Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Tispe eller hannhund?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-09, 14:42   #21
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tispe eller hannhund?

Jeg har tispe og er veldig fornøyd med det valget. Grunnen til at jeg ikke valgte hannhund skyldes markering og potensielt mer aggressiv overfor andre hunder. Jeg har selv opplevd sure tisper men syns fortsatt hannhunder har tendenser til mer agressiv atferd.

Jeg var hjemme en mnd med min tispe og i løpet av den tiden lærte jeg henne å være hjemme alene, noe som gikk overraskende lett.

mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 16:41   #22
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg vil heller ikke ha rene border collier, nettopp på grunn av det du beskriver. Nå har jeg hatt hund før da, og vet litt hva jeg vil ha og ikke.

Hvis du vet at du ikke vil ha en ren Border Collie, bør du også styre unna BC-blandinger. Du vet jo ikke hvor mye av BC spesielle trekk (f.eks. gjeterinstinktet) valpen vil arve. Det er mye mulig at du da ender opp en med en stor aktiv hund med sterkt gjeterinstinkt og det er ingen enkel kombinasjon.

Det høres ut som om du bør se etter en mellomstor hund uten spesielle brukstrekk. Hva med Chow chow, Cocker Spaniel eller en annen spaniel-rase?

Jeg har forøvrig også hatt Leonberger i mange år. De første årene bodde jeg på en liten hybel med en diger hann-Leonberger og det gikk veldig greit. Men det var heller ingen enkel hund. Han hadde sterke vaktinstinkter og var samtidig nokså nervøs av seg, så det var så absolutt ingen lettvint hund.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 16:59   #23
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Me har ein 6 mnd gammal hannhund. Det blei hannhund fordi det er ein jakthund og mannen ville ikkje ha ein hund som plutselig har løpetid i jakta. I tillegg har kameraten ei tispe som er veldig humørsjuk til tider.

Gammel 09-11-09, 17:02   #24
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg vil heller ikke ha rene border collier, nettopp på grunn av det du beskriver. Nå har jeg hatt hund før da, og vet litt hva jeg vil ha og ikke.

Trust me, du vil IKKE ha en borador hvis det du er ute etter, er en hund som ikke krever timesvis med aktivisering hver dag. Border Collie, labrador og borador er ARBEIDSHUNDER. De krever enormt med trening, både fysisk og mentalt for å trives og ikke utvikle uvaner.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 17:05   #25
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og om du bør velge hannhund eller tispe, avhenger jo mye av både hva du skal bruke hunden til og hvordan du er som hundeeier. Med tispe har du jo løpetidsgriseriet, mens hannhunder både er mer dominante og noen ganger vanskeligere å dressere enn tisper, som jo er roligere og "mildere". Som regel. Men ingen regel uten unntak.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 17:19   #26
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Hvorfor ikke en ren Labrador? Høres ut som om det passer bedre for dere?

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 17:21   #27
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det var vel ikke sånn at det var type hund HI spurte etter?

Vi har tispe, har aldri hatt hannhund så jeg kan egentlig ikke svare noe annet enn at vi er veldig fornøyd med å ha tispe. Løpetiden er ikke så plagsom, og PMS har hun fått mildt må jeg si. Hun er ganske dominant av seg, og liker å kjefte på andre tisper, men det er liksom lite å gjøre med. Hun roer seg ned igjen også.

Vi har også en jakthund og den får stort sett 1 times tur hver dag, men om vi hopper over en dag er det ikke krise.

Gammel 09-11-09, 17:26   #28
Albertine
Passiv

Standard

Magica Det har rykket i tyttebærfingeren i dag, gitt.

Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 17:40   #29
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Jeg har hatt både tisper og hannhunder og vært fornøyd med begge deler. Jeg mener det bør avhenge mer på type hund man skal velge og hva den skal brukes til, enn kjønn.

