Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er nasjonalitet noe negativt?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-09, 14:38   #121
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Slik jeg ser det da, så utnytter ikke jeg noen.

Det er klart du utnytter folk når du ansetter dem svart for å gjøre en jobb til langt under vanlig pris.

Jeg ser mer at neger og blondine er skjellsord, men ikke nordmann, svenske etc. Men så er jeg heller ingen sosionom.

Der kom det med "nordmann" igjen. Hvem i all verden er det som har sagt at "nordmann" er et skjellsord?

Gammel 08-05-09, 14:40   #122
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er klart du utnytter folk når du ansetter dem svart for å gjøre en jobb til langt under vanlig pris.

Der kom det med "nordmann" igjen. Hvem i all verden er det som har sagt at "nordmann" er et skjellsord?

Eller sosionom.

Gammel 08-05-09, 14:41   #123
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Eller sosionom.

Ja! Hvor var det noen brukte "sosionom" som skjellsord? Du har hørt det du også, ja?

Gammel 08-05-09, 14:41   #124
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Embs, jeg tenker på firmaer som har både norske og f.eks polske arbeidere, og som betaler de norske bedre enn de polske. Altså forskjellsbehandler ved å betale den utenlandske arbeidskraften mindre.

Og ja, jeg synes det er annerledes når privatpersoner betaler for svart arbeid. Merk at jeg ikke betaler polakken noe mindre enn jeg ville betalt en nordmann som gjør svart arbeid (vi har hatt det også).

Jeg er enig i at svart arbeid er en uting, og noe jeg egentlig er i mot. Dessverre lar jeg dette prinsippet falle fordi håndverkertjenester i dette landet er dyrt. Prisene et rørleggerfirma tar kan ikke forsvares! .

Når det gjelder polakker så har jeg faktisk ikke hatt dårlig samvittighet. Jeg har betalt samme pris som til en norsk "svartarbeider", og hva er alternativet? At han skal gå arbeidsløs eller være fattig i Polen? Det er ikke alle polakker som er interessert i fast ansettelse i et firma heller. Mange pendler mellom Polen og Norge, og jobber tidsbegrenset, f.eks sommerstid (og det har jeg fra de som har jobbet for oss, for tro det eller ei, så tillater jeg meg å snakke med dem.).

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 14:43   #125
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Merk at jeg ikke betaler polakken noe mindre enn jeg ville betalt en nordmann som gjør svart arbeid (vi har hatt det også).

Jeg er enig i at svart arbeid er en uting, og noe jeg egentlig er i mot. Dessverre lar jeg dette prinsippet falle fordi håndverkertjenester i dette landet er dyrt. Prisene et rørleggerfirma tar kan ikke forsvares! .

Å. Hoi.

Gammel 08-05-09, 14:44   #126
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Interessant rettferdiggjøring, Travolta. Ut fra samme prinsippet, så skulle det altså være moralsk forsvarlig å stjele dyre ting, men ikke billige?

Gammel 08-05-09, 14:45   #127
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke at prisene på grønnsaker kan forsvares. Siden jeg trenger grønnsaker så kan jeg like godt begynne å stjele. Ganske pjaktisk siden jeg har en baby, dypvogna kan sikkert skjule både meloner og gulrøtter.

Gammel 08-05-09, 14:45   #128
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prinsippfast og raus er du, Travolta.

Gammel 08-05-09, 14:49   #129
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Jeg har ikke sagt at noen mener at nordmann er et skjellsord. Mitt poeng er at polakk ikke er skjellsord, men et betegnelse på nasjonalitet (i likhet med nordmann, ergo ikke nedsettende).

Forøvrig trekker jeg kommentaren om sosionom, den var sleivete og usakelig! Jeg skulle til å skrive en liten avhandling med forklaring med hva jeg egentlig mente, men lar det ligge, det blir bare dumt.

Gammel 08-05-09, 14:52   #130
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det med at nordmann er nedsettende er min feil
Det er noe jeg blander inn fra et kurs jeg har vært på. Det er jo ikke noe dere kan noe for, eller har forutsetning for å skjønne. Jeg har lest igjennom tråden nå for å oppklare.
Unnskyld …

Gammel 08-05-09, 14:53   #131
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Interessant rettferdiggjøring, Travolta. Ut fra samme prinsippet, så skulle det altså være moralsk forsvarlig å stjele dyre ting, men ikke billige?

Nei, jeg hevder ikke at svart arbeid er moralsk forsvarlig, for det er det ikke. Jeg kan se at svart arbeid er å stjele fra den norske stat, men ikke fra den som utfører arbeidet.

Gammel 08-05-09, 14:56   #132
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg hevder ikke at svart arbeid er moralsk forsvarlig, for det er det ikke. Jeg kan se at svart arbeid er å stjele fra den norske stat, men ikke fra den som utfører arbeidet.

Bullshit. Du stjeler rettighetene h*n hadde hatt om h*n hadde vært ansatt på den formelle måten.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 15:03   #133
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke sagt at noen mener at nordmann er et skjellsord. Mitt poeng er at polakk ikke er skjellsord, men et betegnelse på nasjonalitet (i likhet med nordmann, ergo ikke nedsettende).

Det er nesten mottakeren som må bestemme om noe oppfattes som et skjellsord. Dette er jo typisk ett eksempel på det vi kaller kulturforskjeller. (Sånn i en sidenote, så elsker mannen min å kalle meg for "kjerringa mi" et helt nøytralt uttrykk der jeg kommer fra, men litt på kanten der han kommer i fra. )

Men til dette med at man skal slutte å bruke ord, fordi at andre har "skitnet de til". Jeg er litt i tvil om at det er et sjakktrekk å gjøre det. Mitt inntrykk er at det fører bare til at nye ord blir infisert. Jeg tenker også på dette i forbindelse med buddhisme hvor dette symbolet:

betyr: To Buddhists this symbol is "Chu Van," the mark of Enlightenment. It is found on medals, decorating pagodas, and on breasts of Buddha statues.

