|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
re:designer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dessert julaften, tips?Vi har alltid riskrem med jordbærsaus (lagd med frosne jordbær), og multekrem! Mmm.. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Dessert julaften, tips?
Den rompuddingen vil jeg gjerne ha oppskrift på.
|
|
|
#43 |
|
Under cover
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Min avholdsmormor laget Dronning Maud, og hun brukte en liten skvett appelsinjuice i den i stedet for portvin. Jeg synes absolutt den er best med litt portvin i, og det trenger ikke være så mye. Den er god uten også, men da litt tammere.
|
|
|
|
#44 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Du kan ikke bare dra over til Knerten, da?
|
|
|
#45 |
|
Passiv
|
Sv: Dessert julaften, tips?Ingen julaften uten riskrem her. Stort sett den eneste gangen i året vi har det
Pass på så sausen ikke koker. Avkjøl i kaldt vann og rør litt i sausen under avkjølingen så det ikke blir snerk på. |
|
|
|
#46 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dessert julaften, tips?Har lyst på multekrem på juleaften. Noen som har sett hvor de selger multer?
|
|
|
#48 |
|
flisespikker
|
Sv: Dessert julaften, tips?Sjokoladefromasj er standarden jeg har vokst opp med. Det er etter lutefisk, da - etter ribbemiddagen første juledag pleier det å være multekrem (eller multer og krem hver for seg) og hjemmelaget kransekake. (Poden har egentlig innført kransekaken som tilbehør til alle julens desserter, siden kransekake er det beste som finnes.) Mamma og pappa plukker mye multer hver høst, og de aller fineste blir frosset hele i en egen boks til juledessert.
|
|
|
#49 |
|
Fortynnet
|
Sv: Dessert julaften, tips?Fruktsalat er den eneste desserten jeg har lyst på etter ribba på julaften, så hvis jeg skulle valgt noe annet ville det blitt noe annet friskt laget av frukt. Riskrem og moltekrem og alt sånt krembasert blir for mye (for meg). Men det kommer selvfølgelig an på hvilken julemiddag dere har. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
flisespikker
|
Hvis man heller karamellisert sukker i bunnen av formen før man siler røren oppi (slik jeg er vant til), blir det karamellag på toppen og saus som renner ut når man hvelver. Din svigermor gjør det antagelig ikke slik?
|
|
|
#52 |
|
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dessert julaften, tips?Julaften spiser man ofte tung mat og da er det godt med litt lettere dessert syns jeg. Pleier ofte å lage en fruktdessert som smaker friskt og ikke legger seg så tungt i magen.
|
|
|
#53 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Det minner meg om da jeg kom inn i mannens familie, og den første julen der. Tanten i familien var "beryktet" for sin gode karamellpudding, og hele familien elsket karamellpudding. Lykken stod i taket når jeg kunne annonsere at karamellpudding er min ekspertdessert, og at jeg gjerne skulle lage det til dessert en av romjulsdagene.
|
|
|
#54 |
|
Etylbarbital
Sv: Dessert julaften, tips?Jeg er vant til sherrypudding eller riskrem til dessert. I år er vi nytenkende og skal ha sjokoladefondant.
|
|
|
#56 |
|
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Smart tante. Tipper hun ble litt flau.
|
|
|
#57 |
|
Fru Jacobsen
Sv: Dessert julaften, tips?Vi pleier å ha julekvelds-suppe til dessert etter middagen på julaften. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Sv: Dessert julaften, tips?Dronning Maud pudding |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Dramaqueen
Hvor: Nordens Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dessert julaften, tips?Vi har stort sett alltid multe med fløte til vi. Evt pisket som krem. |
|
|
|
![]() |
|
|