Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-09, 17:23   #61
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg ser liksom for meg scenariet at man sier "du er jo førskolelærer..." og blir møtt med og "nånå - nå må vi ikke rote her - jeg er pedleder jeg nemlig."

Men vedkommende er jo da en førskolelærer som jobber som pedleder. Et annet sted i samme bedruft sitter det mest sannsynlig en annen førskolelærer som jobber som styrer.

Samme på sykehuset:
- "Jeg synes du og de andre legene gjør en fantastisk jobb"
- "A-aa, ikke helt korrekt. Jeg er altså sjefslege, må vite ...

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 17:25   #62
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Samme på sykehuset:
- "Jeg synes du og de andre legene gjør en fantastisk jobb"
- "A-aa, ikke helt korrekt. Jeg er altså sjefslege, må vite ...

Mja, er vel en forskjell der og...jeg syns faktisk overleger og turnusleger har en smule forskjellig ansvarsområder.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 17:26   #63
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Mja, er vel en forskjell der og...jeg syns faktisk overleger og turnusleger har en smule forskjellig ansvarsområder.

Selvsagt, men det er poenget med å skulle måtte poengtere det i enhver sammenheng jeg ville frem til ...

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 17:35   #64
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

At jeg er ansatt som pedleder henspeiler hvilket ansvarsområde jeg faktisk har. Og jeg er utdannet førskolelærer. Min styrer/enhetsleder er også utdannet førskolelærer, med tilleggsutdanning innenfor økonomi. Vi har også to fagkonsulenter i barnehagen. De er utdannet førskolelærere med fordypning i norsk og matematikk, samt veiledning og spespedutdanning. Vi gjør forskjellige ting og har forskjellige ansvarsområder. Og har forskjellig lønn. Og lønnen er søren ta meg viktig, i allefall for meg. Vi er underbetalt alt som det er, og jeg vil gjerne ha betalt for den jobben jeg gjør og det ansvaret jeg har. Tre år på høyskole har gitt meg et høyt studielån som også skal betales.

Nettopp, slik at dersom du presenterer deg som førskolelærer sier det ingenting om hva din jobb går ut på, bare din utdannelse. Du kan jo ha ørten ulike stillinger med ganske ulike arbeidsoppgaver og ansvarsområder. Da blir det mer presist og presentere deg som pedagogisk leder.

Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 17:49   #65
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg synes det er komisk i de tilfeller vedkommende tydelig blir fornærmet på en stakkar utenifra som absolutt ikke mener noe nedverdigende med det. (Og som synes de har en utrolig viktig jobb).

Jeg syns de har en utrolig viktig jobb.

Gammel 26-12-09, 17:57   #66
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg er lærer, hadde noen kalt meg for frøken hadde jeg flirt rått og garantert kvittert med noe sarkastisk. :innrømmer:

Synes det er helt greit jeg at pedagogisk leder presiserer at det faktisk er jobben en er tilsatt for å gjøre. Å bli kalt barnehagetante/onkel synes jeg er helt bak mål. Det å jobbe i barnehage har lenge blitt sett på som lavstatus til tross for at de tar vare på det aller viktigste vi har.

Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 18:07   #67
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig enig i det Tinetoff med flere sier, og jeg skjønner godt dere førskolelærere som ikke ønsker å bli kalt tante. Jeg hadde ikke likt å bli kalt frøken - jeg er da vitterlig gift. Jeg har faktisk litt vondt for å skjønne hva som er så komisk ved å bruke riktig tittel på folk. Om man synes det er så viktig å bruke samlebetegnelser om folk som jobber innenfor samme område, så får man i alle fall finne bedre betegnelser en tante.

Jeg skjønner jo nå at jeg sikkert oppfattes som selvhøytidelig når jeg presenterer meg som lektor og ikke lærer ... Jeg er jo lærer, så jeg blir ikke akkurat snurt om noen kaller meg det, men samtidig synes jeg det er et poeng å si noe om hva jeg faktisk kan. Det betyr ikke dermed at jeg føler meg bedre enn allmennlærere og føler behov for å plassere meg over dem, men både jobben og utdannelsen er jo en del forskjellig. Jeg har en seksårig utdanning innenfor et relativt snevert område, og lærertittelen spesifiserer ikke akkurat det. Etter min mening trengs det enda flere med mastergrad i skoleverket, også på lavere trinn, og da får vi som har det allerede begynne med å vise at vi finnes.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 18:11   #68
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt etter settingen, mener jeg. Det er dumt å alltid skulle påpeke at man er ped.leder og ikke "bare" førskolelærer eller sjefslege og ikke "bare" lege i en hver sammenheng. Derimot er tante, frøken og søster totalt udatert og ikke lov til å bruke av mennesker under 80 år.

Mange ganger kan det være viktig å påpeke hvem som har ansvaret (pedleder eller avdelingssykepleier), men hvis der er i generelle vendinger må det være lov å innlemme dem i fellesskapet. Som i "jeg synes legene på avdelingen gjør en veldig god jobb".

