|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
![]() ![]() ![]() ![]() |
92 | 39,32% |
Jeg er og feminist og byttet etternavn |
56 | 23,93% |
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
18 | 7,69% |
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
40 | 17,09% |
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
0 | 0% |
Jeg er mann og byttet etternavn |
0 | 0% |
Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
1 | 0,43% |
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
13 | 5,56% |
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
10 | 4,27% |
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
4 | 1,71% |
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#201 |
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg har ikke lest hele tråden, bare så det er sagt.
![]() ![]() Sist redigert av Mamarazzi : 20-05-08 kl 11:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?
Helt enig |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Passiv
|
Nå må vi ikke glemme at dette er et forum med mest damer da, slik at det nødvendigvis vil være flere damer enn menn som forteller om at de har byttet til mannen sitt navn... |
![]() |
![]() |
#204 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Hvorfor er det mest praktisk at alle i samme familie har samme etternavn? Posten kommer frem uansett, og familien har oversikt over hvem som er gift med hvem og har barn med hvem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Jazzbabe
![]() |
#206 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Selv om jeg er av de som har beholdt mitt etternavn, så har jeg ingen problemer med å forstå at folk synes det er hyggelig og symbolsk samlende å ha et felles etternavn. At det skaper et fellesskap på et vis. Hadde jeg vært komfortabel med at mannen min hadde tatt mitt navn i sin tid, så hadde vi muligens blitt en familie med mitt etternavn. Det var jeg ikke, siden jeg følte at min manns etternavn var en sterk del av hans identitet, så da ble det til at vi beholdt hvert vårt.
![]() |
#207 |
Jazzbabe
Jeg har ikke noe i mot hvike valg andre tar.
![]() |
#208 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Regner med at dersom det skjer velger hver av partene å videreføre det av sine navn som er mest spesielt eller det navnet de liker best. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
Men først, kaffe!
Men hvis man gifter seg nå, og velger samme fremgangsmåte ved navnvalg, så er man undertrykt og identitetsløs |
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Dårlig husmor
|
Det er ingen som har to etternavn. Det navnet som står sist er etternavnet, det andre er et mellomnavn. Nå kan ting ha endret seg med nye navnelover, men det har i hvert fall vært slik at man ikke kunne gi videre sitt mellomnavn. Jeg har min mors etternavn som mellomnavn og min fars som etternavn. Dersom jeg ønsket å gi mine barn min mors etternavn, måtte jeg selv ha tatt det som etternavn, enten ved å ta vekk min fars navn eller ved å bytte om på rekkefølgen selv. Ettersom både mitt mellomnavn og mitt etternavn er sjeldne måtte jeg da sannsynligvis ha søkt om å få mellomnavnet som etternavn, men alle som har det navnet er i familie med meg og ville sannsynligvis ha latt meg ta det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
frakoblet
|
Ja, dette er ett av de praktiske aspektene som ble latterliggjort tidligere i tråden. Og om man skal unngå å ende opp med åtte etternavn etter et par generasjoner så får man samme problemstilling som denne tråden startet med: Hvem endrer navn?
![]() |
#213 |
Dårlig husmor
|
Nei. Det eneste stedet dette kan bli et problem er dersom man fortsetter å lage bindestreksnavn. Da blir begge navnene ett etternavn og det er klart at om neste generasjon skal gjøre det samme kan det bli behov for en del nye skjemaer i dette landet. De gamle har nemlig ikke plass til så lange navn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Vi har valgt å la ungene ikke ha mellomnavn (mitt pikenavn), fordi det er plundrete. Jeg måtte tenke et par ganger på akkurat den, siden to av barna er oppkalt etter menn på min farsside, og er i tillegg veldig like dem. Det hadde vært fint med den ekstra tilknytningen til min bestefar og far. Men mitt pikenavn er en edruskapstest i seg selv, og sammen med etternavnet vårt blir det rene tungebrekkeriet. Jeg har beholdt det, men jeg er voksen og kan velge selv.
![]() |
#215 |
frakoblet
|
Det er vel ikke helt riktig?
![]() |
#216 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?I stand corrected. |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg klarer liksom ikke å se at doble etternavn og åtte etternavn skal bli et reelt og stort problem, og jeg mener ikke å latterliggjøre argumentet om at det er fint og praktisk med et etternavn av den grunn. Når man gifter seg må man uansett ta stilling til navnskifte, og jeg tror svært få vil velge Ottsen-Berntsen Bjarnesen-Andersen som etternavn, selv om de to elskende har disse navnene med seg. Som jeg har nevnt i en annen tråd så ser jeg på dobbeltnavnene som en mellomløsning fram til vi har nådd lenger likestillingsmessig, og jeg tror at den dagen det blir et reelt valg - dvs. at menn også er villig til å ta kvinners navn, så vil det bli færre doble etternavn.
![]() |
#218 |
Peppy!
|
Det er forskjell på å innse at det man gjør ikke gagner likestillingen på samfunnsnivå og det å måtte bekjenne at ens handlinger diskvalifiserer for å kalle seg feminist. Det er det jeg sitter igjen med følelsen av her. Som Teofelia skrev i begynnelsen av tråden så synes hun det er pussig å kalle seg feminist og å ta mannens etternavn. Og flere stemmer i. Det er den biten jeg reagerer på. Det finnes så fantastisk mange grunner til at man gjør som man gjør. Jeg vet hvorfor jeg har gjort som jeg har. Og vil egentlig ha meg frabedt å måtte bli stilt til veggs av den grunn. På samme måte som jeg ikke stiller andre kvinner til veggs for at de ikke jobber fulltid, velger seg et lavstatusyrke mens mannen ikke gjør det osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
kan tilsettes alkohol
|
Man kan derimot gi mellomnavnet videre som mellomnavn. Det har vi gjort, med det som resultat at min bestemors pikenavn lever i beste velgående, mens min bestefars og fars etternavn er bortevekk.
I den sammenhengen låser man seg enda mer med de nye etternavnene som er bundet sammen med bindestrek.
![]() |
#220 |
Ekvilist
|
Ja, det poenget tar jeg. Jeg mener at man meget vel kan ta valg som ikke ganger likestillingen, og allikevel anse seg som feminist. I det man benekter at valgene man tar er med på å påvirke likestillingen, da blir jeg imidlertid litt mer usikker på hvor feminismen kommer fra. Som sagt, jeg har tatt enkelte valg som ikke er spesielt likestillingsfremmende på makronivå - men jeg innser at de ikke har vært det. Det betyr ikke at jeg angrer eller beklager, eller mener at det var feil av meg, men jeg ser sammenhengen.
![]() |
Emneord |
etternavn, feminisme |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|