Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-09, 15:18   #141
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Seriøst, Mim - jeg er temmelig sikker på at jeg skulle klart å lære hvilken som helst analfabet alt som står i HI på to dager, vha historier og eksempler.

Jeg har ikke grunnfag i statsvitenskap, men har LITT høyere forventninger til nivået der enn som så.

Hadde blitt en fin utfordring for deg det. Første bøygen idet de må sende inn en mann istedet fordi kjønnet ditt er feil

Jaja, god dag, forresten

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 16:19   #142
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Seriøst, Mim - jeg er temmelig sikker på at jeg skulle klart å lære hvilken som helst analfabet alt som står i HI på to dager, vha historier og eksempler.

Jeg har ikke grunnfag i statsvitenskap, men har LITT høyere forventninger til nivået der enn som så.

Takk skal du faen meg ha. Hvis du tror jobben min er så jævla lett så skal du få låne en klasse av meg et par dager. For det er jo bare et par dager som skal til når man er slik en fantastisk pedagog som du tydeligvis er.

Og gjennomsnittseleven min er ikke en velutdannet asiat som klarer å kommunisere på engelsk. Det er ei afrikansk eller arabisk småbarnsmor som kanskje har et par år på koranskole, og i den grad hun har lært fremmedspråk så er det arabisk. Men du kan kanskje arabisk slik at du kan fortelle alle de fine historiene og eksemplene dine?

Gammel 10-06-09, 16:35   #143
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du, det du underviser i er et fag for NYE INNVANDRERE, er det ikke? Det er i hvert fall det som står i linken din. Og mye av det er norskopplæring?

Jeg har all mulig respekt for at å undervise folk som ikke snakker norsk og har begrensede og svært varierte forutsetninger for å lære det, må være ekstremt krevende. Og også de andre tingene som står i læreplanen - for folk som har vært her kun kort tid må det være helt mind-blowing, en del av det.

Men jeg snakker ikke om å undervise folk som er helt nye hit. Jeg snakker om folk som har bodd her i mange år, som snakker norsk, og som vil bli statsborgere her! Det er da noe helt annet!

Så det er EN grunn til at jeg ikke tror det er ekstremt krevende å lære folk det som står i HI.

Den andre grunnen til at jeg ikke syns det er ekstremt krevende er at jeg virkelig ikke syns det er voldsomt mye! Alt høres mye ut når man ramser det opp, men det ER ikke det.

Så jeg syns det der var en volsom overreaksjon. Vi snakker om helt forskjellige ting.

Jeg ser at du har en volsomt både krevende og viktig jobb.

Gammel 10-06-09, 17:01   #144
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og BM: Have I told you lately that I love you?

Tsktsk. Og på bryllupsdagen hans og greier. :sjokkert:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 17:06   #145
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har og har hatt alt fra elever som kom til landet i forrige uke, til dem som har vært her i 4-5-20 år. Og du og flere andre i denne tråden vet virkelig ikke hva som menes med å "kunne norsk" for mange av disse. Det er ikke så lett å lære et nytt språk når man er voksen, ihvertfall ikke med den bagasjen som mange av disse har.

Og selv om man snakker såpass norsk at man klarer seg i dagliglivet er det noe helt annet å skjønne komplekse instruksjoner eller virkelig forstå informasjon som er helt utenfor den verden man lever i.
Ta byråkrati og demokrati; I Somalia har de ingenting av denne typen. Ikke banker, ikke offentlige kontorer, ikke politi, ikke noenting. Hvordan skal man da forklare forskjellen på utøvende og dømmende makt? Det er ikke noe som gjøres på en dag hvis man ønsker at elevene skal forstå og ikke bare gulpe opp igjen. For det er mange som er veldig flinke til å pugge utenat.

Gammel 10-06-09, 17:41   #146
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste kjapt igjennom læreplanen, gajamor, og det er overhodet ikke vanskelig å se at det må være en gigantisk utfordring å undervise en så variert elevgruppe i noe som faktisk er fordømt komplisert (opp med hånden de - oppvokst i Norge - som synes offentlige skjemaer, bankgreier og forsikring er easy-peasy?), og særlig med språkutfordringer i tillegg.

Men jeg snakker om krav til STATSBORGERSKAP, og da synes jeg det skal være høyere krav, ja. Til både språk og forståelse av samfunnet rundt seg. Selv om det er vanskelig, og selv om det for noen vil være umulig.

(Det der med forskjellen på utøvende og dømmene makt vurderte jeg forresten å ta ut av listen - det er klart det er fint å vite, men jeg ser ikke helt viktigheten av det. Ja, jo, når man skal stemme så er det jo greit at man skjønner hva man stemmer på. Men det er litt ned på listen i forhold til å skjønne det med styresett. I hvert fall de begrepene. At kongen ikke bestemmer, bare en en pyntefigur, at Stortinget har ganske mye makt i forhold til regjeringen og statsministeren, og litt sånt, det syns jeg kan være greit å vite før man deler ut stemmerett).

Gammel 10-06-09, 17:42   #147
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

(Ja, og kanskje at EGENTLIG er det byråkratene som bestemmer. )

Gammel 10-06-09, 18:15   #148
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lette du opp en innvandrer og foredro om petroleumshistorie?

Gammel 10-06-09, 18:22   #149
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har all mulig respekt for at å undervise folk som ikke snakker norsk og har begrensede og svært varierte forutsetninger for å lære det, må være ekstremt krevende. (...)