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 18:30   #69
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg liker tittler

Som selvstendig næringsdrivende, med kun min mann å forholde meg til tar jeg tittleri hytt og pine og særs moro har jeg det når de ringer med spørreundersøkelser
Da er jeg alt fra ansatt ansvarlig, tilitsvalgt, sjef, adm.dir, diktator osv.

Og i smug kaller vi de voksene i barnehagen tanter, jeg synes nemlig det er en hedersbetegnelse.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 18:30   #70
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Meningen min er at jeg synes det er "komisk"/ les: selvhøytidelig å være svært opptatt av tittelen sin der det ikke har en praktisk betydning.

Og det skyldes nok at du ikke er helt inneforstått med hva yrkesstolthet er for noe. Gamle fru Larsen på 80 kan jeg unnskylde/ikke rette på, Trulte burde vite bedre. Spesielt når de som blir berørt forklarer hvorfor det er sånn. At du dikter opp et helt sikkert ikke-eksisterende problem at barnehageansatte blir superfornærma og stadig vekk titulerer seg som pedagogisk leder, blir for dumt. For enkelt.

Yrkesstolthet er viktig og engasjement får oss til å kaste all vår oppmerksomhet og energi inn i oppgaven.

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg er lissomtante for barn jeg ikke er i slekt med jeg også, come on, det er selvfølgelig kjempekoselig.

Poenget er at jeg har ikke utdannet meg til det. Jeg tar ikke betalt for det. Og ikke minst, jeg hadde aldri betalt noen for det.

...men så er jeg en sånn som ser gleden med å ha en tittel som beskriver hva du gjør, da.

(Eller ikke gjør, for den del. )

På samme måte går man ikke på skole og er lærling i x antall år for å bli kalt ambulansesjåfør.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 18:31   #71
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Det er ganske mange rundtom på østlandet iallfall som er ped.ledere uten å ha førskolelærerutdanning også.
Jeg var en av de, og kallte meg da konstituert ped.leder. Skrøt ikke på meg førskolelærerutdanning.

Jeg syns som forelder også at det er greit å vite hvem som er pedagogisk ansvarlig for avdelingen barna mine går i.

Tante har jeg aldri blitt kallt, selv ikke når jeg har jobbet som assistent.

Gammel 26-12-09, 19:08   #72
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg er også pedleder og bruker gjerne tittelen når jeg presenterer meg for nye foreldre/besteforeldre. Som pedleder har jeg arbeidsoppgaver ovenfor foreldre som ikke de andre ansatte på avdelingen har. Vi har mer hiraki i vår barnehage enn det er i mange andre. Er fek bare pedledere som har lov å ta opp vanskelige ting med foreldre, eventuelt deligere det videre.

Jeg har blitt kaldt tante alt for mange ganger. Det knyter seg litt, men jeg overser det og gjør ikke noe ut av det. Er ganske forundrene at mennesker i 20års alderen synes at det er greit å kalle barnehageansatte for tante.

For meg er det like stor forskjell på assistent/fagarbeider/førskolelærer som ufaglært/hjelpepleier/sykepleier på et sykehjem.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 19:26   #73
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg er sykepleier og jobber i hjemmesykepleien. Jeg blir ofte kalt for hjemmehjelp av brukerne, men skulle jeg brydd meg om det? "Nei jeg er ikke hjemmehjelp. Jeg har faktisk studert 3 år på høgskole, og er sykepleier".

Nei, så lenge de ikke lurer direkte på hva jeg er så ser jeg ingen grunn til å korrigere dem. Tittel er ikek så viktig for meg.

Gammel 26-12-09, 19:49   #74
Left
Passiv

Standard

Hvorfor man presenterer seg som pedagogisk leder er vel tydelig? Man vil gjøre klart at man har den rollen?
Jeg har jobbet i barnehage i mange år, men ikke hatt noen av mine nieser eller nevøer der Tante er jeg til mine søskens barn, og filletante til samboers søskens barn - men ingen av dem har gått i min barnehage.
Det blir det samme som at jeg ikke skal presentere meg som spl. xxx når telefonen ringer på jobb det. Eller overfor pasientene når jeg hilser på dem. Hos oss presenterer alle seg med tittel og navn første gangen man hilser. For å klargjøre hvilken rolle man har.

Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 19:50   #75
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Har jeg misforstått ting helt her nå?
Dette er hva jeg trodde:
En som har den pedagogiske utdannelsen man skal ha for å jobbe som pedleder er ofte utdannet førskolelærer. Eller barnevernspedagog som også kvalifiserer til jobb som pedleder.

Men det er da førskolelærer som er tittelen vedkommende er utdannet til? For å fylle en stilling som pedleder. Eller som styrer. Stemmer ikke det?

.

Ja, jeg tror du har misforstått. Skal du følge logikken i sitatet ditt burde altså en barnevernspedag som jobber som pedleder kalle seg førskolelærer? Selv om vedkommende hverken er utdannet førskolelærer eller har dette som formell yrkestittel.

