Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kan mannen lage mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-09, 10:21   #81
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan mannen lage mat?

Han kan lage mat, men det er som regel jeg som gjør det. Fordi jeg har vært hjemme en god del pga permisjoner og sykmeldinger.
I helgene prøver vi å lage mat sammen.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 11:07   #82
Betty
Superaktiv

Betty sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Trøndelag
Betty er populærBetty er populærBetty er populærBetty er populær
Standard

Jeg hadde nok sultet ihjel uten mannen min.

Han er veldig flink til å lage mat, jeg kan det ikke. Jeg lager selvsagt litt middag, men det må være enkle retter. Fant forresten ut at en hel pose spaghetti er mer enn nok til to personer her en dag.

Gammel 11-12-09, 11:15   #83
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Min mann liker å lage mat, og er flink også. Takk og lov for det, for jeg virkelig misliker å lage mat. Jeg er ei amøbe på kjøkkenet.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 11:40   #84
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt morsomt å registrere at det er helt i orden at kvinner sier at de ikke kan lage mat, mens menn anno 2009 som ikke kan det, er evneveike og teite (eksempelvis) og "hvem som helst kan hvis de vil".

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 11:41   #85
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Min mann liker å lage mat, og er flink også. Takk og lov for det, for jeg virkelig misliker å lage mat. Jeg er ei amøbe på kjøkkenet.

Men jeg kan lage mat, men jeg liker det ikke.

Gammel 11-12-09, 11:59   #86
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Min mann liker ikke å lage mat og liker ikke å prøve seg på nye retter, men selvfølgelig klarer han å lage mat. Alle klarer vel å lage noe mat.

Gammel 11-12-09, 12:02   #87
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Litt morsomt å registrere at det er helt i orden at kvinner sier at de ikke kan lage mat, mens menn anno 2009 som ikke kan det, er evneveike og teite (eksempelvis) og "hvem som helst kan hvis de vil".

Men det er kanskje litt omvendt ute i den vanlige verden, at det ikke er akseptert for kvinner å si det? Jeg synes vel egentlig det er rart at voksne folk ikke kan lage mat. At en ikke liker det eller har glede av det eller noe sånt er jo greit nok, men en kan jo lære seg det mest grunnleggende og gjøre det likevel.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 12:02   #88
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er like teit å ikke kunne lage mat for kvinner som for menn. (Men med "ikke kunne" mener jeg "overhodet ikke være i stand til", ikke "ikke være det minste interessert i" eller "ikke klare noe annet enn de enkleste retter".) Jeg synes voksne folk bør være i stand til å klare seg selv, og har de barn, bør de være i stand til å ta vare på dem på egen hånd dersom det trengs innimellom.

Gammel 11-12-09, 12:05   #89
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Min mann kan absolutt lage mat. Han bodde alene i tre år fra han flyttet hjemmefraq til han traff meg. Det samme gjorde jeg. Før vi traff hverandre laget hver av oss bare mat til en, og våre matkunster er litt forskjellige, men ja, vi kan begge lage mat. enkelt sett kan man si det sånn at jeg lager den tradisjonelle, kjedelige maten, mens ahn eksperimenterer. Har vi kyllingfilet og ris tilgjengelig, ville jeg kommet til å steke kyllingen, evt i biter, koke ris, og se om jeg fant noe til en salat, evt saus. Han har i en tilsvarende situasjon servert meg kylling stekt i litt matfløte og appelsinsalft, med en appelsinskive som pynt på toppen av risen. Typisk ville jeg satt frem maten, versegod server seg, mens han legger det pent opp på tallerekene,.

vgi blir mette på begge vis, men jeg står mer for hverdagskosten, mens mannen mer kommer med sine litt mer kunstferdige varianter inneimellom. Dvs, ikke alltid så mye kunstferdig, men han har mer fantasi enn meg til å komme på alternativer i alle fall. Det ville aldri fallt meg inn å servere fiskepinner med nudler, for å si det sånn...

Gammel 11-12-09, 12:06   #90
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Ja.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 12:07   #91
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Skilpadda. Jeg synes det er litt rart når folk skryter av at de nærmest sulter i hjel ved brødboksen. Verken jeg eller mannen er superflinke til å lage mat, men vi lager likevel stort sett hjemmelaget mat, selv om resultatet kan bli sånn så som så. Og noen ganger er vi late, og velger halvfabrikata, men middag blir det nå uansett. Mannen min har en større hang til meg til å velge posemat, men hvis jeg foreslår en oppskrift, så lager han like gjerne det. Han har derimot mer tålmodighet når det gjelder matlaging, så maten ser og smaker ofte bedre ut når han lager den.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 12:09   #92
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, vi kan lage mat begge to. Jeg er bedre på krydder og sauser, men han er helt rå på tilberedelse av kjøtt og fisk.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 12:47   #93
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp.

(Fornøyd, Claire? )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 12:50   #94
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Mission accomplished.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 12:52   #95
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Han er ikke god på det nei.
Og det å si at mannen er evneveik, teit, dom som et brød, lat osv av den grunn blir bare dumt.
Han lager når han må/får beskjed om det, men sliter når det er fler enn to kjeler.

Jeg har nå iallefall aldri brukt de ordene på en som ikke er god til å lage mat. Det er sjelden vi bruker mer enn to kjeler, og vi lager mye mat fra bunn av. Som jeg skrev tidligere i tråden så mener jeg ikke at man behøver å lage mat ofte, like å lage mat, eller være flink. Men man bør kunne klare å lage i stand noen ulike ok og sunne middager for seg selv eller ungene sine dersom partneren (det være seg mann eller kvinne) skulle være bortreist, havne på sykehus eller stryke med. Hvis man som forelder ikke kan tilberede mat til barna sine annet enn brødskiver og grandiosa, så mangler man jo noen basale evner i forhold til å tilberede mat? Eller er evneveik og dum i forhold til å lage mat hvis jeg skal bruke dine ord. Kan man virkelig være uenig om det?

Gammel 11-12-09, 12:59   #96
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja. Han er veldig flink til å lage mat. Best på "manneting" som steking og grilling av kjøtt, men også flink til å bake kaker. Lager sånne avanserte kaker som jeg ikke får til

Gammel 11-12-09, 13:02   #97
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja!

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 13:18   #98
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det har alltid jeg også stusset over.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 13:22   #99
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, absolutt. Vi lager ca halvparten av hverdagsmiddagene selv + at vi lager mye mat sammen i helgene - både tradisjonell og mere eksotisk. Mannen er flink til å eksperimentere, mens jeg er mere oppskriftsslave.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 15:03   #100
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis kvinnen ikke kan lage mat, signaliserer jo det at likestillingen er kommet langt, ergo er det en Bra Ting. Hvis mannen ikke kan det, betyr det at det ikke er snakk om særlig mye likestilling på den fronten, det blir da en Dum Ting.
Sånn ideelt sett burde vel likestillingen kommet så langt at man ga blanke i kjønnet på den som lagde maten, det viktigste er tross alt at man får mat.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:22.