|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoMed mindre dere er medlem av et annet trossamfunn enn den norske kirke så er det heller ikke snakk om noen bekreftelse av dåpen Garbella. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoEn humanistisk konfirmasjon, synes jeg er like mye bekreftelse som en kirkelig. Ungdommene tar et valg som kan vise hva de står for. Javel, for en del så viser det absolutt ingenting. Men jeg tror at ganske mange faktisk har et bevisst forhold til det valget de tar. Sist redigert av Libra : 03-05-10 kl 00:08. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjo
Men, hva er det man later som?
|
|
|
#44 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoKirken har det jo ikke som en bekreftelse på dåpen lenger, da. Det ble tatt ut de fleste steder i Den norske kirke i 1912, og fjernet fra alle i 1981. Kirkelig konfirmasjon er en forbønnshandling. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
blant fjord og fossevell
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoVenner og familie er i stor grad med på å bestemme hvilken konfirmasjonsform en velger, venner i større og større grad enn familien.
|
|
|
|
#46 |
|
Jo flere jo bedre...
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoJeg er enig med deg i at en bør kunne stille seg bak prinsippene, Pulverheksa, men hvordan i hule... kan du kalle en humanistisk konfirmasjon for et religiøst alternativ? |
|
|
|
|
|
#47 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoJeg synes ikke humanistisk konfirmasjon er noe mer "oppkonstruert" enn kirkelig. Overgangsriter finnes i de fleste kulturer, og det er ingen grunn til at ungdom som ikke bekjenner seg til en religion skal gjøres mindre stas på eller ha mindre tilbud om opplæring i livssyn og etikk enn de som gjør det? Eller? Hvis ja så gi gjerne en grunn.
|
|
|
|
#48 |
|
Til tider hjulbeint
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjo
Jeg er ikke medlem noe steder, men det er et valg som er tatt for ikke så mange år siden og det påvirker meg definitivt. Men mener da virkelig at det ble messet om bekrefelse på dåp og slikt da jeg konfirmerte meg for omtrent hundre år siden. For ikke å snakke om at jeg ble dømt til å råtne i helvete av presten i og med at jeg hadde kjæreste.. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
saftig
|
Jeg mener du er på bærtur og kan ha godt av å sette deg inn i hva dette faktisk handler om.
Og dersom du ikke vet hva som menes med humanistiske verdier, kan du lese litt her.
|
|
|
#50 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoMine får kun selskap og gaver hvis de konfirmerer seg humanistisk. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoJeg synes overgangsriteargumentet er ganske dårlig Ulvefar med tanke på hvor få kjennetegn både kirkelig og humanistisk konfirmasjon har fra de tradisjonelle overgangsritene og definisjoner på overgangsriter. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Jo flere jo bedre...
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoEnig, Hatti. I grunn synes jeg konfirmasjon er noe tull, uavhengig av fortegn. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#55 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoI og med at vi ikke er kristne, må Storebror ta et aktivt valg og ønske å døpe seg dersom han vil konfirmeres kirkelig. Dersom han gjør dette, vet vi med sikkerhet at han definerer seg som kristen, fordi han i forkant vil ha gjennomgått både Helvete og flere andre varme steder fra sin bestefar for å forsvare sitt valg.
|
|
|
#56 |
|
Til tider hjulbeint
|
Jeg mente overhode ikke noe med det og var utskremt på en ukes konfirmasjonsleir av mine foreldre som brukte bestemors dårlige hjerte som påskudd. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ikke en overgangsrite? I beg to differ. Nei, dagens 15-åringer drar ikke til sjøs og stifter familie på et par år, men hele begrunnelsen for konfirmasjonen (nå snakker jeg ikke om motivasjonen for gaver osv) er jo å oppnå et reflektert forhold til eget livssyn og etikk. Ikke at jeg kjenner antropologien bak begrepet "overgangsrite" særlig godt, men hva ellers er det? Kall det forsåvidt gjerne noe annet, men poenget mitt er at det er en god ting for ungdom som er på vei til å bli ansvarlige for egne handlinger å reflektere over filosofi og livssyn. Så markeres dette med en seremoni. Er det noen grunn til at denne tradisjonen og refleksjonen skal ha mindre verdi for humanister enn for religiøse?
Ateisme er en religion akkurat som det er en hobby å ikke samle på frimerker og en sport å la være å sparke fotball. Derimot er det et livssyn.
|
|
|
|
#58 |
|
|
Enig i dette. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoHar ikke lest alle svarene.
|
|
|
#60 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoAvsporing, men pytt:
... Akkurat den fikk en tidligere venn av meg fra Derry - nord i Irland - virkelig kjenne, da han ble bedt om å gjøre rede for hvorvidt han var en protestantisk ateist eller en katolsk ateist.
|
![]() |
|
|