Er det riktig at man alltid skal la de som definerer ting feil, negativt, rasistisk etc vinne? Er det de som skal sitte med definisjonsmakten?

Gammel 08-05-09, 15:09   #134
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Synes him sier det veldig bra og er helt enig.

Gammel 08-05-09, 15:09   #135
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg liker ikke at noen ord eller betegnelse på noen, uansett tro, hudfarge eller tilhørighet, skal være negativ ladet. Hverken muslimer, negere eller polakker er noe mindre verdt enn andre mennesker. Jeg liker ikke at vi skal unngå benevnelser på grupper slik temaet for denne tråden jo er. Jeg mener en slik fortielse fører til mer negativitet knyttet til ordene / betegnelsene og dermed også menneskene bak. Jeg ønsker at vi alle skal være stolte av den vi er, det vi tror på og den tilhørigheten vi har.

Jeg husker min bestemor, hun hadde mange negative følelser og erfaringer knyttet til tyskere og Tyskland. For henne var det nesten et skjellsord og si tysker. Men etterhvert som årene gikk og hun ble en eldre dame forstod hun at tidene går forbi, ikke alle fra tyskland er nasister som kommer til Norge for å okupere landet vårt. Og med det synest jeg hun lærte meg noe fint. At uansett hvor negative erfaringer en har med mennesker fra en annen gruppe så betyr ikke det at alle er slik. I dag er det ikke noe negativt i å være tysker, og i mine øyner slett ikke en betegnelse jeg prøver å unngå.

Min erfaring er at barn omtaler andre barn etter hva de legger merke til. Vesla var tidlig ute med å fortelle om at X hadde mørk hud og svart hår mens hun selv var lys og hadde gult hår. På samme måte som hun kunne si at Y hadde krøller og at Z bare slår. De negative kategoriseringene kommer senere, når de lærer fra foreldrene. Som lærer hører jeg mange meninger fullstendig adoptert fra samtalen rundt kjøkkenbordet.

Vi må gjøre noe med våre egne holdninger, våre barns holdninger og hverandres holdninger. Vi kan ikke la negative erfaringer generaliseres og gjøre at en hel gruppe straffes. La oss være stolte av den vi er alle sammen, enten vi er sånn eller slik. Og la oss alle ha respekt for hverandre.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 15:22   #136
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes him sier det veldig bra og er helt enig.

Det er jeg litt overrasket over, for du mener jo at polakk ikke er et skjellsord, og jeg sier jo at det er det hvis den som blir kalt for polakk oppfatter det som et.

Men, nåja. Jeg synes uansett at skjellsord som blir "tatt tilbake" (feks homse og tildels feminist) er bedre enn ord som går andre veien. Jeg kan ikke noe om språkutvikling, men jeg kan ikke skjønne annet enn om at folk vil uttrykke sine fordommer/rasistiske tanker greier å gjøre det. Det er jo dette som er grunnen til at ord etterhvert blir oppfattet som negative.

Gammel 08-05-09, 15:32   #137
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men til dette med at man skal slutte å bruke ord, fordi at andre har "skitnet de til". Jeg er litt i tvil om at det er et sjakktrekk å gjøre det. Mitt inntrykk er at det fører bare til at nye ord blir infisert.

Er det riktig at man alltid skal la de som definerer ting feil, negativt, rasistisk etc vinne? Er det de som skal sitte med definisjonsmakten?

Jeg er ikke enig i hele innlegget, men i at man ikke kan endre alle ord og uttrykk fordi andre har "skitnet de til".

Gammel 08-05-09, 15:35   #138
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Jeg er ikke enig i hele innlegget, men i at man ikke kan endre alle ord og uttrykk fordi andre har "skitnet de til".

Jeg er også for at man tar tilbake symboler og utrykk som er skitne til, men det er vel en grunnleggende idé at det er de som omfattes av begrepet er de som gjør det. F.eks så funker det ikke om hvite i sørstatene bruker negro igjen, det er de svarte som i så fall må gjøre det.

Gammel 08-05-09, 15:41   #139
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er det vel. Du stjeler pensjonspoeng, retttigheter ved sykdom, syke barn og permisjon, feriepenger, samt ofte forsikring.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 16:04   #140
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

(Har ikke lest hele tråden, men vil likevel leke med)

Det er vel ikke selve nasjonaliteten, med hva man legger i av assosiasjoner, som kan være negativt og sårende og gi barna fordommer ?

Da jeg kom til Danmark i midten av 90-tallet var det mye i mediene om såkaldte postordrebrude fra Østeuropa. Høflige samtaler med ukjente danske menn (på treningssenter, f.eks.) utspant seg flere ganger slikt:
han: "hvorfor bor du i Danmark ?"
meg: "fordi min mann er dansk"
han: "åjaaa, er du polakker/rumæner" ?
Ikke veldig kult, kan jeg forsikre om.

På samme måten blir det for meg ikke OK å bruke "polakk" som samlebetegnelse for "folk-som-man-kan-få-til-å-utføre-ymse-håndverkerjobber-til-luselønn". Og så er det vel ikke noe i veien for å gi barna sine positive assosiasjoner med Polen og polakker: Marie Curie, Chopin, alle de norske unge voksne som drar dit for å studere medisin og film, etter at de ikke kom inn på studiene her i landet.

Negativ betegnelse for nordmenn: fjellaper.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.