|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?
Jepp!
|
|
|
#22 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?Nå står det (endelig) på pakkene at det anbefales å blande en og en flaske MME. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?
Du snakket om det når de nye reglene kom. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?Isolde: kan du ikke ha med termos med kokende vann og så ha kaldt vann på drikkeflaskene? Sånn gjør jeg det. MME-pulveret i en boks i stellevesken.
|
|
|
#25 |
|
Øyboer
Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?Det blir veldig mange flasker med for en flaske MME. Det er ikke noe problem for meg lenger som har en 1 åring som bare bruker melk hjemme. Men det er ganske mye styr å ha med tomme flasker, og vann på flaske, og så på termos. Og så pulver. Og så må man jo og vite hvor mye vann+ pulver blir til slutt siden man ikke tar pulveret oppi etter all vannet er på plass. Mannen min hadde nok aldri klart å huske det. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?Hehe jeg er så vant med det nå, synes ikke det er noe styr, men jeg vet jo sånn ca hvor mye han spiser da. Han spiser ca. 120-150 ml til hvert måltid. Jeg koker vann og fyller termosen med det, så heller jeg kokt kaldt vann (ca. 100 ml) på 4-5 flasker, avhengig av hvor lenge jeg skal være ute. Hele boksen med MME, som jeg uansett har stående på kjøkkenbenken, stappes oppi stellevesken.
|
|
|
#27 |
|
Øyboer
Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?Det var jo sånn jeg gjorde det og.. Men er vannet ditt 70grader da? |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?Ah. Vannet er nok varmere enn 70 grader, tror jeg. Men det har gått ganske kjapt å avkjøle den, og har han virkelig vært hysterisk sulten har jeg helt litt kaldt vann i til slutt. Blir ikke akkurat underernært pga. det, det er jo bare når vi er ute.
|
|
|
#29 |
|
Impulsiv innimellom
|
Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?Jeg har funnet ut at 2/3 med kaldt, kokt vann + 1/3 kokende vann, blir akkurat passelig. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?Man kan blande mme-pulveret i en mindre mengde med 70 graders vann enn det man egentlig skal ha i, og så fylle på med kaldt vann til man har korrekt mengde (og forhåpentligvis korrekt temperatur). |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Nymotens gammeldags
Ikke om du har pulveret i det varme vannet før du tilsetter det kalde.
|
|
|
#32 |
|
Impulsiv innimellom
|
Supert! Så pulver oppi varmt vann før jeg blander oppi kaldt vann. Jeg har blandet varmt og kaldt, og deretter pulver. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?Hehe det skal sannelig ikke være lett. Den som bare kunne slenge ut puppen og ferdig med det. Sukk. Jaja, vi flaskematere får tenke på fordelene ved det i stedet for å være lei oss. Feks. at mannen eller andre kan overta noen netter, at man er friere og at man slipper brystspreng osv. *tenke positivt*
|
|
|
#34 |
|
Off the map.
|
Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?men hvor viktig er det at det varme vannet skal holde seg kokende gjennom natta?? |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?Vannet er jo selvsagt kokt ja, men poenget er at det finnes en bakterie i MME-pulveret som drepes når den kommer i kontakt med vann over 70 grader. Dersom vannet er kaldere enn dette når pulveret tilsettes, overlever bakterien, og den formerer seg visstnok ganske kjapt (ergo bør melken drikkes fort og restene kastes). Men har du KOKENDE vann på termosen holder nok vannet 70 + grader en god stund, vil jeg tro.
|
|
|
#36 |
|
Har fått viljen sin
|
Poenget er at vannet skal holde 70 grader eller mer i det du blander ut pulveret. Det gjør altså ikke noe om temosen mister noe av varmen, så lenge vannet holder seg på 70 grader pluss. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?Ja, jeg har begynt å bli ganske god på dette, har jeg ikke?
|
|
|
#39 |
|
Off the map.
|
Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?OK - da skjønner jeg. |
|
|
|
![]() |