|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Helt vanlig
|
![]() Om å tilgi drapKikket litt på dette Therese drapet i Sverige nå og funderte litt på hva som egentlig skal til for å kunne tilgi et drap.
![]() Sist redigert av Mani : 08-08-09 kl 01:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Om å tilgi drapDe pårørende vil nok aldri tilgi, men også for de går livet videre.
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Om å tilgi drapJeg tenker at det kanskje er sånn at noen ganger ligger den nye sjansen i å bryte opp og starte igjen et annet sted. Fordi det er kjørt der man var. |
![]() |
![]() |
#4 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Om å tilgi drapOm man ser på de større sakene, så er tilgivelse oftere i fokus nå enn før. Se bare på Sør Afrika. Hele Sannhetskommisjonen er basert på at man skal tilgi å gå videre.
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Om å tilgi drap
Her er jeg på linje med smilefjes. En annen ting er at barn og familie til den som har gjort en slik ugjerning ikke bør lide for det som skjedde for mange år siden. |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Om å tilgi drapDet er ingen som sier de skal stå utenfor samfunnet. Det jeg sier er at jeg ser det som naturlig at de har respekt for sine ofres behov for å ha det de kan ha av liv etter dette ved at de avstår fra å skulle ta opp igjen å være en del av akkurat dette lille samfunnet. De er jo del av det samfunnet de bor i i dag. |
![]() |
![]() |
#8 |
Absolut ateist
|
Men spørsmålet blir vel om et samfunn kan bli helt om man ikke tilgir. Hvor lenge skal man lide? Nødvendigvis ikke snakk om den som utførte, men familie, barn, barnebarn osv.
![]() |
#9 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Om å tilgi drapVanskelig tema. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Tøff
|
![]() Sv: Om å tilgi drapNå er det jo ikke bare snakk om den eller dem som utførte ugjerningen heller. Hva med foreldrene deres og andre familiemedlemmer? Skal de også flytte? Det nevnes her at stolte besteforeldre kanskje gjerne vil få vise frem bilder og skryte litt av barn og barnebarn. Skal de møtes med "det der er drapsmenns avkom, tvi vøre!"?
![]() |
#11 |
Passiv
|
Nei, det skal de ikke. Det synes jeg slettes ikke. Men jeg går ut fra at de ikke tarfrem babybildene av barnebarna for foreldrene til offeret. |
![]() |
![]() |
#12 |
Tøff
|
Nei, litt fintfølelse må man vel forvente også fra stolte besteforeldre. Jeg er litt trøtt men jeg skal prøve å formulere meg så forståelig som mulig.
![]() |
#13 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: Om å tilgi drapJeg er helt enig med deg Sitron, det er godt å kunne tilgi og alle burde se til Sør Afrika og deres tradisjon for tilgivelse.
![]() |
#14 |
Passiv
|
Tillater meg å signere denne.
Jeg synes det er utrolig modig at du føle på dine egne holdninger. Selv har jeg kommet i personlig møte med en del mennesker som faller i kategorien vi her diskuterer og for meg er de fremdeles mennesker med menneskeverd. Det er så mange ting som kanskje og selv de mest bestialske voldtekter og drap står det menneske bak. Tilgivelse er definitivt noe vi bør tenke på i større grad til tross for at handlingene gjør oss uvel. Dersom vi støter fra oss ikke bare gjerningsmannen, men også forviser dennes familie og venner, ja da blir vi representanter for et samfunn som er langt kaldere enn hva godt er og fremviser holdninge og verdier vi bør være langt fra stolte av. |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Om å tilgi drapJeg er helt enig i at ideelt sett så bør man kunne legge dette så bak seg at det forsvinner. Men jeg kjenner mennesker som har mistet et barn. Man blir ikke ferdig med det - aldri. Det går aldri over. Man kan legge det så langt bak seg at det ikke lenger raserer hver eneste dag hundre prosent. Man kan komme så langt at livet får mening igjen. Og at man ikke hater den som gjorde det. Men å legge det så langt bak seg at man ikke senkes ned i det dypeste mørke ved å møte gjerningsmannen blid og fornøyd på butikken tror jeg så og si ingen kommer. |
![]() |
![]() |
|
|