Men jeg snakker ikke om å undervise folk som er helt nye hit. Jeg snakker om folk som har bodd her i mange år, som snakker norsk, og som vil bli statsborgere her! Det er da noe helt annet!

Det virket ikke slik i hovedinnlegget ditt. Det virket som du hadde tenkt å dra folk ut av passkontrollen på Gardermoen og lekse opp for dem om trelastnæring, petrokjemisk sektor og papirindustri. Det var kanskje de røde trekantene som snakket.

Også var det en tone som jeg og kanskje noen til feilaktig leste inn i innlegget ditt om at "kan de ikke bare ta seg sammen" og "jeg har jo skjønt dette, så det kan da ikke være SÅ vanskelig?". Og det ble så skrekkelig nedlatende, og det er noe du har tatt meg for mange ganger tidligere og som jeg har jobbet med å skjerpe meg på, og da var det så overraskende at du kom med noe sånt.

Jeg tror at den beste integreringen kommer gjennom samvær, samhandling og å være gode naboer, medforeldre i klasse/bhg, medlemmer i foreninger osv, at man må stille krav til Ali og Kari hva gjelder lovlydighet, respekt og sånn, men kanskje gi litt slækk på hva de skal mestre av norsk kulturhistorie sånn med det første. Sånn i fht opphold. Statsborgerskap er en annen skål.

Gammel 10-06-09, 18:26   #150
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er jeg kanskje rimelig habil i forhold til Polyanna (), men jeg fatter ikke hva som er så vanskelig å forstå med første innlegget hennes. Hun har hele tiden snakket om statsborgerskap, som er en helt annen ting enn å få innvandrere opp på et slikt nivå at de klarer å manøvrere seg i det norske samfunnet, som f.eks. gajamor snakker om.

Og Mim, jeg synes du leser ting som blir skrevet med vrangsiden, og er stapp full av hersketeknikker i tillegg. Jeg trodde bedre om deg.

Gammel 10-06-09, 18:33   #151
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1000 innlegg og 1000 i ryktepoeng burde være et fornuftig krav til statsborgerskap.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 18:43   #152
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bare lest begynnelsen av tråden, men jeg syns jo det er litt nedlatende å anta at man må ha høyere utdannelse for å ha en viss oversikt over det som er beskrevet i hovedinnlegget. Mesteparten av det som står i hovedinnlegget er vel sånt man lærer ihvertfall noe om i grunnskolen. At folk har vaskejobb eller kjører buss behøver ikke bety at de er totalt uvitende om samfunn og historie.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 18:45   #153
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Statsborgerskap er en annen skål.

Nettopp. Og det er jo statsborgerskap det har dreid seg om, hele tiden - det står jo i overskriften, til og med.

Gammel 10-06-09, 18:49   #154
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kif, nå LO jeg ordentlig, altså.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 18:50   #155
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

1000 innlegg og 1000 i ryktepoeng burde være et fornuftig krav til statsborgerskap.

Nemlig. Eneste riktige krav.

Jeg synes fremdeles en masse teoretiske krav til statsborgerskap er tøysete, altså.

Gammel 10-06-09, 18:51   #156
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så kan jeg jo bare nevne at jeg i 1997 vant US GreenCard Lottery (jepp, helt sant! Mr. Norway hadde meldt meg på...) og gikk rundene for å få det. Og det ble slettes ikke gitt bort altså - det var krav i massevis. Og det føltes egentlig ikke det minste rart at man måtte forplikte seg bittelitt.

Gammel 10-06-09, 18:57   #157
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

Og så burde jeg ha skrevet ned en liste med unnskyldninger jeg har fått på legekontoret fra innvandrere om hvorfor de ikke kunne gå på/fullføre det obligatoriske norskkurset. Nokså utrolige unnskyldninger; de fleste syltynne. Og når de istedet synes det er helt OK å stille med eget (skole!)barn som tolk på konsultasjonen (i skoletiden) så føles det unektelig som om at en viss... avstand i samfunnssynet. Derfor er jeg for en eller annen form for prøve/eksamen/bevis/whatever for å få bestått.

Gammel 10-06-09, 18:57   #158
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

og løper og søker.

Gammel 10-06-09, 19:50   #159
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg synes fremdeles en masse teoretiske krav til statsborgerskap er tøysete, altså.

Fins det noe dere syns det burde være teoretiske krav for?

Ben "you people" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 19:52   #160
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Og så burde jeg ha skrevet ned en liste med unnskyldninger jeg har fått på legekontoret fra innvandrere om hvorfor de ikke kunne gå på/fullføre det obligatoriske norskkurset. Nokså utrolige unnskyldninger; de fleste syltynne. Og når de istedet synes det er helt OK å stille med eget (skole!)barn som tolk på konsultasjonen (i skoletiden) så føles det unektelig som om at en viss... avstand i samfunnssynet. Derfor er jeg for en eller annen form for prøve/eksamen/bevis/whatever for å få bestått.

Jeg tror det er en del grunnleggende kulturforskjeller som ikke lar seg løse gjennom en slik test. Eller mente du nå bestått på norskkurset? Og er du nå på statsborgerskapssøknad, asylsøkere eller innvandrere?

Uansett kan det jo være mange årsaker til at kurset ikke er fullført, som de kanskje ikke nødvendigvis vil snakke om der og da. Og det er de vel i sin fulle rett til, tross alt.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:31.