Gammel 09-11-09, 17:44   #30
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg var det mest viktig å finne en trygg hund. Nå kunne jeg bare velge blant hannhunde da tispene var tinget til oppdrettere. Men hadde jeg kunne velge mellom tisper og hannhunder så skulle jeg nok uansett ha gått på tryggheten hos hunden. Jeg vil heller ha en trygg og litt tøff hund enn en som er reddere av seg, men kanskje ikke heller krever like mye jobb/kurs. Jeg valgte en veldig bra hund, ikke den som hadde peneste fargene, men den som passet oss som familie. Han var ikke heller den som tisset overalt. Nær familie hadde en hannhund som de var nødt å gå lange turer med på morgenen for at han ikke tømte seg helt ellers og det må jo være slitsomt, men jeg vet ikke helt hvor vanlig det er.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 17:47   #31
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi valgte tispe. Vi lånte en hannhund av samme rase for en helg - bare for å se om rasen var noe for oss. Han markerte inne - og mannen var enig med meg i å foretrekke tispe etter det.
Vår sliter lite med pms, og de siste løpetidene har vi egentlig sluppet å bruke hundebind på henne også. Hun er veldig flink til å stelle seg selv - og rydder til og med opp etter seg på gulvet når vi viser henne flekkene.
At hun er et stabeist av en hund har mer med rase å gjøre tror jeg. Kjeften går på henne, og gidder hun ikke lystre da gidder hun ikke lystre. Vi har jo da en terrier - og har fått som fortjent siden vi valgte det.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 18:06   #32
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en tispe, og trives med det. ( har hatt begge deler tidligere) Har egentlig ikke vurdert en hannhund, også pga drømme-mannen-kjæresten har en hannhund, som absolutt ikke tåler hannhunder. Men mest pga jeg ville ha en tispe som ikke driver med den skvettingen, jeg liker å klø en hund skikkelig på magen, og jeg liker at de er litt mer roligere og tåler litt mer. De skal ikke vokte alt og ingenting.

Nå har jeg standard dachs, og hun er et stabeist, men jeg må virkelig berømme oppdretteren. For hun var en trygg, rolig og veldig sosial hund alt fra starten. Hun er ikke redd noe, og tåler en trøkk. Mye av hennes gemytt er jo pga rasen, men jeg velger å godskrive det som er positivt til det faktumet at hun er jente

Gammel 09-11-09, 18:09   #33
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Jo, også valpe-permisjon.. Jeg har enda ikke fått kommet meg i jobb, så den pågår enda.

Jeg ville uansett ikke latt en hund seks måneder være hjemme i 8 timer hver dag, pga det vanskeliggjør mye av do-treningen. Jeg fikk hunden i sommer ( juni) og hun har til nå vært alene opptil 6 timer. (hun er 7 mnd nå) Hun er jevnt over alene flere dager i uka, for å holde det vedlike. Samt at hun er hjemme nå når hun har løpetid, pga hannhund til den nevnte drømme-mannen-kjæresten.
Jeg begrenset området hvor hun får være, og jeg har brukt mye tid på burtrening. ( nydelig om noen ikke liker hund, og hun kan gå og legge seg for å få fred fra barna, også er hun der om nattan)

Gammel 09-11-09, 18:28   #34
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har tispe - ei søt lita boxerjente. Jeg kan dessverre ikke anbefale hverken det ene eller det andre siden dette er min aller første hund. Boxere kan jo også være krevende, men vi får det til med turgåing og div til tross for en hektisk hverdag. Heldigvis er de to største store nok til å ta litt ansvar. De går turer o.l. når de kommer hjem fra skolen. Jeg lurer litt på hvem som går på tur med hvem, men de har det gøy både hund og barn.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 18:31   #35
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Hvor gammel er hunden ca. når man ser de typiske tegnene som er beskrevet i forhold til hann og hun? Når begynner de å markere? Min hund er snart 7 mnd., og han hadde skvettet på annenhver påle, om han fikk, men jeg lar han ikke holde på, og han godtar det. Går vi tur, så går vi tur, og skvetting overalt er ikke aktuelt. Er det grei prosedyre? Må man regne med han vil markere inne? Når da? Kanskje han allerdede ville gjort det, siden han gjerne vil skvette ute? Jeg håper ikke det vil bli et problem for oss.

