Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

NAVs måte å skrive brev på ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-07, 12:18   #61
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAVs måte å skrive brev på ...

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Lykke til med møtet og med saken videre. Regner med at du holder oss oppdatert på hvordan det går..?

Jeg lover å holde dere oppdatert. Takk for gode innspill. Jeg skal sette meg ned i dag og skrive forklaring på det som har skjedd. Jeg vil argumentere og forsvare utifra den lovteksten de refererer til og påstander skal tilbakevises. Så får vi se. Føler nesten at man burde være advokat for å skrive dette. Heldigvis er jeg skrivefør. Lurer egentlig på hvordan mennesker som har problemer med lesing og skriving klarer seg i dette. Ikke alle har diagnoser, men de sliter. Man skal jammen være oppegående for å kunne følge med.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 12:25   #62
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

I brevet om tilbakebetaling står det også at de har innhentet opplysninger og at de viser at jeg ikke har gjort det jeg skal. Det er JEG som har levert opplysninger til dem. Det er jeg som har spurt. Takk og lov for at jeg tok tak i det med en gang. Tenk om dette hadde blitt oppdaget en gang ut på våren. Da kunne jeg blitt anmeldt og virkelig fått store problemer.......

Dette er en av standardformuleringene som virker helt feil. Jeg fikk også beskjed om at de hadde innhentet opplysninger om at jeg hadde begynt å jobbe. I mitt tilfelle var det meg som kom med disse opplysningene, og jeg ga selvfølgelig beskjed med en gang jeg hadde fått jobb. Allikevel ser det ut av brevet som om jeg har prøvd å lure dem.
Jeg ble veldig glad da saksbehandleren min en uke senere sendte et brev der hun gratulerte meg med jobb, og sa at hun da anså saken min for avsluttet, men at jeg kunne kontakte henne om det var noe mer jeg lurte på i forbindelse med avslutningen. Om man får et hyggelig brev fra saksbehandler er vel avhengig av den enkelte saksbehandler.

Gammel 25-11-07, 12:30   #63
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Dette er en av standardformuleringene som virker helt feil. Jeg fikk også beskjed om at de hadde innhentet opplysninger om at jeg hadde begynt å jobbe. I mitt tilfelle var det meg som kom med disse opplysningene, og jeg ga selvfølgelig beskjed med en gang jeg hadde fått jobb. Allikevel ser det ut av brevet som om jeg har prøvd å lure dem.
Jeg ble veldig glad da saksbehandleren min en uke senere sendte et brev der hun gratulerte meg med jobb, og sa at hun da anså saken min for avsluttet, men at jeg kunne kontakte henne om det var noe mer jeg lurte på i forbindelse med avslutningen. Om man får et hyggelig brev fra saksbehandler er vel avhengig av den enkelte saksbehandler.

Det er greit at de skal være effektive og har formuleringene klare, men jeg syns virkelig at de burde sette seg litt bedre inn i saken og tilpasse til hver enkelt. Det blir ingen god dialog om man tar seg nær av dette. Når man er et ærlig menneske som ønsker å gjøre det som er riktig så føles det veldig urettferdig. Jeg føler meg pr. idag som en kriminell. Jeg vet om flere som har følt det samme som meg. Det er betenkelig..... Godt at du hadde en saksbehandler som så DEG.

Gammel 25-11-07, 12:30   #64
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg har brukt morgentimene nå til å gå igjennom den informasjonen jeg fikk i 2002. Det er den jeg har hatt hele tiden å forhold meg til. Det står ingenting om at det er spesielle regler for andre yrkesgrupper. Lærere er ikke nevnt med et ord. Jeg kan ikke se at jeg burde ha forstått noe som jeg ikke var klar over. Må si jeg er veldig spent på hva saksbehandleren min på NAV vil si. Jeg sa til henne når jeg tok kontakt for å sjekke om jeg gjorde dette riktig at jeg var redd for å gjøre noe feil. Hun nevnte 26 timer for lærere, men utdypet ikke dette noe som helst. Som tidligere nevnt i tråden her at jeg skulle ha visst at 1 time er det samme som 1x1,44 for en lærer har jeg aldri hørt noe som helst om.......

