|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Samme på sykehuset: |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Mja, er vel en forskjell der og...jeg syns faktisk overleger og turnusleger har en smule forskjellig ansvarsområder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Lysende norsk flaskekoker
|
Selvsagt, men det er poenget med å skulle måtte poengtere det i enhver sammenheng jeg ville frem til ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nettopp, slik at dersom du presenterer deg som førskolelærer sier det ingenting om hva din jobb går ut på, bare din utdannelse. Du kan jo ha ørten ulike stillinger med ganske ulike arbeidsoppgaver og ansvarsområder. Da blir det mer presist og presentere deg som pedagogisk leder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Fola Blakken
|
Jeg syns de har en utrolig viktig jobb.
![]() |
![]() |
#66 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg er lærer, hadde noen kalt meg for frøken hadde jeg flirt rått og garantert kvittert med noe sarkastisk. :innrømmer: |
![]() |
![]() |
#67 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg er veldig enig i det Tinetoff med flere sier, og jeg skjønner godt dere førskolelærere som ikke ønsker å bli kalt tante. Jeg hadde ikke likt å bli kalt frøken - jeg er da vitterlig gift. Jeg har faktisk litt vondt for å skjønne hva som er så komisk ved å bruke riktig tittel på folk. Om man synes det er så viktig å bruke samlebetegnelser om folk som jobber innenfor samme område, så får man i alle fall finne bedre betegnelser en tante. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Alt etter settingen, mener jeg. Det er dumt å alltid skulle påpeke at man er ped.leder og ikke "bare" førskolelærer eller sjefslege og ikke "bare" lege i en hver sammenheng. Derimot er tante, frøken og søster totalt udatert og ikke lov til å bruke av mennesker under 80 år.
![]() |
#69 |
can-jur
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.jeg liker tittler
![]() |
![]() |
#70 |
Ringskrømt
|
Og det skyldes nok at du ikke er helt inneforstått med hva yrkesstolthet er for noe. Gamle fru Larsen på 80 kan jeg unnskylde/ikke rette på, Trulte burde vite bedre. Spesielt når de som blir berørt forklarer hvorfor det er sånn. At du dikter opp et helt sikkert ikke-eksisterende problem at barnehageansatte blir superfornærma og stadig vekk titulerer seg som pedagogisk leder, blir for dumt. For enkelt.
På samme måte går man ikke på skole og er lærling i x antall år for å bli kalt ambulansesjåfør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Tankefull
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Det er ganske mange rundtom på østlandet iallfall som er ped.ledere uten å ha førskolelærerutdanning også.
![]() |
#72 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg er også pedleder og bruker gjerne tittelen når jeg presenterer meg for nye foreldre/besteforeldre. Som pedleder har jeg arbeidsoppgaver ovenfor foreldre som ikke de andre ansatte på avdelingen har. Vi har mer hiraki i vår barnehage enn det er i mange andre. Er fek bare pedledere som har lov å ta opp vanskelige ting med foreldre, eventuelt deligere det videre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg er sykepleier og jobber i hjemmesykepleien. Jeg blir ofte kalt for hjemmehjelp av brukerne, men skulle jeg brydd meg om det? "Nei jeg er ikke hjemmehjelp. Jeg har faktisk studert 3 år på høgskole, og er sykepleier".
![]() |
#74 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Hvorfor man presenterer seg som pedagogisk leder er vel tydelig? Man vil gjøre klart at man har den rollen? |
![]() |
![]() |
#75 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja, jeg tror du har misforstått. Skal du følge logikken i sitatet ditt burde altså en barnevernspedag som jobber som pedleder kalle seg førskolelærer? Selv om vedkommende hverken er utdannet førskolelærer eller har dette som formell yrkestittel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Det er klart det finnes mange tilfeller der det er et poeng å vite at den personen man snakker med er pedagogisk leder i barnehagen, litt på samme måte som at det er et poeng å vite hvem som er sjef i andre sammenhenger, eller vite hva slags ansvarsområde folk har. Ut fra hovedinnlegget synes jeg ikke det Trulte beskriver er hverken komisk eller meningsløst, og ellers har jeg jo også all forståelse for at ansatte i barnehager kan være noe mer opptatt av korrekte yrkestitler, all den tid de jevnt over blir mer undervurdert enn de fleste andre yrkesgrupper. Folk som tar seg selv høytidelig og er veldig opptatt av egen stilling og status finner man overalt, og det kan naturligvis være både komisk og smått irriterende, men jeg vil jo si at jeg synes det er lettere å bære over med det fra pedledere i barnehagen enn fra overleger og senioringeniører.
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 26-12-09 kl 20:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg synes i grunn folk generelt kunne bli flinkere til å dele tittel og ansvarsområde jeg. Jeg har hatt noen sykehusopphold hvor jeg gjentatte ganger ikke har skjønt om jeg snakker med overlege, lege, sykepleier, jordmor eller hjelpepleier. Det er i grunn litt kjekt å vite. I butikken synes jeg det hadde vært greit å vite om jeg snakket med en malemester eller en fersk assistent. I barnehagen er det en fordel å vite hvem som har det pedagosiske ansvaret på avdelingen. For min del dreier ikke dette seg om hvem som har såkalt høy eller lav status, det dreier seg om at jeg liker forutsigbarhet - og det å vite hvem jeg kan/bør/har lyst til å spørre om hva.
![]() |
#78 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.skremmern: jeg dikter ikke opp noe. Jeg har flere venner som arbeider i barnehage som assistenter. De er plaget av at det er et prestisje jag blandt de ansatte. Dette er noe jeg har hørt fra dem og ikke opplevd selv. Samme sier også at hvis det er noen som kaller dem noe annet enn det som er pk blir det snakket om blandt de ansatte. jeg har også vært på fest med folk som har denne tittelen og opplevd reaksjon når jeg har spurt om de er assistent sammen med x for eksempel. Jeg har ikke hatt barn i den barnehagen så jeg har ikke hatt et praktisk behov for å vite. Bare høflighets prat. Da synes jeg det er rart at man blir fornærmet over å . .Bare. .være assistent. Jeg synes at alle som arbeider i barnehage har en utrolig viktig jobb. De tar vare på det mest verdifulle vi har. Jeg får automatisk mer tiltro til de som kommer gjennom naturlig som dyktige enn noen som er opptatt av tittel. Akkurat som jeg får mer tiltro til en lege som kommer gjennom som som dyktig mer enn å presisere at hun er lege og ikke sykepleier. Beklager skrivemåter men skriver litt klønete fra mobil.
![]() |
#79 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.En ped.leder er jo omtrent det samme som en avdelingsleder. En avdelingsleder kan jo ha samme utdannelse som gruppen han/hun leder, men ikke nødvendigvis. Jeg er enig i at det ikke virker naturlig å titulere folk ped.leder, avdelingsleder, førskolelærer eller ingeniør, men at man vil ha kred for den jobben man gjør og utdannlsen man har, skjønner jeg godt. Dessuten er det mange sammenhenger der det spiller en stor rolle hvilken rolle man har. Noen ting tar man opp med ped.leder, andre ting med øvrige ansatte i barnehagen (være seg førskolelærere eller assistenter). Tante er jo helt tåpelig. Assistent synes jeg er helt OK. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Fartsfantom
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|