Det er mange utdanningstitler som kvalifiserer til ulike yrkestitler. En ingeniør har vel ofte en ingeniørtittel, mens en siviløkonom vil sjelden eller aldri være ansatt som "siviløkonom" for eksempel. H*n vil være controller, porteføljeforvalter, markedssjef eller whatnot.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 20:00   #76
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er klart det finnes mange tilfeller der det er et poeng å vite at den personen man snakker med er pedagogisk leder i barnehagen, litt på samme måte som at det er et poeng å vite hvem som er sjef i andre sammenhenger, eller vite hva slags ansvarsområde folk har. Ut fra hovedinnlegget synes jeg ikke det Trulte beskriver er hverken komisk eller meningsløst, og ellers har jeg jo også all forståelse for at ansatte i barnehager kan være noe mer opptatt av korrekte yrkestitler, all den tid de jevnt over blir mer undervurdert enn de fleste andre yrkesgrupper. Folk som tar seg selv høytidelig og er veldig opptatt av egen stilling og status finner man overalt, og det kan naturligvis være både komisk og smått irriterende, men jeg vil jo si at jeg synes det er lettere å bære over med det fra pedledere i barnehagen enn fra overleger og senioringeniører.

Sist redigert av Skilpadda : 26-12-09 kl 20:11.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 20:04   #77
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes i grunn folk generelt kunne bli flinkere til å dele tittel og ansvarsområde jeg. Jeg har hatt noen sykehusopphold hvor jeg gjentatte ganger ikke har skjønt om jeg snakker med overlege, lege, sykepleier, jordmor eller hjelpepleier. Det er i grunn litt kjekt å vite. I butikken synes jeg det hadde vært greit å vite om jeg snakket med en malemester eller en fersk assistent. I barnehagen er det en fordel å vite hvem som har det pedagosiske ansvaret på avdelingen. For min del dreier ikke dette seg om hvem som har såkalt høy eller lav status, det dreier seg om at jeg liker forutsigbarhet - og det å vite hvem jeg kan/bør/har lyst til å spørre om hva.

Jeg synes det er rart om man som forholdsvis ung i dag ikke ser at begrepet "tante" er utdatert, nedlatende og til dels kvinnediskriminerende. For min del gjør det absolutt ingen forskjell om det er styrer, pedagogisk leder eller assistent som blir møtt med et slikt begrep. Respekt har ingenting å gjøre med hvor høyt utdannet man er, eller hvilket ansvarsområde man har.

Gammel 26-12-09, 20:24   #78
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

skremmern: jeg dikter ikke opp noe. Jeg har flere venner som arbeider i barnehage som assistenter. De er plaget av at det er et prestisje jag blandt de ansatte. Dette er noe jeg har hørt fra dem og ikke opplevd selv. Samme sier også at hvis det er noen som kaller dem noe annet enn det som er pk blir det snakket om blandt de ansatte. jeg har også vært på fest med folk som har denne tittelen og opplevd reaksjon når jeg har spurt om de er assistent sammen med x for eksempel. Jeg har ikke hatt barn i den barnehagen så jeg har ikke hatt et praktisk behov for å vite. Bare høflighets prat. Da synes jeg det er rart at man blir fornærmet over å . .Bare. .være assistent. Jeg synes at alle som arbeider i barnehage har en utrolig viktig jobb. De tar vare på det mest verdifulle vi har. Jeg får automatisk mer tiltro til de som kommer gjennom naturlig som dyktige enn noen som er opptatt av tittel. Akkurat som jeg får mer tiltro til en lege som kommer gjennom som som dyktig mer enn å presisere at hun er lege og ikke sykepleier. Beklager skrivemåter men skriver litt klønete fra mobil.

Gammel 26-12-09, 20:25   #79
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

En ped.leder er jo omtrent det samme som en avdelingsleder. En avdelingsleder kan jo ha samme utdannelse som gruppen han/hun leder, men ikke nødvendigvis. Jeg er enig i at det ikke virker naturlig å titulere folk ped.leder, avdelingsleder, førskolelærer eller ingeniør, men at man vil ha kred for den jobben man gjør og utdannlsen man har, skjønner jeg godt. Dessuten er det mange sammenhenger der det spiller en stor rolle hvilken rolle man har. Noen ting tar man opp med ped.leder, andre ting med øvrige ansatte i barnehagen (være seg førskolelærere eller assistenter). Tante er jo helt tåpelig. Assistent synes jeg er helt OK.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 20:26   #80
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg vil anta det er fordi barnehageansatte generelt har veldig lav yrkesmessig status, noe som gjenspeiles både i lønnsnivå og hvordan man ses på. Jeg kan godt forstå at førskolelærerne føler behov for å presisere at de både har høyere utdanning og aldeles ikke er "tanter" på jobb.

Tinetoff m.fl. har egentlig sagt det som er å si om denne saken.

Det er veldig lett å si at en ikke bryr seg om tittel når en har yrker/utdanning som har høy status i samfunnet. Tante/onkelbetegnelsen er utdatert og når man påstår at det ikke er så farlig å si tante/onkel til førskolelærere/barnevernspedagoger/ped.leder m.fl. så er det en form for hersketeknikk som er med på å undergrave utdanningen deres og viktigheten av jobben deres.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:11.