Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan holde nye fliser på bad rene til enhver tid

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-08, 10:44   #21
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan holde nye fliser på bad rene til enhver tid

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Nei, men jeg bare følte at alle bare var ute etter å drite ut løsningen vi har valgt etter anbefaling fra bransjefolk. Og det var litt unødvendig. Jeg hadde sikkert vært like opptatt av å vite hvordan jeg skulle ha vedlikeholdt et dusjkabinett også, hadde jeg valgt det.

Slik jeg ser det er det ingen som forsøker å drite ut noe som helst. Om du er veldig redd for sopp og råte, så er den aller beste løsningen og ha et lukket kabinett med 4 vegger og unngå vann rett på vegg. Jeg tror ikke du kan holde sopp og råte unna med kun vasking, vannet går uansett gjennom fugene og inn på membranen.
Jeg har forøvrig brukt Klorin og neglebørste på fliser, det ble ganske bra. Man råten kom likevel, til tross for ukentlig vasking.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 10:50   #22
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har heller ikke dusjkabinett, og vi spyler veggene hver gang vi dusjer. Visste ikke at var lurere med kabinett jeg. Rørleggerkameraten vår hater kabinett for man får dem aldri helt ren.

Ja ja, vi får vel glede av dusjen vår i noen år før det blir nå skade. optimist:

Gammel 21-10-08, 10:52   #23
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Uhm, vi valgte dusjnisje med fliser, kan ikke fordra å stå lukket inne i kabinett, da skal det være stort for at jeg ikke får klaus.
Vi har ingen problemer med råte, jeg skyller av flisene i dusjen etter hver gang og vanlig vask ellers. Det er da gjort ordentlig fagarbeid, og regner med at vi har flyttet fra huset lenge før det er på tide med ny oppussing. Det er mer sikkert med kabinett mtp evnt lekkasje eller noe, men komforten gikk foran her.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 10:59   #24
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Bør man altså skylle veggene i dusjen etter hver dusj?

Ja, du bør spyle over det så det ikke sitter shamporester etc. igjen.
Og tørke dem også, faktisk.

Vi har ikke fliser lenger, men våtromspanel. Det bruker vi en nal på etter hver dusj, da holder panelet seg mye mye lenger.

Gammel 21-10-08, 12:51   #25
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dampsteamer hjelper ikke i dusjen. Der må det skuring til.

Gammel 21-10-08, 13:39   #26
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skurer flisene med jif skurekrem en gang i blant. Ellers sprayer jeg på jif baderom og skyller.
Vi dusjer i badekaret, med fliser på veggen bak. Jeg er ikke engstelig for fukt og slikt så lenge arbeidet er gjort skikkelig.
Gratulerer med nytt bad!

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 14:12   #27
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Familien min er tungt belasta på rørleggarfronten og har lang fartstid (snart 30 år), og eg har aldri høyrt om råte eller sopp i dusjnisjer med fliser. Eit lukka kabinett med avløp direkte i sluk er absolut å foretrekke der det er baderomsplater, trevegger og andre mindre smarte løysingar.

Så lenge du brukar fagfolk til membran- og flislegging, samt røyrlegging, kan eg ikkje forstå at du skal løpe særleg risiko på dette. Derimot florerer med historiar om fukt, råte og lekasje der det er familiens handyman eller andre med tvilsom kunnskap og bakgrunn som har stått for arbeidet.

Gammel 21-10-08, 14:14   #28
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Når det gjelder vask av fliser, så har eg ingen råd. Dei lyse fugene på golvet måtte skrubbast med neglekost for å få fram rett farge.

Gammel 21-10-08, 14:17   #29
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Familien min er tungt belasta på rørleggarfronten og har lang fartstid (snart 30 år), og eg har aldri høyrt om råte eller sopp i dusjnisjer med fliser. Eit lukka kabinett med avløp direkte i sluk er absolut å foretrekke der det er baderomsplater, trevegger og andre mindre smarte løysingar.

Så lenge du brukar fagfolk til membran- og flislegging, samt røyrlegging, kan eg ikkje forstå at du skal løpe særleg risiko på dette. Derimot florerer med historiar om fukt, råte og lekasje der det er familiens handyman eller andre med tvilsom kunnskap og bakgrunn som har stått for arbeidet.

