Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilke retter byr dere helt i mot?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-09, 09:30   #121
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke retter byr dere helt i mot?

Opprinnelig lagt inn av iben, her.

Tørre koteletter. Søndagsmiddag i barndommen.

Huff, ja, koteletter. Søndagsmiddag i barndommen. Skrekkelig!

Gammel 25-11-09, 10:12   #122
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg har ikke smakt følgende og kommer heller ikke til å smake det da disse rettene byr meg helt imot:

Lungemos
Blodpølse
Lutefisk
Sushi (jeg har lært å lage sushi, smakte på laksen som jeg trodde var røkt laks og kommer nok ikke til å gjenta den fadesen. Fisk skal stekes/kokes!)
Franske snegler

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 11:28   #123
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Det er mye.
Jeg er generelt ikke glad i norsk tradisjonsmat.
Mest mann & svigerfamilie stønner høyt i vellyst over pinnekjøtt, ribbe, lutefisk, fårikål med mer, synes jeg bare lukten er uapetittelig.

Mye som nevnes her, har jeg aldri smakt, og kan ikke tenke meg at jeg har lyst til å smake det heller.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 11:33   #124
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Kjøttkaker i brunsaus. og i hjerlstekte koteletter og lamme steik(sånt som man får servert hos mormoren til mann på bursdagsmiddager og i jula)
Kotelettene er gjerne stekt på pannen kl 20 om mårningen og ligget i steikovnene heeeeeeeeeeeele dagen for å holde varmen til middag kl 15.
Kjøttkaker i brunnsaus har vi aldri til middag hjemme. Mann bruker å få det hos moren sin når jeg har ettermiddags skift og turbo har vært der etter skolen
Pannekaker liker jeg heller ikke

Jeg er ikke noe glad i ribbe. Men spiser det om jeg får det servert, men tar først bort alt fett og sånt på den.
Klarer ikke fett :spy:

Gammel 25-11-09, 11:47   #125
ltb
Superaktiv

ltb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
ltb er litt kulltb er litt kul
Standard

Mors koteletter. Det er noe av det tørreste jeg kan få! Derfor har jeg litt respekt for koteletter ennå, men nå er de ikke tørre lenger for de har fått en ny kokk og en ny oppskrift

Jeg spiste lungemos på brødskiva, men etter å ha kjent lukta av varm lungemos mens en selv ligger syk, har jeg ikke klart å spise det på flere år. Det er egentlig ikke noe savn!

ltb er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 12:01   #126
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

En annen middag som pappa ville ha ofte var morpølse. Dette smaker også forferdelig synes jeg.

Den ble stekt i panne og vi hadde poteter og smør til.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 12:22   #127
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg har lært meg å like mye som jeg ikke likte den eller de første gangene jeg smakte: blodpølse, raspeballer, oliven, fetaost, blåmuggost, fiskesuppe...

Lutefisk og sild jobber jeg litt med enda. Det går greiere for hver gang, liker tilbehøret da. :-)

Mat jeg sliter med er lever, lungemos, hele smådyr som snegler og blåskjell, blekksprut har jeg vanskelig for å lære meg å like.

Er lite kresen, men dersom jeg reagerer er det like mye på konsistens som på smak.

Har også smakt sånn gjæret hoppemelk en gang - det er ikke et øyeblikk jeg ønsker tilbake. Tilbragte 3 uker på leir i Mongolia - der fikk vi servert mye rart, men det bør nevnes at det ikke var primært mongolsk mat, men dårlig russisk mat som ble servert. Tror storkjøkken kan ødelegge mye god mat.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 12:37   #128
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg spiser ikke raspeballer mer. Det byr meg helt i mot etter at jeg satt på do i et par døgn med Noro-virus og hadde spist raspeballer tidligere på dagen.

Gammel 25-11-09, 13:03   #129
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg takler ikke innmat og blodmat, eller sånn vietnamesisk fiskesaus. Jeg kjenner den råtne fiskesmaken igjennom alle slags kunstferdige krydder, og syns det ødelegger hele måltidet.

