Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Røyking, nok en gang

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-10, 11:43   #61
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Røyking, nok en gang

Jeg kjenner at diskusjonen som ender med at så og si alle røykere er aggressive idioter som stort sett bruker dagene sine til å optimalisere andres plager av egen røyking er lite produktiv.

Røykere er som folk flest. De har en avhengighet til røyk. Andre har andre greier som faktisk kan være langt mer plagsomme.

Man bør unngå å demonisere enhver som røyker.

Jeg røyket selv i mange år og vet dermed at det faktisk ikke er så lett å vite hvor man skal gjøre av seg for ikke å sjenere noen. Javel - det er en plage å stå rett ved et vindu. Ikke si hvor de ikke skal stå - si hvor de skal stå.

Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 11:46   #62
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Nei, jeg sier for eksempel at jeg synes det er idiotisk å røyke utenfor sykehusinnganger/vinduer and the works, men det gjelder selvfølgelig bare når andre røyker. Når jeg selv gjør det er det fritt frem, come on, lufta er for alle, er det et føkkings tyranni vi bor i?

:litt lei nuh:

Du røyker jo til og med på avataren din. På FP. Helt sprø, altså!

Gammel 17-02-10, 11:49   #63
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ber folk la være å røyke på ungene mine inni busskur. Jeg plages av å gå spissrotgang i flokker av rullingsrøykende bingofolk og hater røykekupeer, røykerom og innerøyking.

Når jeg er full røyker jeg hvor som helst hvor det er lov og synes at en sjelden innerøykefest er dritkult og crazy. Ellers tror jeg at de 1-4 sigarettene jeg røyker daglig er til lite sjenanse, ettersom de røykes ute, på anviste plasser og stort sett i ensomhet og blir det mer demonisering av oss stakkars amatørrøykere, blir jeg lei og tar meg en røyk med aC.

Gammel 17-02-10, 11:54   #64
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Du røyker jo til og med på avataren din. På FP. Helt sprø, altså!

Mhm. Men jeg gjetter på at den er rimelig pure uten noen skumle tilsetningsstoffer.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 12:36   #65
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg ber folk la være å røyke på ungene mine inni busskur. Jeg plages av å gå spissrotgang i flokker av rullingsrøykende bingofolk og hater røykekupeer, røykerom og innerøyking.

Når jeg er full røyker jeg hvor som helst hvor det er lov og synes at en sjelden innerøykefest er dritkult og crazy. Ellers tror jeg at de 1-4 sigarettene jeg røyker daglig er til lite sjenanse, ettersom de røykes ute, på anviste plasser og stort sett i ensomhet og blir det mer demonisering av oss stakkars amatørrøykere, blir jeg lei og tar meg en røyk med aC.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 12:45   #66
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Hvis alle gjorde som Mim, så hadde ting vært lettere ja! Jeg vil ikke nekte noen å røyke fullstendig, det tror jeg har lite for seg. Det er de der idiotene som nevnes jeg er lei av.

Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 12:51   #67
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Idioter er jo usannsynlig irriterende uansett hva de driver med. Nå skal jeg ned i kantinen og treffe noen av dem. Klarer de ta salat uten å grise eller blande? Klarer de å følge reglene om å ikke bytte bestikk i de ulike salatburkene? Klarer de å ta en skive uten å beføle alle de andre skivene?

Gammel 17-02-10, 12:51   #68
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Mange hyggelige røykere, skulle derfor ønske tobakk ikke forblir lovlig vare slik at vi kan ha dem blant oss lengre. Selv om høflige røykere skaper mindre plage for sine omgivelser enn drogene som tror at verden er en stor sneipebøtte og at "litt røyk ikke kan skade" folk som går forbi, så skal faenskapet fortsatt dyrkes med store mengder kunstgjødsel og plantegift, fraktes og forgifte lungene til noen man er glad i som ikke klarer å stoppe fordi nikotin er avhengighetsskapende.

Stiller meg derfor positiv til idiotfeller av Esme-typen i påvente av at tobakk blir like velsett i tollen som heroin og (andre) biologiske våpen.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 13:11   #69
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Stiller meg derfor positiv til idiotfeller av Esme-typen i påvente av at tobakk blir like velsett i tollen som heroin og (andre) biologiske våpen.

