Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Erfaringer med tidlig skolestart?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-09, 08:10   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Erfaringer med tidlig skolestart?

Snuppa er født i januar. Hun er en jente med jernvilje som har det mye bedre med seg selv når hun får utfordringer. Når hun kjeder seg så er hun en prøvelse for både seg selv og familien. Mange her vet jo en del om henne fra før.

En av venninnene hennes er et halvt år eldre, og har nå fått innkalling til innskrivning på skolen. Foreldrene fortalte at det stod noe i brevet om tidlig skolestart og lurte på om dette var noe vi hadde vurdert.

Vi har tenkt en del på fleksibel skolestart, men i går kontaktet jeg skolen for å forhøre meg om dette og de sa at de hadde avviklet ordningen med fleksibel skolestart. Men vi snakket litt og de sa at fremskutt skolestart for jenter som snuppa var noe de hadde god erfaring med.

Snuppa er faglig sterk. Det tenker jeg ikke på. Hun er sosialt langt fremme også. Hun leker best med barn som er eldre enn seg; i den gamle barnehagen lekte hun mest med 03-barna. Den gamle barnehagen ba oss også vurdere tidlig skolestart for snuppa. Men hun er bitteliten av vekst og snakker ikke helt rent.

Er det noen her som har hatt barn som har begynt tidlig på skolen og som vil dele erfaringer?

Jeg vet at man bør la barna få være små så lenge de kan; i prinsippet er jeg helt enig. Men nå viser det seg jo at snuppa ikke er en helt A4-unge, så kanskje vi er nødt til å tenke litt anderledes?

Gammel 24-09-09, 08:28   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?

Hvis hun er født i januar og er langt fremme og liker å leke med eldre barn så synes jeg du skal høre om hun kan starte et år før. Jeg har en desemberjente, og jeg tør ikke tenke på hvordan det skulle ha gått med henne om hun var født et par uker senere og måtte vente enda et år med å begynne på skolen. Hvordan du skal gå fram rent praktisk det aner jeg ikke.

Selv har jeg ingen personlig erfaring med å begynne et år før. Hun vil være et år mindre enn de eldste og det er jo i praksis min jente også, selv om hun er født på rett side av streken.

Gammel 24-09-09, 08:35   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det praktiske vet jeg. Jeg snakket med sosiallærer på skolen og PPT i går. PPT må gjøre en utredning av snuppa, og gi en anbefaling. Vi kan be om utredning før vi har bestemt oss om hun faktisk skal begynne tidlig eller ikke. Mannen og jeg har bestemt oss for å la dem gjøre utredning, og så ta beslutning. Det kan jo hende at de mener hun bør vente, og da kommer vi nok til å høre på dem.

Gammel 24-09-09, 08:37   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Høres ut som et bra sted å starte. Lykke til.

Gammel 24-09-09, 08:41   #5
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utredning høres ut som en bra plan.

Jeg har erfaring med å være tidlig skolestarter. Jeg er født i mars. Faglig var det ikke noe problem, jeg har alltid vært best i klassen. Sosialt derimot... men jeg vet jo ikke om det skyldes skolestarten eller personligheten, det kunne sikkert ha blitt sånn om jeg ventet et år også.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 08:47   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bare erfaring som tidlig skolestarter og er født i april. Begynte for tidlig pga. lekekamerater var 1 år eldre + sosial modenhet. Det viste seg også at jeg var faglig moden også og var alltid "best" i klassen. Jeg var også alltid den lengste i klassen.

Gammel 24-09-09, 08:58   #7
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg har bare erfaring som tidlig skolestarter og er født i april. Begynte for tidlig pga. lekekamerater var 1 år eldre + sosial modenhet. Det viste seg også at jeg var faglig moden også og var alltid "best" i klassen. Jeg var også alltid den lengste i klassen.

Jeg kan bare signere Veronal.

Jeg hadde absolutt vurdert det dersom jeg var i deres situasjon, spesielt fordi det bare er snakk om noen uker fra eller til. Vi fikk beskjed fra helsestasjonen at dersom Posøren viste samme takter på 5-årskontrollen, ville de ta kontakt med Ppt for utredning og vedtak på tilleggstimer, evt bytte til en naboskole som har aldersblanding 1-3.klasse slik at han fikk utfordringer nok. Jeg var imponert over at HS tok det opp. Ny, god erfaring!