Ellers er jeg ikke så kresen, jeg liker det meste. Men, jeg er sær på å ikke ville smake på ting fordi det er innmat, selv om jeg aldri har smakt det før. Filosofien er at jeg generelt har problemer med at jeg er alt for glad i mat, så de få tingene som byr meg imot kan jeg slippe å tvinge i meg, syns jeg

Gammel 25-11-09, 13:15   #130
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Torskerogn,levergryte,lungemos og blodpudding.

Gammel 25-11-09, 14:21   #131
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Veldig tragisk å tenke på hvor mange som faktisk ble tvunget i mat i barndommen, tenk om foreldrene visste hva det egentlig gjorde med barna. Grusomt.

Huff ja. Heldigvis var det ikke det regimet hos oss. Jeg kan styre meg for mat av innvoller og blodmat. Ellers er det ingenting jeg har blitt servert som jeg har reagert på.

Hos oss sier vi heller ikke "liker ikke", men ingen blir tvunget i noe som helst. Vi har ved et par anledninger hatt besøk av barn som sier "æsj" til ting de ikke liker, og det er ikke akseptert hos oss. Man sier ikke æsj om mat. Det sitter andre der og synes det er godt, og æsj er ikke koselig å høre da.

Når jeg ser folk har et problematisk forhold til vanlig matvarer tenker jeg at det er et potensielt minefelt å invitere på middag. Tenk om man i vanvare setter noe på bordet som folk får lyst til å brekke seg av.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 14:38   #132
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Biff, blir ekkel bare jeg tenker på det.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 16:47   #133
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Glemte en ting.

Jeg liker ikke pannekaker. Det er hæææærslig!!!!

Gammel 25-11-09, 17:11   #134
mammatil3
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2008
mammatil3 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Alt av blodmat og innmat... sushi takler jeg ikke tanken på å prøve en gang, og jeg spiser ikke makrell (spiser makrell i tomat). Ellers er fiskepinner og middagsmat på boks noe jeg kan styre meg for

mammatil3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 17:20   #135
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Pølser, lungemos, blodpudding, sylte og griselabber. Egentlig ikke noe særlig mer. :matvrak:

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 17:45   #136
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er nesten altetende, men takler ikke lever, sursild og sånn julesild (sennepssild, tomatsild, osv) og tamales. Og ikke å forglemme cherrytomater. Urk.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 17:49   #137
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kom jeg på en ting til som jeg virkelig sliter med. Sånne feite belgiske vafler. Jeg har nesten problemer med å gå forbi steder der de selger det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 18:23   #138
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Etter jeg var gravid første gang: røkt mat. Sommerkoteletter vokser i munnen :grøss:

Ellers takler jeg ikke kaviar. Litt ala iset har jeg også samme tendenser vedr kjøtt og blandingsprodukt. Kjøper så og si aldri pølser, og senest i dag sto jeg å kikket på noen små kjøttboller for å sjekke om de var uten melk - og da står det mekanisk utbeinet kjøtt??? det var nok til at jeg la den fra meg.

Jeg er heller ikke fan av "billig-kjøtt". Jeg betaler heller prisen for å få skikkelig vare. Kjøper f eks aldri kjøtt i sverige og er meeeeget skeptisk til kjøttprodukter fra first price, euroshopper etc. Bruker endel ting fra dem, men ikke kjøttmat!

Også liker jeg kortreist mat aller fremst.

Jeg sliter generelt med mat når jeg er i utlandet. Mest mpt å bli syk.

Gammel 02-12-09, 11:42   #139
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

En annen middag som pappa ville ha ofte var morpølse. Dette smaker også forferdelig synes jeg.

Den ble stekt i panne og vi hadde poteter og smør til.

Som om jeg skulle sagt det selv Brenda. Jeg husker enda det ekle slimete belegget jeg fikk i ganen etter å ha spist morpølse. Av andre middagsretter fra barndommen kan jeg nevne rognkaker, blæh.

Jeg kan heller ikke fordra sjømat som reker, krabbe, blåskjell, østers o.l

mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 11:46   #140
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Smalahåve. :grøss: Jeg blir fysisk dårlig av å se det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:22.