I brevet om tilbakebetaling står det også at de har innhentet opplysninger og at de viser at jeg ikke har gjort det jeg skal. Det er JEG som har levert opplysninger til dem. Det er jeg som har spurt. Takk og lov for at jeg tok tak i det med en gang. Tenk om dette hadde blitt oppdaget en gang ut på våren. Da kunne jeg blitt anmeldt og virkelig fått store problemer.......

Jeg skjønner ikke hvor jeg BURDE ha forstått......

Jeg får helt vondt av dette........

Lykke til videre!

Vil bare understreke at 1 undervisningstime = 1,44 vanlige timer kun gjelder på barnetrinnet. På ungdomstrinnet og i vg. skole er det vel ulike omregningstall for ulike fag, så der er det enda mer infløkt. Dette burde de ha fortalt deg når du sa fra at du skulle jobbe i skolen. Og når du til og med understreket at du var redd for å gjøre feil burde de ha tatt hele greia med deg trinn for trinn.

Da jeg meldte meg til NAV nå var det ingen som forklarte meg dette før jeg spurte selv. Saksbehandleren hadde ikke oversikt, og måtte ringe rundt for å finne de rette omregningstallene, så har de like dårlig oversikt hos deg er det ikke rart om ikke alle opplysninger er kommet fram til deg.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 12:33   #65
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er greit at de skal være effektive og har formuleringene klare, men jeg syns virkelig at de burde sette seg litt bedre inn i saken og tilpasse til hver enkelt. Det blir ingen god dialog om man tar seg nær av dette. Når man er et ærlig menneske som ønsker å gjøre det som er riktig så føles det veldig urettferdig. Jeg føler meg pr. idag som en kriminell. Jeg vet om flere som har følt det samme som meg. Det er betenkelig..... Godt at du hadde en saksbehandler som så DEG.

Ja, jeg vet at jeg var heldig med saksbehandler. Men standardbrevet jeg fikk først var fælt, og de bør absolutt endre formuleringene sine.

Gammel 25-11-07, 12:34   #66
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Lykke til videre!

Vil bare understreke at 1 undervisningstime = 1,44 vanlige timer kun gjelder på barnetrinnet. På ungdomstrinnet og i vg. skole er det vel ulike omregningstall for ulike fag, så der er det enda mer infløkt. Dette burde de ha fortalt deg når du sa fra at du skulle jobbe i skolen. Og når du til og med understreket at du var redd for å gjøre feil burde de ha tatt hele greia med deg trinn for trinn.

Da jeg meldte meg til NAV nå var det ingen som forklarte meg dette før jeg spurte selv. Saksbehandleren hadde ikke oversikt, og måtte ringe rundt for å finne de rette omregningstallene, så har de like dårlig oversikt hos deg er det ikke rart om ikke alle opplysninger er kommet fram til deg.

Takk. Jeg har kun jobbet som vikar på barnetrinnet.

Saksbehandleren som hjalp meg siden hun jeg har nå ikke var på jobb sa at han ikke skjønte dette med 26 timer helt, men han skulle undersøke med hovedkontoret. Da jeg snakket med ham senere sa han bare at 26 timer er full jobb for en lærer. Fortsatt skjønte ikke jeg at 1 time ikke er 1 time når man registrerer på meldekortet. Dette burde jeg fått forklart, men han skjønte kanskje ikke dette selv. Hun som er min saksbehandler sa, som sagt, heller ikke noe. Det som er dumt er at jeg kan ikke bevise dette. Jeg håper ikke det blir et problem, men samtidig så bør jo de kunne bevise det motsatte også. Bevisbyrden kan jo ikke bare ligge på meg.....håper jeg.

Sist redigert av Jessica : 25-11-07 kl 12:53.
Gammel 25-11-07, 12:36   #67
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Ja, jeg vet at jeg var heldig med saksbehandler. Men standardbrevet jeg fikk først var fælt, og de bør absolutt endre formuleringene sine.

Helt enig. De bør ikke glemme at det er mennesker de har med å gjøre. Ikke minst så er man sårbar i en sånn situasjon. Helst vil man være frisk og jobbe.... i allefall jeg...

