Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Dessert julaften, tips?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-08, 09:49   #41
cilen
re:designer

cilen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dessert julaften, tips?

Vi har alltid riskrem med jordbærsaus (lagd med frosne jordbær), og multekrem! Mmm..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 10:14   #42
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Tror jeg må lage en rompudding med jordbærsaus til. Selv avholdsvogeren min elsket moderens rompudding. Det er jo så umoderne at det er morsomt.

Den rompuddingen vil jeg gjerne ha oppskrift på.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 10:41   #43
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Niobe: Null alkohol ?

Eg har laga ei dronning Maud kake ein gong. Kaka var god, men den mangla noko sidan den opprinnelig ikkje var alkohol i. Eg trur eg hadde funne fromasjoen litt tam dersom det ikkje var ein skvett alkohol i den. Er jo det som gjer heile desserten ( og sjokoladen )

Min avholdsmormor laget Dronning Maud, og hun brukte en liten skvett appelsinjuice i den i stedet for portvin. Jeg synes absolutt den er best med litt portvin i, og det trenger ikke være så mye. Den er god uten også, men da litt tammere.

Gammel 20-12-08, 11:53   #44
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Hehe, her har vi dobbel middag, dvs. ribbe og pinnekjøtt, julepølse og medisterkaker. Om alle 9 skulle velge dessert hadde jeg ikke fått mye julekos.

Du kan ikke bare dra over til Knerten, da?

Gammel 20-12-08, 12:04   #45
Left
Passiv

Standard

Ingen julaften uten riskrem her. Stort sett den eneste gangen i året vi har det
Hvis jeg ikke skulle hatt det, ville jeg hatt sjokoladepudding med hjemmelaget vaniljesaus.

Sjokoladepudding.
2 egg
3 ss fløte
1/2 plate kokesjokolade
2 ss sterk kaffe
2 dl fløte
5 plater hvite gelantin

Sjokoladen deles i småbiter og løses opp over vanndamp i kaffen. Eggeplommene piskes til eggedosis med sukkeret. Fløten vispes stiv. Bland sammen eggedosis, sjokolade og krem, tilsett den oppløste gelantin og de stivpiskede eggehviter. Rør godt rundt før den helles i vase eller dessertglass. Pynt også med revet sjokolade eller snusmalt kaffe, gjerne litt krem også.

Hjemmelaget vaniljesaus.

• 5 dl TineMelk Hel
  • 1 stk. vaniljestang
  • 4 stk. egg
  • 0,5 dl sukker
  • 1 ts maisennamel
Skrap ut vaniljefrøene og ha dem i en kjele sammen med resten av ingrediensene. Varm dette opp under røring til kremen blir passe tykk.
Pass på så sausen ikke koker. Avkjøl i kaldt vann og rør litt i sausen under avkjølingen så det ikke blir snerk på.

Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 23:13   #46
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Har lyst på multekrem på juleaften. Noen som har sett hvor de selger multer?

Gammel 21-12-08, 00:09   #47
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hoffdessert, en slager blant ungene. Klissete

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 00:12   #48
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjokoladefromasj er standarden jeg har vokst opp med. Det er etter lutefisk, da - etter ribbemiddagen første juledag pleier det å være multekrem (eller multer og krem hver for seg) og hjemmelaget kransekake. (Poden har egentlig innført kransekaken som tilbehør til alle julens desserter, siden kransekake er det beste som finnes.) Mamma og pappa plukker mye multer hver høst, og de aller fineste blir frosset hele i en egen boks til juledessert.

Gammel 21-12-08, 00:12   #49
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fruktsalat er den eneste desserten jeg har lyst på etter ribba på julaften, så hvis jeg skulle valgt noe annet ville det blitt noe annet friskt laget av frukt. Riskrem og moltekrem og alt sånt krembasert blir for mye (for meg). Men det kommer selvfølgelig an på hvilken julemiddag dere har.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 00:13   #50
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri helt skjønt den sausen, svigermors karamellpudding har ikke det karamellaget på toppen og heller ikke egen saus.

Hvis man heller karamellisert sukker i bunnen av formen før man siler røren oppi (slik jeg er vant til), blir det karamellag på toppen og saus som renner ut når man hvelver. Din svigermor gjør det antagelig ikke slik?