Gammel 24-09-09, 09:59   #8
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

I deres situasjon ville jeg absolutt ha vurdert tidlig skolestart. -Med bakgrunn i det du har skrevet tidligere også. En utredning er sikkert en lur start. Det kan jo også være en fin måte for dere å forstå enda mer av det som gjør jenta deres spesiell.

Hvor bitteliten er hun? Førsteklassinger er veldig ulike. Jeg tror jeg har hatt alt fra litt over meteren (ikke så mange) til sikkert over 1.30. Mange førsteklassinger starter skolen uten å snakke reint. R er det veldig vanlig å ikke få til, men mange har også andre lyder som fremdeles trenger litt tid, og kanskje trening, på å få på plass.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 10:10   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Hvor bitteliten er hun? Førsteklassinger er veldig ulike. Jeg tror jeg har hatt alt fra litt over meteren (ikke så mange) til sikkert over 1.30. Mange førsteklassinger starter skolen uten å snakke reint. R er det veldig vanlig å ikke få til, men mange har også andre lyder som fremdeles trenger litt tid, og kanskje trening, på å få på plass.

Hun er nesten nøyaktig metern høy og veier 15 kilo. Hun bruker skjørt i str 92 for da passer de best i livet, men kjoler må være 98/104 for å være lange nok. Hun vil utvilsomt være den minste i klassen i fysisk forstand.

Det er R hun ikke kan si, og L hvis hun ikke konsentrerer seg. Hun kan L, men gidder tidvis ikke. Dette har jeg skjønt at ikke er helt unormalt for skolestartere.

Gammel 24-09-09, 10:30   #10
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har jo ei som er født des. 04 og som på mange måter ligner jenta di, tror jeg. Hun snakker imidlertid helt rent og er gjennomsnittlig stor for alderen. Hun har også lekt mye med 03-barn i barnehagen, og ligger langt framme sosialt sett.

Det med størrelsen ville jeg ikke ha tenkt på. Vet ikke helt hva jeg skal begrunne dette med, men jeg ser at det er utrolig stor forskjell på førsteklassingene, og det vil bestandig være en som er minst, og kanskje flere som er ekstra små, selv om de begynner til riktig tid.

Det som er min lille bekymring i forhold til at Hvit blir yngst i klassen, er egentlig at hun veldig lett blir opptatt av konkurranse og prestasjon, at hun blir oppsatt på å vinne, gjøre det best, fortest, finest osv. Nå i høst har de startet førskoleavdeling i bhg, og jeg ser at hun er mer stressa - hun vil så gjerne være flink! Siden begge hennes akademiske storesøsken-foreldre bestandig har vært flinke og delvis lidd litt under presset, er vi naturnlig nok bekymret for at hun skal komme for fort ut i verden.

Å utsette skolestarten hennes er ikke noe alternativ, jeg tror det blir lagt merke til av medelever og kan lett bli grunnlag for erting.
Jeg tviler ikke det minste på at hun er flink nok både sosialt og faglig til å begynne på skolen når hun er bare 5 år og 8 måneder gammel, men
jeg er som sagt redd for å ta fra henne bekymringsfriheten for tidlig.

Så du kan jo ha dette i tankene, Tjorven

Gammel 24-09-09, 10:37   #11
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Angående R så merket jeg meg at en av årets skolestartere i snuppa sin barnehage fortsatt sa L istedenfor R.

Jeg har selv et 1. januarbarn, og lurer litt på det samme som du. Hos oss er imidlertid venninnene i nabolaget født senere på året, og hun vil derfor i så fall ikke havne i samme klasse som dem. Jeg er redd hun kan komme til å kjede seg fælt siste året i barnehagen, og ganske sikker på at hun ville likt seg på skolen om hun begynte tidligere. Vi må begynne å tenke på dette før neste barnehageår, for siste året har skolestarterne førskoleklubb som forberedelse til skolen. Kanskje ta det opp på HS på 4-årskontrollen?

Gammel 24-09-09, 10:50   #12
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Noen vi kjenner har gutt født des-03 og jente født jan-03.
Jenta var altså ca 1 år eldre enn lillebroren, og langt mer moden for alderen. Hun fikk begynne 1 år tidligere på skolen. Dermed "slapp hun" å gå i samme klasse som lillebroren (med samme skoleoppgaver, lillebror som sikkert hele tiden ville føle seg utklasset av søsteren o.l.).

