|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?
Hadde blitt en fin utfordring for deg det. Første bøygen idet de må sende inn en mann istedet fordi kjønnet ditt er feil |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Travelt opptatt
|
Takk skal du faen meg ha. Hvis du tror jobben min er så jævla lett så skal du få låne en klasse av meg et par dager.
![]() |
#143 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Du, det du underviser i er et fag for NYE INNVANDRERE, er det ikke? Det er i hvert fall det som står i linken din. Og mye av det er norskopplæring?
![]() |
#145 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Jeg har og har hatt alt fra elever som kom til landet i forrige uke, til dem som har vært her i 4-5-20 år. Og du og flere andre i denne tråden vet virkelig ikke hva som menes med å "kunne norsk" for mange av disse. Det er ikke så lett å lære et nytt språk når man er voksen, ihvertfall ikke med den bagasjen som mange av disse har.
![]() |
#146 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Jeg leste kjapt igjennom læreplanen, gajamor, og det er overhodet ikke vanskelig å se at det må være en gigantisk utfordring å undervise en så variert elevgruppe i noe som faktisk er fordømt komplisert (opp med hånden de - oppvokst i Norge - som synes offentlige skjemaer, bankgreier og forsikring er easy-peasy?), og særlig med språkutfordringer i tillegg.
![]() |
#147 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?(Ja, og kanskje at EGENTLIG er det byråkratene som bestemmer.
![]() |
#148 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Lette du opp en innvandrer og foredro om petroleumshistorie?
![]() |
#149 |
Epikur
|
Det virket ikke slik i hovedinnlegget ditt. Det virket som du hadde tenkt å dra folk ut av passkontrollen på Gardermoen og lekse opp for dem om trelastnæring, petrokjemisk sektor og papirindustri. Det var kanskje de røde trekantene som snakket.
![]() |
#150 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Nå er jeg kanskje rimelig habil i forhold til Polyanna (
![]() |
#151 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?1000 innlegg og 1000 i ryktepoeng burde være et fornuftig krav til statsborgerskap.
![]() |
#152 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Jeg har bare lest begynnelsen av tråden, men jeg syns jo det er litt nedlatende å anta at man må ha høyere utdannelse for å ha en viss oversikt over det som er beskrevet i hovedinnlegget. Mesteparten av det som står i hovedinnlegget er vel sånt man lærer ihvertfall noe om i grunnskolen. At folk har vaskejobb eller kjører buss behøver ikke bety at de er totalt uvitende om samfunn og historie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
flisespikker
|
Nettopp. Og det er jo statsborgerskap det har dreid seg om, hele tiden - det står jo i overskriften, til og med.
![]() |
#155 |
Epikur
|
Nemlig. Eneste riktige krav.
![]() |
#156 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Og så kan jeg jo bare nevne at jeg i 1997 vant US GreenCard Lottery (jepp, helt sant! Mr. Norway hadde meldt meg på...) og gikk rundene for å få det. Og det ble slettes ikke gitt bort altså - det var krav i massevis. Og det føltes egentlig ikke det minste rart at man måtte forplikte seg bittelitt.
![]() |
![]() |
#157 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Og så burde jeg ha skrevet ned en liste med unnskyldninger jeg har fått på legekontoret fra innvandrere om hvorfor de ikke kunne gå på/fullføre det obligatoriske norskkurset. Nokså utrolige unnskyldninger; de fleste syltynne. Og når de istedet synes det er helt OK å stille med eget (skole!)barn som tolk på konsultasjonen (i skoletiden) så føles det unektelig som om at en viss... avstand i samfunnssynet. Derfor er jeg for en eller annen form for prøve/eksamen/bevis/whatever for å få bestått.
![]() |
![]() |
#159 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fins det noe dere syns det burde være teoretiske krav for? |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror det er en del grunnleggende kulturforskjeller som ikke lar seg løse gjennom en slik test. Eller mente du nå bestått på norskkurset? Og er du nå på statsborgerskapssøknad, asylsøkere eller innvandrere?
![]() |
|
|