Gammel 21-12-08, 00:28   #51
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal ha vaniljeis med varme bjørnebær.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 09:40   #52
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Julaften spiser man ofte tung mat og da er det godt med litt lettere dessert syns jeg. Pleier ofte å lage en fruktdessert som smaker friskt og ikke legger seg så tungt i magen.

Pisk en boks med kremfløte (ikke tilsett sukker). Bland kremen med et halvlitersbeger med melonyoghurt. Tilsett den frukta du ønsker. Banan, eple og appelsin må nesten være med syns jeg, smakene utfyller hverandre godt. Tilsett så dajmkuler, men ta av noen til å strø på toppen.

Enkel og utrolig god dessert.

Gammel 21-12-08, 09:42   #53
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har aldri helt skjønt den sausen, svigermors karamellpudding har ikke det karamellaget på toppen og heller ikke egen saus.

Det minner meg om da jeg kom inn i mannens familie, og den første julen der. Tanten i familien var "beryktet" for sin gode karamellpudding, og hele familien elsket karamellpudding. Lykken stod i taket når jeg kunne annonsere at karamellpudding er min ekspertdessert, og at jeg gjerne skulle lage det til dessert en av romjulsdagene.

Karamellpuddingen ble laget som jeg pleier, med smeltet sukker i bunnen og langs kantene på formen. Når jeg serverte syns de det var merkelig rart dette brune som var på toppen av karamellpuddingen. Tanten sin pleide da absolutt ikke se sånn ut! Og ikke smakte den overhodet likt heller, og min var visstnok nærmest himmelsk... Det viste seg da at tanten hadde laget karamellpudding av pulver, men laget den i en brødform så den så stekt ut, og aldri fortalt at hun ikke hadde lagd en hjemmelagd type.

Gammel 21-12-08, 09:42   #54
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vant til sherrypudding eller riskrem til dessert. I år er vi nytenkende og skal ha sjokoladefondant.

Gammel 21-12-08, 09:44   #55
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Hjemmelaget vaniljesaus.

• 5 dl Tine Melk Hel

Det må være Tine Melk, faktisk?

Gammel 21-12-08, 09:47   #56
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Det minner meg om da jeg kom inn i mannens familie, og den første julen der. Tanten i familien var "beryktet" for sin gode karamellpudding, og hele familien elsket karamellpudding. Lykken stod i taket når jeg kunne annonsere at karamellpudding er min ekspertdessert, og at jeg gjerne skulle lage det til dessert en av romjulsdagene.

Karamellpuddingen ble laget som jeg pleier, med smeltet sukker i bunnen og langs kantene på formen. Når jeg serverte syns de det var merkelig rart dette brune som var på toppen av karamellpuddingen. Tanten sin pleide da absolutt ikke se sånn ut! Og ikke smakte den overhodet likt heller, og min var visstnok nærmest himmelsk... Det viste seg da at tanten hadde laget karamellpudding av pulver, men laget den i en brødform så den så stekt ut, og aldri fortalt at hun ikke hadde lagd en hjemmelagd type.

Smart tante. Tipper hun ble litt flau.

Gammel 21-12-08, 10:03   #57
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Vi pleier å ha julekvelds-suppe til dessert etter middagen på julaften.
Synes det passer fint med noe friskt etter pinnekjøttet.

Julekvelds-suppe
---------------------

-2 l vann
-2 og en halv dl sagogryn
-2 små never svisker
-litt rosiner
-en halv liter hjemmelaget saft (evnt solbær/husholdningssaft-, men MYE bedre med hjemmelaget av rips, bringebær el. jordbær)
-sukres etter smak
---------------------------------------------------------------------------------
kok sagogrynene forsiktig i vannet til de blir blanke. Tilsett resten og la det putre en halvtime, til sviskene er omtrent forsvunnet i suppa- skal bare bli som litt mørk saft. Smak til med sukker.

Denne suppa skal serveres kald (funker også varm-men vi har den alltid kald)- så du kan godt lage den dagen før.

Senere har vi alltid krumkaker med multekrem til kaffen

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 20:30   #58
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Har lyst på multekrem på juleaften. Noen som har sett hvor de selger multer?

Bunnpris har spann med frosne multer

Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 21:29   #59
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Dronning Maud pudding

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 21:40   #60
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har stort sett alltid multe med fløte til vi. Evt pisket som krem.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:28.