Det har ikke vært noe tvil om at det har vært den eneste riktige løsningen.

Lykke til videre med vurderingen.

PS. Jeg tenker det er riktig å tenke litt høyt for barnet også? Å la henne få et innspill rundt det, og siden si at til sist må vi overlate det til PPT eller kommunen/skolen.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 10:59   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

PS. Jeg tenker det er riktig å tenke litt høyt for barnet også? Å la henne få et innspill rundt det, og siden si at til sist må vi overlate det til PPT eller kommunen/skolen.

Snuppa vil begynne på skolen. Det vet vi helt sikkert, men vi er også helt enige om at dette er en beslutning jeg og mannen skal ta.

Hun har venner i nabolaget født både 04 og 05 så det vil ikke utgjøre noen nevneverdig forskjell.

Gammel 24-09-09, 11:00   #14
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Angående fare for at førskolebarna kan kjede seg fælt:

Snakk med barnehagen om dette. I "vår" barnehage har førskolen mye spennende for barna, de sitter som tente lys, har matte-leker og fysikk/kjemiforsøk, ordleker, lydleker og snakker litt om tall og bokstaver. De går ut i skogen med forstørrelsesglass, løfter på steiner og leter etter sirkelformede objekter.

Tjorven: det blir sikkert et enda bedre organisert opplegg rundt det når det blir 9 barn enn når det er 3. Still krav og vis forventninger på foreldremøtet.

Om det blir slik at 4-5-åringen syns det er kjedelig, kan det være en spennende utfordring for førskolelæreren som så kan tilrettelegge bedre.
Førskolegrupper skal ta hensyn til at det er individuelle forskjeller som det også er hos 1.klassingene (og i alle aldre).

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 18:24   #15
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så beklager hvis jeg gjentar det noen andre har skrevet...

Jeg snakket med en venninne i Oslo som vurderte frleksibel skolestart for februar-datteren sin som kunne lese og skrive allerede sommeren før siste år i barnehagen.
Hun fikk imidlertid beskjed om at barna som startet tidlig måtte begynne i første klasse igjen på høsten. Da er det iallefall stor fare for å kjede seg...

Men her er det muligens snakk om å starte 1 år for tidlig og følge normal progresjon.

Lykke til uansett hva dere gjør! Det høydemessige ville jeg ikke tenkt på... Snuppa vår er mye mindre enn alle jevnaldrene. Det har aldri vært et problem. (bortsett fra når venninner på besøk blir våte og må låne altfor små klær...)

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 10:16   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hørt at søknad om tidlig/utsatt skolestart kan være vanskelig å få innvilget nå for tiden, fordi det ikke er anbefalt. Man ønsker heller at det skal være rom for alle innenfor det årstrinnet de hører til.

Dette er i alle fall noe som ble sagt på et møte for foreldre med barn med ekstra behov jeg var på i regi av PPT, hvor det ble mye snakk om ev. utsatt skolestart.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 10:18   #17
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Det er vel snakk om et år fram i tid før hun evt. starter på skolen? På den tiden har hun sikkert strekt seg flere cm. Når det gjelder klesstørrelser kan man jo bli sprø. Begge mine storegutter forsyner seg innimellom av Sverre sine sommerbukser (86-92), og bruker dem som capri/shorts. De passer perfekt.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 10:19   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Utsatt skolestart er visst veldig vanskelig å få til. Fremskutt skolestart er visst ikke like vanskelig. Sosiallæreren på skolen sa at de hadde noen nesten hvert år.

Gammel 24-09-09, 10:21   #19
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Utsatt skolestart er visst veldig vanskelig å få til. Fremskutt skolestart er visst ikke like vanskelig. Sosiallæreren på skolen sa at de hadde noen nesten hvert år.

Ok, det visste jeg ikke. Jeg fikk nemlig høre at begge deler var litt problematisk.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 10:24   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ok, det visste jeg ikke. Jeg fikk nemlig høre at begge deler var litt problematisk.

Jeg snakket med sosiallæreren og hun sa at skolen er helt full. Problemet er at det bare kommer flere og flere barn hvert år, så de tar gjerne inn noen på forskudd.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:24.