Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg undrer meg på hvorfor

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-10, 09:59   #321
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg undrer meg på hvorfor

Når vi snakker om levende menneskers energier så er det også et ganske fascinerende fenomen synes jeg.

Hvis vi tar min eks feks, så var det noe med stemningen i alle rom han var i. Man ble rett og slett urolig og deprimert av å sitte i samme rom som han. Så ille var det at folk sluttet å komme på besøk for det var noe med stemningen i hele huset. Tror LilleLeo kan bekrefte dette, for hun klarte ikke å sette sine bein her. Det tok veldig lang tid før stemningen/energien i huset ble normalt igjen etter at han flyttet ut, men nå 1,5 år etter så merker man ingenting til det lenger. Heldigvis.

Gammel 14-01-10, 10:39   #322
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av carolin, her.

Når vi snakker om levende menneskers energier så er det også et ganske fascinerende fenomen synes jeg.

Hvis vi tar min eks feks, så var det noe med stemningen i alle rom han var i. Man ble rett og slett urolig og deprimert av å sitte i samme rom som han. Så ille var det at folk sluttet å komme på besøk for det var noe med stemningen i hele huset. Tror LilleLeo kan bekrefte dette, for hun klarte ikke å sette sine bein her. Det tok veldig lang tid før stemningen/energien i huset ble normalt igjen etter at han flyttet ut, men nå 1,5 år etter så merker man ingenting til det lenger. Heldigvis.

Det er et veldig interessant felt!

Gammel 14-01-10, 11:10   #323
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Hæ? Hva mener du med skremselspropaganda?
Åh, du mener de som har blitt truet med helvete i enkelte religiøse samfunn?
Med mystisk mener jeg bare slik som man ikke kan forklare, og dette med å gå og fundere på meningen med livet osv. Kan føre til overbikking.

Nei, truing med helvete tror jeg ikke er det verste. Dog er jeg mindre begeistret for stadig oppfordringer til selvransakelse, å "rense sjelen", "Gud ser deg alltid", at man blir påført dårlig samvittighet for helt normale handlinger/tanker, opplæring i hvordan man skal te seg, snakke, tenke. (Ikke som i faktisk _opplæring_, men at det blir satt en standard fra talerstolen om hvordan man bør "bestrebe seg" på å være.)

Man er aldri god nok, man har alltid urene tanker, de minst empatiske, ydmyke og menneskekjærlige menneskene har jeg møtt i de grupperingene som har påstått at det er deres fremste kjennetegn.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 12:15   #324
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der er den bruken av ordet "energi" igjen.

Kan dere ikke bare kalle det "dårlig stemning"? Det er da ikke noe overnaturlig i at noen folk lager dårlig stemning rundt seg? Og at det kan henge i en stund?

Gammel 14-01-10, 12:20   #325
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er forskjell på steder. Noen steder er det hyggelig, andre steder ikke.
Jeg tror det kan ha sammenheng med lukt, romklang, jordstråling, avstand til kraftlinjer, assosiasjoner man har med seg fra eget liv som man kjenner igjen osv.

Men at det er forskjell og at noen steder er hyggelige mens andre ikke er det, det tror jeg nok stemmer.

Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 12:45   #326
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Nei, truing med helvete tror jeg ikke er det verste. Dog er jeg mindre begeistret for stadig oppfordringer til selvransakelse, å "rense sjelen", "Gud ser deg alltid", at man blir påført dårlig samvittighet for helt normale handlinger/tanker, opplæring i hvordan man skal te seg, snakke, tenke. (Ikke som i faktisk _opplæring_, men at det blir satt en standard fra talerstolen om hvordan man bør "bestrebe seg" på å være.)

Man er aldri god nok, man har alltid urene tanker, de minst empatiske, ydmyke og menneskekjærlige menneskene har jeg møtt i de grupperingene som har påstått at det er deres fremste kjennetegn.

