Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-10, 08:56   #21
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg er vant til ca 500 fra venner. Har ofte spleiset på ting, og da har det ligget rundt der. Det dekker ikke kuvertprisen, det er sikkert, men det er da ikke målet heller. Jeg hadde gitt omtrent for like mye om det hadde vært grillfestbryllup også.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Fra 500 til 1000, tror jeg. Vi går gjerne sammen med noen og spleiser på noe stort om mulig. Man har dette med kuvertprisen som en slags tommelfingerregel, men jeg gir like mye i kurvfestbryllup som i poshe 5-retters på fancy restaurant. (Er det feil? Burde jeg få en dask i kotymen?)

På linje med de to over her.
Har aldri falt meg inn å gi gave etter hvor mye som blir "spandert på oss". Synes det er en helt merkelig og veldig regnestykkeaktig tankegang?

Det er vel ikke en byttehandel dette?

Gir mellom 500-1000 til venner. Som regel er det spleisegaver med andre venner, og alle har alltid vært enige om 500.

Gammel 05-02-10, 08:56   #22
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Kuvertpris = gave synes jeg høres helt rart ut. Hvis det først skal gjøres til et regnestykke, så må man jo ta med prisen på reise, overnatting og utdrikkingslag for gjestene også, eller?

Det er ikke et krav, det er en pekepinn.

Gammel 13-02-10, 01:06   #23
Frida
Evig optimist

Frida sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frida er litt kulFrida er litt kul
Standard

Rundt 1000 kr. gir vi når vi er invitert i bryllupet.Kanskje 1500 til nære venner eller søsken.

Gammel 13-02-10, 12:47   #24
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Hva med når det "bare" er vennefest og uformell stemning? Koltbord og after-ski-party... det bør vel ikke være noen dårligere gave av den grunn?

Gammel 20-02-10, 12:29   #25
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Det der med kuvertpris og sånn har jeg aldri hørt om før. Jeg håper virkelig ikke våre venner bruker så mye som 1000 kroner på bryllupsgaver til oss! Vi skal riktignok ha vennefest i etterkant av bryllupet, uten mat, så hvis vi skal føkge de der pekepinnene fortjener vi vel ingenting, da.

Jeg gir samme størrelsen på gaver uavhengig av hvordan festen er, det har mer med nærhet til de som gifter seg å gjøre. Noen av mine venner ønsker seg også mer utradisjonelle ting og opplevelser, og det liker jeg å gi. I forrige bryllup (til noen av mine absolutt nærmeste venner) ga vi et stormkjøkken til ca. 400, men også en hjemmelaget treretters middag med vin og drinker osv. som sikkert kostet oss over 500 i hvert fall. VI målte det ikke i penger, men ga dem noe de ønsket seg og som vi alle koste oss masse med. Jeg håper våre venner gjør det samme. Jeg vil ikke at folk skal blakke seg på gaver til oss, særlig ikke de som må reise langt.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 12:34   #26
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vi gir etter relasjon, så det pleier å være ca 500-800 pr par hvis det spleises og det er "vanlige" venner. Nære "bestevenner" og nær familie gis det over 1000 kr som regel. Jeg tenker overhodet ikke på hva som spanderes eller gis i bryllupet, det er da irrelevant. Er man bedt som kaffegjest er man som regel litt mer perifer, og vi gir da ca 500.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 13:35   #27
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Vi gir etter relasjon, så det pleier å være ca 500-800 pr par hvis det spleises og det er "vanlige" venner. Nære "bestevenner" og nær familie gis det over 1000 kr som regel. Jeg tenker overhodet ikke på hva som spanderes eller gis i bryllupet, det er da irrelevant. Er man bedt som kaffegjest er man som regel litt mer perifer, og vi gir da ca 500.

Vi er også omtrent her.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 17:15   #28
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ligger omtrent her vi også.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 18:13   #29
Sonar

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi er invitert til et bryllup nå i mars. Jeg tenker at gaven vil ligge på rundt kr 500. Det passer bra med ønskelisten deres også synes jeg.

Det handler jo også om økonomi for giverne da. Ikke alle som har råd til å gi gaver til kr 1000 og mer.

Vi skal i bryllup til familie senere i år, og da spørs det litt utifra ønskelisten hva vi legger oss på.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 18:28   #30
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Det med økonomi er et poeng, særlig hvis det er et bryllup en må reise til. Vi skal i bryllup på Finse i mai og betale togtur, hotellopphold en helg og noe mat og drikke mens vi er der. Noen av gjestene kommer helt fra England. Brudeparet har sagt at de ikke forventer å få dyre gaver når folk reiser så langt for å feire dem, og det synes jeg er fornuftig. Det er sikkert noen som tar av uansett, men vi må nok begrense selve gaven siden bryllupet totalt sett (inkludert utdrikkingslag i London, huff så leit ) blir dyrt. Det samme vil vi signalisere til våre gjester som skal reise, jeg ønsker ikke at folk skal blakke seg helt fordi vi gifter oss.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 18:34   #31
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelpes for noen gaver dere gir bort.
Godt vi ikke har dere som vanlig omgangskrets, for da hadde ikke vi turt å stille i brylupp.

3-500 kr til venner og 5-700 til familie.
Noe mer dersom det er søsken.

1000- 1500 kr, det er jo sinnsykt mye penger!!!!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 18:36   #32
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Vi pleier å gi for 700-800 kr. Må vi reise langt (andre enden av landet med hotell, utlandet osv) har vi gitt for typisk 350 eller noe.

Da vi giftet oss hadde vi kuvertpris på ca 1500, hadde aldri forventet så dyre gaver selv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:22.