|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Live and let live
|
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?
Så for å unngå at folk skal få dårlig samvittighet, så skal man unngå å spre kunnskap?
Du tuller? Om noen er så dumme at de går i gang med en ketolysekur (som forøvring er dr Torkil P Andersen sin vektnedgangsfilosofi innen lavkarbofilosofien, myntet på veldig overvektige voksne mennesker og ikke har noe med dr Fedon Lindberg sin barnematbok som nå diskuteres å gjøre) på barn, så er det foreldrene det er noe i veien med, og ikke kunnskapen. Det blir som å si at man må forby alkohol fordi det finnes foreldre som serverer det til ungene sine, eller fordi det blir alkoholikere av at det selges alkohol.
![]() |
#22 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Enig med DM (selvsagt).
![]() |
#23 |
Audacious
|
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Vi brukte Holle grøtpulver. Det har ikke tilsatt noe. Selvfølgelig er behandlingen av kornet (instantifiseringen) med på å øke den glykemiske indeksen, men det kan jeg leve med. Oppi hadde vi hjemmelaget usøtet frukt- eller grønnsakmosmos og økologiske kaldpresset vegetabilsk olje, eller klaret smør, eller konsentrert lammekraft.
![]() |
#24 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Hatifnatten; jeg tenker litt som deg samtidig som jeg er såpass "hjernevasket" at jeg er i tvil om grøten fra Holle (som vi gir) inneholder nok jern og vitaminer eller om hun trenger "industrifremkalt jernberiket grøt" slik sosial- og helsedirektoratet anbefaler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Middagsmaten er jo lett å lage selv, grøten syns jeg er litt værre. Lagde grøt til eldste, og syns ikke den ble så grei, ble veldig seig?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Etylbarbital
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Hattifnatten: Jeg er ute av trening så jeg lurer på hvilke matvarer som er tilsatt vitamin A?
![]() |
#27 |
frakoblet
|
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Jeg er selvsagt enig med DM her. Vi laget babymat fra grunnen, etterhvert all babymat. For ti år siden var det stort sett bare Nestlé sine grøter å få tak i her, så vi handlet grøtpulver i Sverige eller kokte selv.
![]() |
#28 |
ß˙*∂ü*∂éé?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Enda en som er enig med DM melder seg.
![]() |
#29 |
Nymotens gammeldags
Men dagsdosen betyr jo ikke at man blir forgiftet om man går litt over? Dagsdosen er jo minimumet av det man trenger, og ligger som regel VELDIG langt under giftgrensen. Gulrøtter inneholder betakaroten, det overdoseres ikke slik som A-vitamin, så det kan du gi ubegrenset av (nå tviler jeg uansett på at folk spiser 5 kg gulrøtter daglig, derfor sier jeg ubegrenset).
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 23-08-08 kl 18:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Epikur
|
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Jeg styrer unna all beriket mat, til store og små, for jeg vil ha kontroll over hva vi har i oss. Når det er tilsatt jern, A og D-vitaminer over hele fjøla, så blir det for mye når man tar tran, spiser olivenolje, makrell i tomat, leverpostei, gulrøtter osv. Jeg tror ikke beriket mat er for "sånne som oss", som får i oss alt fra kilden og spiser sammensatt og sunt.
![]() |
#31 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Jeg kjøpte Sinlac-grøt i dag, ble tipset om den pga. minstens atopiske eksem, men så leser jeg bakpå (selvsagt når vi er kommet hjem med den), SUKKER er nr. 2 eller 3 på listen, altså inneholder den temmelig mye sukker. Jeg kommer ikke til å bruke den.
![]() |
#32 |
Nymotens gammeldags
Ja, helt klart, A.vitamin er fettløselig og skal ikke overdoseres. Men dette gjelder jo rent A-vitamin, ikke Betakaroten, så jeg synes det blir litt feil å være redd for å spise for mye mat som feks. gulrøtter.
![]() |
#34 |
Nymotens gammeldags
Ja du har jo et poeng. Det er bla. derfor jeg utelukkende tar multivitamintilskudd med betakaroten fremfor A-vitamin, både til meg og vesla. Spesielt siden jeg må ta dobbel dose.
![]() |
#35 |
Nymotens gammeldags
![]() |
#37 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Enig. Dette er ikke nyheter, og jeg skjønner ikke at folk reagerer på det Fedon sier. Mye av det er jo sant. Folk forer generelt barna sine med det helt utroligste. Og tror selv det er sunt. Kneip med brunost for eksempel. Jeg kjenner mange som blir irriterte hvis jeg påpeker at det ikke akkurat er sunt. Ja til mer sunt fett, mer fisk, kjøtt, grønnsaker, frukt og bær! |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Kjenner en ernæringsfyiolog som er spesialisert i barneernæring. Han sier faktisk at barnematen på glass man får i Norge ofte er mye bedre enn det en del lager selv. Både fordi det er:
![]() |
#39 |
frakoblet
|
Det er ingen problemer å lage bedre barnemat enn i butikken, om man har litt evner på kjøkkenet. Altfor mye salt og dritt i mange av de glassene.
![]() |
|
|