For å si det sånn jeg tror ikke på gud og alt det der.(selv om jeg tror på at det er "noe"på den andre siden) Jeg er heller av den oppfattning at man skal være et godt medmenneske,være lovlydig,nyte livet så godt man kan,ha en positiv holdning.Et normalt forhold til kjærlighet og sex ,man må slettes ikke være gift for å ha sex. De som velger å ta abort så er det greit det også så lenge de er det den som føler det er rette for seg å gjøre. At man lever livet som man selv føler er rett og normalt. (innen lovens lange arm selvsagt) Nei jeg tror ikke på alt men litt som jeg selv føler er rette for meg.

"The way you make mee feel"

Sist redigert av Siw : 14-01-10 kl 14:51.
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 13:11   #327
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke sant? Dette har jeg også observert (om muligens i andre grupperinger og hos enkeltindivider). Det er et kjempestort paradoks.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 13:33   #328
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siw, her.

Det går ann å lese bøker ol selv om man er kritisk til dette tema.Ikke være så bastant å si at det er tull og vås alt sammen men kanskje åpne døra litt på gløtt å høre og se og gjøre opp sine egne meninger som passer best for deg og ditt livssyn.

Alt det snakket og Gud ol det tror jeg er tull,

Nettopp, ja. Det er bare det du tror på som du synes man ikke skal kalle tull og vås?

Gammel 14-01-10, 13:34   #329
Slettet bruker
Passiv

Standard

Siw, du bekrefter litt i overkant sterkt den myten du vil til livs her altså.

Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 13:43   #330
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Siw, du bekrefter litt i overkant sterkt den myten du vil til livs her altså.

Formulerte meg litt feil .
Vet det Det jeg mente var at jeg syns mye av det kristendommen er undertrykkende, alt er synd og man må be om tilgivelse og greier. Jeg mener at det på den andre siden har ingen ting med gud og jesus å gjøre. Jeg tror ikke det finnes noe helvete, men at det heller kan være en tilstand man er i når man har det vondt ol. man mister noen opplever smertefulle ting.

Sist redigert av Siw : 14-01-10 kl 14:49.
Gammel 14-01-10, 13:45   #331
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vet det Det jeg mente var at jeg syns mye av det kristendommen er undertrykkende, alt er synd og man må be om tilgivelse og greier. Jeg mener at det på den andre siden har ingen ting med gud og jesus å gjøre. Jeg tror ikke det finnes noe helvete, men at det heller kan være en tilstand man er i når man har det vondt ol. man mister noen opplever smertefulle ting.

Det er klart folk tror på ulike ting. Men når du på den ene siden krever at folk som ikke deler din tro skal være åpne og respektfulle og ikke avfeie den som tull, så får du ikke så mye respekt når du selv kritiserer andres tro og avfeier den som tull. Og da hjelper det ikke å argumentere med at "jamen min tro er mye bedre". Alle som har en tro synes deres egen tro er "bedre" eller "sannere" enn andres.

Gammel 14-01-10, 14:03   #332
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Der er den bruken av ordet "energi" igjen.

Kan dere ikke bare kalle det "dårlig stemning"? Det er da ikke noe overnaturlig i at noen folk lager dårlig stemning rundt seg? Og at det kan henge i en stund?

Jeg brukte ikke ordet energi som en overnaturlig ting. Å si at noen utstråler en positiv eller negativ energi er det vel ikke noe unaturlig i? eller i hvert fall trodde jeg at det var en helt naturlig ting. Noen utstråler en så positiv energi at man smiler bare av å være i samme rom. Mens andre har en så negativ energi at man blir deppet av å være i samme rom.

Mennesker utstråler energi, mens rommene får en viss stemning. Sånn tenker jeg, uten at jeg legger noe unaturlig i det.

Gammel 14-01-10, 14:44   #333
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er klart folk tror på ulike ting. Men når du på den ene siden krever at folk som ikke deler din tro skal være åpne og respektfulle og ikke avfeie den som tull, så får du ikke så mye respekt når du selv kritiserer andres tro og avfeier den som tull. Og da hjelper det ikke å argumentere med at "jamen min tro er mye bedre". Alle som har en tro synes deres egen tro er "bedre" eller "sannere" enn andres.

