskiva.

Gammel 10-06-10, 12:35   #138
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Å, så det var ikke noe mamma hadde funnet på, altså? Jeg spiste ofte det samme, bare med ripsgelé. Men hos oss var det hverdagsmat. Oppå kneippskiva.

Kneipp fikk jeg bare annenhver helt hos pappa. Der levde jeg av kneipp, sjokade, honnikorn og lys spaghetti med smør og ost.

Gammel 10-06-10, 12:39   #139
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Saft til middagen? :skingrestemme:

Nei, det skulle tatt seg ut.

Men tre skjeer med sukker i teen var lov.

Gammel 10-06-10, 12:40   #140
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Saft til middagen? :skingrestemme:

Nei, det skulle tatt seg ut.

Men tre skjeer med sukker i teen var lov.

Jeg tror vi igjen kan stadfeste at vi har vokst opp i relativt like hjem.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:50.