Du får ringe rørleggeren som fikset badet vårt, så får du høre noe annet.

Gammel 21-10-08, 14:20   #30
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er et eller annet som man kan smøre flisene og fugene inn med en gang de er tørre for å hindre at de tar til seg så mye skit, i tillegg så gjør det at vannet ikke trekker så mye inn i fugene. Aner dessverre ikke hva det heter. Sikkert en eller annen slags bonevoks. Men skure tror jeg nok du må. Da ville jeg gått for en god skurekost fra Jordan eller lignende.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 14:23   #31
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når vi bygde nå valgte vi flisløsningen dere har på begge bad Divine. Etter den nye våtromsnormen kom tror jeg det går helt bra, det sa rørleggeren vår også.

I gamlehuset renoverte vi et bad som var over 20 år gammelt, der det var dusjet på flisene like lenge. De målte verken sopp, fukt eller råte der, men rørene var så gamle og skranglete at vi måtte gjøre noe med det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 14:24   #32
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Dårlig håndtverk da vettu

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 14:29   #33
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Dårlig håndtverk da vettu

Meget mulig, det var ikke gjort av oss.

Vi har nettopp pusset opp badet i kjelleren (gjort det selv), vi har fliser på veggen og ingen dusjkabinett (men badekar). Vi spurte altså rørleggeren hva han mente, og han var veldig, veldig skeptisk. Vi valgte løsningen likevel.
Rørleggeren ba oss innstendig om å alltid tørke over veggen etter dusjing, slik at ikke all fuktigheten fra flisene renner inn i fugene i tillegg til fuktigheten som kommer fra vann på vegg. Vi får vel heller følge det rådet.

Gammel 21-10-08, 15:19   #34
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo forskjell på flisekvaliteten også. Noen fliser suger fortere til seg vann enn andre (og det er blitt meg fortalt at dette er de billigste).

Gammel 21-10-08, 15:21   #35
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Det er jo forskjell på flisekvaliteten også. Noen fliser suger fortere til seg vann enn andre (og det er blitt meg fortalt at dette er de billigste).

Suger fliser vann? Jeg trodde det kun var fugene, jeg.

Gammel 21-10-08, 15:37   #36
TBM
Passiv

Standard

Jeg ville ikke ha bekymret meg så mye, jeg.

Ikke for å være formanende, men dette er vel en litt typisk kvinnelig bekymring? Altså slikt som vi sliter oss helt ut på? "Hjelp-hvordan-skal-jeg-forebygge-noen-flekker-som-kan-komme-om-en-ca-ti-års-tid?"

Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 15:55   #37
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Eller høre med fjåttene som fikset vårt, vel og merke for tidligere eier. Det var et eller annet firma.
Badet var flett nytt i 2003, og ble revet til bare stenderverket sto igjen i 2006.
Flisene raste av veggen, og det har helt svart av råte på veggene i dusj-sonen.

Gammel 21-10-08, 16:37   #38
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ecover kalkfjerner på sprayflaske fungerer veldig bra på vanlige badekar og i dusjkabinett. Jeg vet ikke hvordan den er på fliser, men jeg vil tro at den kan brukes.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 01:03   #39
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg ville gått for tannbørste

Nei, jeg aner ikke.. det finnes da sikkert noe sånn "Jif bad" man kan bruke? Og skure litt? Membranen vil jo uansett bli slitt vil jeg tro.

Ellers har jeg sett reklame på tv, med sånn MrMuscle eller no...

Membranen er under flisene og blir ikke slitt.

Skyll over flisene med kaldt vann og dra over med nalen, hver gang dere har brukt dusjen. Det hindrer at kalk og såperester fester seg.

Her i huset har rørleggeren valgt dusjhjørner og flis på vegg på begge badene.
Jeg stoler på at han vet hva han gjør etter snart 30 år som rørlegger.

Gammel 22-10-08, 09:28   #40
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Vi har aldri hatt dusjkabinett, og har pusset opp 9 bad. Det viktigste er å sørge for at membranen blir lagt fagmessig.

Når det gjelder vedlikehold, er prinsippet skyll og tørk viktig. Og du må nok regne med å skrubbe i blant, det er kalkrester, såperester etc som setter seg i fuger og på flisene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:24.