Vil ikke kuppe tråden, men syntes det passet godt å spørre, siden emnet var oppe. Tror ikke jeg skal komme med noen tips om hunn eller hanhund, men for meg var valget enkelt, siden jeg ikke orket styre med løpetid og det den fører med seg. Jeg skal heller ikke komme med tips om hund, da jeg ikke ville valgt noen annen hund enn den jeg har, enda jeg har en rotte, i følge Sitron.

Gammel 09-11-09, 18:33   #36
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har begge deler, og syns rett og slett det har like mange fordeler/ulemper egentlig. Vi har ei tispe som holder seg ren selv, og vasker opp etter seg stort sett over alt så vi bruker ikke noe truse på henne da hun spiser de av og bare blir helt skrudd av det.
Hannhunden vår er kastrert, det gjorde vi da det ble bestemt at han ikke skulle brukes i avl og jeg tror både han og vi er fornøyde med det. Tispa er ikke spesielt fornøyd da, så hvis jeg tar kastrering med i regnestykket tror jeg nok jeg ville ha valgt kastrert hannhund om det evt blir en neste gang.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 18:47   #37
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

enda jeg har en rotte, i følge Sitron.

En veldig søt liten rotte

Jeg har ikke opplevd markering inne, unntatt om vi er på fremmede steder. Jeg kunne derfor ikke ta med hunden til noen, og det var litt tråkig.
Han kunne også bli litt gira om noen andre luktet hund, og ville markere på skoene deres, men ellers ingenting.. Dette kom før han ble to år, så det er ikke sikkert din er helt i puberteten enda sånn sett.

Jeg lar ikke hunden gå foran meg, og hun får ikke snuse så mye hun vil. Vi går for å gå, og har små pit-stops på veien, hvor hun får en kommando for å få lov til å snuse/ tisse.

Det er det eneste som funker for meg..

Gammel 09-11-09, 18:53   #38
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

En veldig søt liten rotte

Jeg har ikke opplevd markering inne, unntatt om vi er på fremmede steder. Jeg kunne derfor ikke ta med hunden til noen, og det var litt tråkig.
Han kunne også bli litt gira om noen andre luktet hund, og ville markere på skoene deres, men ellers ingenting.. Dette kom før han ble to år, så det er ikke sikkert din er helt i puberteten enda sånn sett.

Jeg lar ikke hunden gå foran meg, og hun får ikke snuse så mye hun vil. Vi går for å gå, og har små pit-stops på veien, hvor hun får en kommando for å få lov til å snuse/ tisse.

Det er det eneste som funker for meg..

Hunden min får gå foran meg, men ikke dra i båndet. Så lenge båndet er løst, så er det ok for meg. Orker ikke at hunden trekker, selv om han er liten. han skal gå fint i bånd. Jeg bruker også å stoppe med Angus, og lar han få "lov" til å snuse/tisse. Det er IKKE lov å gå med nesai bakken, når vi går tur. Snusetur får han om vi er på andre turer, der han får løpe fritt rundt. Angus skjønner at han ikke skal skvette overalt. Noen ganger går han rett forbi yndlingalleen sine, uten å lukte, andre gangervil han prøve seg,og da holder det om jeg bare nesten hvisker nei, og da går han fint igjen. Flinke gutten min.

Gammel 10-11-09, 11:05   #39
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Nå har jeg hatt hund før da, og vet litt hva jeg vil ha og ikke.

Hva hadde du før og hvorfor vil du ikke ha det igjen?

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 11:18   #40
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tror jeg hun skrev over i tråden her, Sindrome.

Jeg ville valgt tispe, men det er fordi jeg ikke har erfaring med hannhunder.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:50.