Gammel 25-11-07, 12:52   #68
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Saksbehandleren som hjalp meg siden hun jeg har nå ikke var på jobb sa at han ikke skjønte dette med 26 timer helt, men han skulle undersøke med hovedkontoret. Da jeg snakket med ham senere sa han bare at 26 timer er full jobb for en lærer. Fortsatt skjønte ikke jeg at 1 time ikke er 1 time når man registrerer på meldekortet. Dette burde jeg fått forklart, men han skjønte kanskje ikke dette selv. Hun som er min saksbehandler sa, som sagt, heller ikke noe. Det som er dumt er at jeg kan ikke bevise dette. Jeg håper ikke det blir et problem, men samtidig så bør jo de kunne bevise det motsatte også. Bevisbyrden kan jo ikke bare ligge på meg.....håper jeg.

DA har de ikke forklart det godt nok. At 26 timer skulle være full jobb for en lærer er jo helt på trynet. De 26 timene er ren undervisning. En lærer har ca 33 uketimer bundet til skolen (undervisning, møter, samarbeidstid mm.), og så er det i tillegg ubunden tid som skal gå til forberedelser og etterarbeid ++. Derfor kan en ikke regne en undervisningstime som en vanlig time.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 13:02   #69
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Jeg opplevde noe tilsvarende for noen år siden.

Fikk ett trusselbrev med informasjon om at man kunne få fengselsstraff osv ved utbetalinger som jeg ikke skulle hatt.

Holdt nesten på å besvime da jeg så brevet og hadde vondt i magen helt til mandagen kom og jeg kunne kontakte Nav.

Jeg hadde opplyst alt jeg skulle, men hadde fått for mye utbetalt. Fordi Nav hadde gjort en feil så slapp jeg å betale tilbake for mye utbetalt. Det var ikke så mye penger det var snakk om, men jeg hadde jo informert riktig og vært i god tro.

Men det første brevet satte meg fullstendig ut og jeg satt og skalv..

Lykke til

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 13:06   #70
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Jeg opplevde noe tilsvarende for noen år siden.

Fikk ett trusselbrev med informasjon om at man kunne få fengselsstraff osv ved utbetalinger som jeg ikke skulle hatt.

Holdt nesten på å besvime da jeg så brevet og hadde vondt i magen helt til mandagen kom og jeg kunne kontakte Nav.

Jeg hadde opplyst alt jeg skulle, men hadde fått for mye utbetalt. Fordi Nav hadde gjort en feil så slapp jeg å betale tilbake for mye utbetalt. Det var ikke så mye penger det var snakk om, men jeg hadde jo informert riktig og vært i god tro.

Men det første brevet satte meg fullstendig ut og jeg satt og skalv..

Lykke til

Tror jeg kjenner følelsen. Jeg er veldig frustrert nå. Ingen god følelse dette. Jeg sitter og skriver anken nå. Jeg syns virkelig at NAV bør gå litt inn i seg selv og tenke over hvordan de formulerer seg. Noen kan nok trenge såpass krasse uttalelser, men det tror jeg bare er noen.....

Som tidligere nevnt så sa jeg til en saksbehandler på hovedkontoret at jeg syns ikke noe om formuleringene i brevet. Jeg fikk til svar: Det er din mening. Det var ikke mye forståelse for det.

Gammel 26-11-07, 19:57   #71
Jessica
Pauset

Standard

Ja, i morgen skal jeg i møte med saksbehandleren min i NAV. Må si jeg er spent. Hun har ingenting med anken å gjøre, men jeg vil gjerne høre litt på hva hun har å si til dette.

Gammel 26-11-07, 23:01   #72
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Lykke til i morgen.

Gammel 26-11-07, 23:14   #73
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Lykke til!

Gammel 26-11-07, 23:17   #74
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lykke til i morgen!

Jeg har hatt noen ublide møter med NAV og har lyst til å brenne ned nærmeste NAV- (arbeid)kontor, så jeg skjønner godt hvor ekkelt du føler at dette er!

Gammel 26-11-07, 23:19   #75
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Riktig lykke til i morgen. Håper du får sove godt i natt.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 23:42   #76
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Skal tenke på deg i morgen

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 16:43   #77
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Hvordan gikk det?

Gammel 27-11-07, 17:24   #78
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Det lurer jeg og på?

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 17:48   #79
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Er også spent på hvordan det gikk....

Gammel 27-11-07, 17:58   #80
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Her er en til som lurer på hvordan det gikk i dag?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:51.