Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Aldri tre konsonanter etter hverandre?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-08, 21:47   #21
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldri tre konsonanter etter hverandre?

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Er dette en norsklærer?

Ja.

Gammel 30-10-08, 21:56   #22
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Liste til enern! Liste til enern!!

Så kan hun ha den med i morgen!

Gammel 30-10-08, 22:02   #23
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg mener også at jeg lærte en slags regel om dette på barneskolen og det var noe med ord som vanligvis har dobbel konsonant, men ved bøying så mister de den ene for det skulle ikke være tre konsonanter etter hverandre. Men ikke søren om jeg husker hva regelen gikk ut på og det Tinetoff snakket om over her var helt gresk for meg.

Leste et "vakkert" ord på førstesiden i mine foreldres lokalavis her forrige uke da: Oddsskrell. Husker ikke resten av overskriften, tror det var "Oddsskrell på Extra" eller noe. Handlet om spillet Extra tror jeg hvertfall. Jeg hadde nå litt problemer med å lese det riktig jeg da.

Gammel 30-10-08, 22:11   #24
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mange ord med mange konsonanter. Et som er morsomt å si høyt er jaktkniv.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 22:13   #25
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tenk på dei som bur i Hafrsfjord....

Gammel 30-10-08, 22:34   #26
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Liste til enern! Liste til enern!!

Så kan hun ha den med i morgen!

Gjett om jeg har tenkt på det, da. Men det er kanskje lurt å trø litt varsomt og ikke fremstå som kverulant.

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Jeg mener også at jeg lærte en slags regel om dette på barneskolen og det var noe med ord som vanligvis har dobbel konsonant, men ved bøying så mister de den ene for det skulle ikke være tre konsonanter etter hverandre. Men ikke søren om jeg husker hva regelen gikk ut på og det Tinetoff snakket om over her var helt gresk for meg.

Ja, forenkling av dobbel konsonant. Men det er noe annet.

Gammel 30-10-08, 22:35   #27
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vent i det minste til tirsdag med å ta det opp.

Gammel 30-10-08, 22:35   #28
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Gammel 30-10-08, 23:05   #29
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Det finnes så mange sånne obskure regler. Som f eks "I'en og Y'en gikk til byen, der møtte de J'en, men ville ikke se'n". Sjy da? Kjipt? Finnes sikkert flere også, men jeg kommer ikke på flere i farten..

Gammel 30-10-08, 23:24   #30
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Aldri tre konsonanter etter hverandre?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Gjett om jeg har tenkt på det, da. Men det er kanskje lurt å trø litt varsomt og ikke fremstå som kverulant.

Nei, guri, hun har da rett! Ta med liste!

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 00:22   #31
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lærte også på barneskolen at hovedregelen var at man ikke skulle ha tre konsonanter etter hverandre. Men det er jo hundre år siden da, om det har noe å si. (Men jeg må si jeg stadig stusser, og ender opp med tre lell. )

Gammel 31-10-08, 01:02   #32
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener også å huske en eller annen regel når det gjelder bruken av tre konsonanter, men husker ikke hvordan den var.

Det eneste jeg finner er det at vi forenkler dobble konsonanter foran en tredje konsonant. Feks: DRØMME-DRØMTE, NØKKEL-NØKLER.

Mulig det er en eller annen regel som ligger i det.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 09:43   #33
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Det eneste jeg finner er det at vi forenkler dobble konsonanter foran en tredje konsonant. Feks: DRØMME-DRØMTE, NØKKEL-NØKLER.

Unnskyld, men denne ble litt komisk akkurat her.

Gammel 31-10-08, 09:44   #34
Albertine
Passiv

Standard

Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 09:56   #35
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Hjelpes...det skal jo ikke være mulig...

*gremmes*

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 10:30   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg ville nok spurt henne hvordan hun kunne skrevet den regelen på tavla si jeg :-)
Språket er fullt av tre konsonanter etter hverandre. Men tre like konsonanter er ikke vanlige.

Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 10:32   #37
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Språket er fullt av tre konsonanter etter hverandre. Men tre like konsonanter er ikke vanlige.

Tre like konsonanter etter hverandre er ikke bare uvanlig, men feil. To like konsonanter og så en annen konsonant (i ord som ikke er sammensetninger) er det ene tilfellet der jeg synes det gir mening å si at noe slikt bare finnes i unntakstilfeller. Som i "fullt", for eksempel.

Gammel 31-10-08, 10:36   #38
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skriv ut, ta med og lever til lærer. Med en antydning til anklage for vranglære.
Jøsses, der var det noen til!

Gammel 31-10-08, 11:20   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

Er ikke alltid det er feil med tre konsonanter etter hverandre i min verden - feks ved barnekrangel: Slutttt! Men det er ikke sikkert den holder i norskstil, så da må jeg vel innrømme at det er feil med tre like.... *bøyer nakken*

Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 22:55   #40
Angstskrik
Nybegynner

Medlem siden: May 2010
Angstskrik har et hav av muligheter foran seg
Stort smil

Dum regel man lærer bort på skolen.

Komm innom dette forumet via søk på "mange konsonanter" på google.

Jeg husker også jeg lærte "Aldri mer en tre konsonanter etterhverandre"

Jeg kan ramse opp MANGE med 4 konsonanter.

men DENNE slår dere ikke ( ANGSTSKRIK )

Angstskrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:57.