Du bør snarest bytte avatar.

Mim:

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 13:21   #70
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Du bør snarest bytte avatar.

Hvem sier det er tobakk i sigaren til Vimes?

Gammel 17-02-10, 13:23   #71
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vimes.

Gammel 17-02-10, 13:24   #72
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signaleffekten, vettu. Min er i hvert fall ganske diskret.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 13:35   #73
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Signaleffekten, vettu. Min er i hvert fall ganske diskret.

I Vimes tilfelle avskrekkende signaler. Med eller uten tobakk i rullingsen.

Gammel 17-02-10, 13:50   #74
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

I Vimes tilfelle avskrekkende signaler. Med eller uten tobakk i rullingsen.

Sigaren.

Gammel 17-02-10, 14:03   #75
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Tjallen.

Gammel 17-02-10, 14:20   #76
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Tjallen.

Jimi, ja. Ikke Vimes.

Gammel 17-02-10, 14:28   #77
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Vimes røyker sigar. Jimi røykte vel det meste.

Gammel 17-02-10, 14:50   #78
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Yup.

Gammel 17-02-10, 16:21   #79
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil tro at de fleste som røyker tror de tar hensyn og undervurderer hvor godt røyken merkes. Derfor tror jeg anviste plasser har mer for seg enn "normal folkeskikk".

Når vi snakker om idioti, så må jeg forresten oute meg selv som skikkelig idiot. Det er forhåpentligvis en formildende omstendighet at jeg var ung. Men altså; jeg røyket da jeg var tenåring. Jeg hadde også en klassevenninne som var mye plaget av astma. Vi var på et handlesenter og det var den tiden det fortsatt var lov å røyke ved kafébord etc. Så jeg spurte henne, jeg. Om det var greit for henne at jeg røyket. Og følte meg kjempeomtenksom. "Joda", sa hun. Det var greit for henne. Så jeg røyket og kunne nesten merke hvordan glorien min strålte der jeg satt og hadde vært så omtenksom.

Nå skjønner jeg jo at hun antageligvis ikke turte å si noe annet. Og at den røyken som sivet mot henne, selv om jeg gjorde stort nummer utav å blåse andre veien og slik, nok var mer enn litt plagsom for henne der hun satt. Hun var jo ikke akkurat lite plaget av astma heller.

Som sagt; jeg var ung og tydeligvis ganske dum. Jeg vokste det av meg. Men jeg vil tro at mange røykere faktisk bryr seg, men at de tror de tar hensyn nok når de ikke gjør det. Anvisning av plasser vil forhåpentligvis sørge for at folk som plages av noe så unødvendig som røyk ikke skal måtte bedrive voksenopplæring og grensesetting for andre.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 16:46   #80
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men når tar en røyker tilstrekkelig hensyn da?

Når man ikke ser røyken?
Skal intet menneske noensinne kjenner antydning til lukt noe sted eller til noen tid?

Hvis vi skal på det nivået av hensyn så er det faktisk andre ting jeg også vil ha med. Jeg vil for eksempel ikke plages med støy fra andre i det offentlige rom slik det er i dag. Jeg vil ha mulighet til å ferdes i det offentlige med lett hodepine uten at det skjærer i ørene.

Det er forskjell på at man såvidt kjente tre sekunder med røyklukt på torsdag og på at man bor midt i et askebeger.

Jeg er jo på jobb og på butikker og sånt som folk flest. Jeg kjenner svært sjelden røyklukt i noe særlig omfang. Med unntak av akkurat da man går ut av konserter eller kinofilmer - da er det mange som fyrer opp for tidlig. Men ellers er det veldig sjelden jeg kjenner røyk.

Hvor mange er det egentlig snakk om som er så plaget at de ikke kan handle i en normal dagligvare? Snakker vi tre personer i landet, tre prosent, tretten prosent eller hva? Og da mener jeg de som altså blir syke av så lite røyk. Ikke de som får mentalt fnatt fordi ingen burde røyke.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:30.