Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

GPS-merking av demente?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-09, 20:47   #41
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: GPS-merking av demente?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Da foreslår jeg at du skriver en viljeserklæring og tinglyser denne.

Høres absolutt smart ut. Min far lider av noe som så fint heter Bodylewis demens, om det er arvelig må gudene vite, men jeg ser ikke borte fra det. Og en ting er at jeg ville mislike sterkt å ligge i en bakgård og fryse på meg lungebetennelse. Noe annet er at jeg heller ikke har noe ønske om å bli til bry for mine pårørende.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 20:53   #42
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Perhonen: det er lenge siden jeg var innom hjelpemiddelfeltet; men du kan sjekke ut www.falckigel.no I tillegg bør dere kontakte kommunal ergoterapeut som kan hjelpe dere videre med informasjon og søknader. En person jeg kjente hadde et smykke med adresse og telefonnummer slik at andre rundt ham kunne hjelpe ham hjem når han gikk seg vill.
Ut i fra hvordan du presenterer situasjonen, høres det ut som at begge dine foreldre vil få en bedre hverdag om han fikk innvilget sykehjemsplass. Eventuelt dagsenterplass, eller kortids avlastningsopphold.
Dette feltet er problematisk og komplekst, men jeg tror heller på å skaffe flere avlastnings/sykehjemsplasser og utdanne dyktige fagpersoner enn å overvåke personer med demens og så ferdig med det.

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 20:55   #43
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Fordi min mor er "frisk" (hun er 85 år gammel) får ikke min far, som er eldre enn henne, sykehjemsplass fordi kommunen mener min mor er fullt ut i stand til å ta seg av ham. (kommunen sparer penger) Hun er ikke i stand til å ta seg av ham, som finner på all verdens krumpspring både natt og dag. Og er det da riktig at hun også skal låses inne i sitt eget hjem, sammen med ham.

Mitt poeng her er at jeg mener man må gjøre noe med de første tingene du påpeker her og at GPS er et dårlig alternativ for mennesker som trenger omsorg og tilsyn.

Jeg har truffet på en del av de som fortsatt bor hjemme og deres utslitte pårørende. Jeg mener tilbudet de får ofte er altfor dårlig.

Et menneske er dårlig nok til å vandre forvirret rundt og fryse ihjel om vinteren. Istedet for å tenke GPS mener jeg altså da at man må tenke på hvor i alle dager sviktet det når denne personen i det hele tatt kom i den situasjonen? Og da mener jeg IKKE at pårørende har sviktet. Det er det offentlige som har sviktet både pasient og i stor grad de pårørende.

Jeg mener at det er god grunn til å frykte at GPS vil føre til at pasienter med demens får enda mindre av den allerede stusselige hjelpen de får i dag.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 20:56   #44
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kie er smart og velformulert.

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 21:42   #45
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 21:57   #46
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Først og fremst velger jeg å bruke betegnelsen person med demenssykdom fremfor dement. Diagnose er kun et aspekt ved en persons liv, og denne gruppen er like uensartet som andre grupper.

Det er viktig og riktig å si en person med demens, ikke demente. På samme måte som man skal si en person med kreft/ADHD/parkinson/diabetes osv.

Jeg ser at det kan finnes tilfeller der GPS-merking vil være et godt hjelpemiddel. Likevel er jeg redd for at det vil føre til at mange vil få plassert en GPS-sender i klærne sine istedet for den omsorgen de trenger. Det er noen få som vil kunne god nytte av et GPS-hjelpemiddel.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:58.