Jeg formulerte meg litt feil ja. Beklager, Ser det nå.
For å si det sånn så er jeg uenig i mye av det med som har med gud å gjøre. Men jeg respekterer selfølgelig andres tro bare man ikke "prakker" den på andre. At man behandler hverandre med respekt som det menneske man er. Alle har sin måte å se sannheten på.

Sist redigert av Siw : 14-01-10 kl 14:54.
Gammel 14-01-10, 15:13   #334
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vel, jeg vet ikke hva slags folk det er du har møtt og en bør alltid passe seg for ikke å skjære alle over en kam, det er så mange nyanser. Det er milliarder av mennesker som tror det er liv etter døden. Men jeg syns det hørtes litt rart ut. Man hører jo om de ekstreme tilfellene?
Snevre sekter som predikerer om alt som er synd, som tror bare DE sitter med Sannheten, fordømmer andre og lar sine sektmedlemmer også fordømme andre mens de samtidig skal frelse andre. Heldigvis er disse i mindretall.

De fleste kristne (og spirituelle) jeg kjenner, er strålende mennesker med store hjerter for andre som medmennesker. Jeg kan heller ikke huske at noen av de har forsøkt "å lokke meg med til noe" uten at jeg har vist interesse. Når det er sagt; de fleste jeg "omgås" er vanlige mennesker der "liv etter døden" eller åndelighet ikke er noe hett tema.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 15:36   #335
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min del så er det ikke gudstro som er problemet med undertrykking og påføring av skyld og skam. Det er selve undertrykkingen og det psykiske overgrepet det er.

Menn som gruppe har i tidligere tider påført kvinner haugevis med skyld og skam samt bedrevet undertrykking. Det kan ikke menn generelt, og i særdeleshet dette århundrets menn klandres for.

At enkelte kirkesamfunn har en svært negativ innvirkning i menneskers liv er helt adskilt fra min tro på en guddommelig kraft. Og jeg, som en religiøs person, tar like stor avstand fra den type undertrykking som alle andre typer undertrykking.

Gammel 14-01-10, 15:41   #336
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg brukte ikke ordet energi som en overnaturlig ting. Å si at noen utstråler en positiv eller negativ energi er det vel ikke noe unaturlig i? eller i hvert fall trodde jeg at det var en helt naturlig ting. Noen utstråler en så positiv energi at man smiler bare av å være i samme rom. Mens andre har en så negativ energi at man blir deppet av å være i samme rom.

Mennesker utstråler energi, mens rommene får en viss stemning. Sånn tenker jeg, uten at jeg legger noe unaturlig i det.

Det er forskjell på om du mener det bokstavelig, eller om du mener det billedlig.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 15:55   #337
Slettet bruker
Passiv

Standard

Alle mennesker utstråler energi. Sålenge rommet ikke holder kroppstemperatur. :ingeniør:

Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 16:02   #338
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Alle mennesker utstråler energi. Sålenge rommet ikke holder kroppstemperatur. :ingeniør:

Og alle mennesker har elektrisitet. :ikke-ingeniør, men vil også bidra:

Men noe sier meg at det ikke er den slags energi (verken varme eller elektrisitet) det er snakk om her?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 16:11   #339
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Og alle mennesker har elektrisitet. :ikke-ingeniør, men vil også bidra:

Men noe sier meg at det ikke er den slags energi (verken varme eller elektrisitet) det er snakk om her?

Jeg har ofte lurt litt på akkurat det der jeg. For eksempel sier man at healere har varme hender. Jeg har aldri hørt om en healer med kalde hender. Kanskje healere utstråler mer energi fordi de er varmere?
Kanskje healere bare har høyt stoffskifte?

Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 16:20   #340
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Kanskje healere bare har høyt stoffskifte?

Det tror jeg. Eller god blodsirkulasjon. Jeg har en venninne som har varme hender (men hun healer ikke med dem altså ), og hun har det alltid svinkaldt hjemme hos seg, så jeg tror hun rett og slett bare er litt varmere enn mange andre.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
den andre siden, klarsynthet, ånder

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.