|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Om det å omtale homofile parJeg har nettopp lest en bok om designerduoen Arne og Carlos. Boka skulle omhandle en del om hvordan de jobber, og jeg trodde i utgangspunktet de var et par. Men, ikke et ord om det i boka? Neivel, greit det, kanskje de ikke en gang er homofile. Men det jeg lurer på er:
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Om det å omtale homofile parFor min del er det sånn at det noen ganger er helt naturlig for meg å si noe om hudfarge. Likeledes om seksuell legning, handicap og andre ting. |
![]() |
![]() |
#3 |
Leser
|
![]() Sv: Om det å omtale homofile par
Jeg også mener det er naturlig enkelte sammenhenger.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Om det å omtale homofile parHvis det er en relevant saksopplysning, på grunn av at man skal beskrive noen hvor utseende/legning spiller en rolle, da syns jeg det er naturlig å ta det med. Og det føler jeg at de aller fleste syns også?
![]() |
#5 |
Leser
|
Jeg synes det er relevant i forhold til utfordringene med å bo sammen og det å jobbe sammen. I tillegg inneholder boken en god del om oppveksten deres og hvordan de er som mennesker. Nå skjønner jeg at det er vanskelig å diskutere en bok som bare jeg har lest, men jeg oppfattet boken til å delvis omhandle arbeidet deres og delvis omhandle dem som personer, og da synes jeg forholdet mellom dem er relevant.
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
Jeg har heller ikke lest boken, så det er vanskelig å si noe om akkurat den. Jeg har for øvrig aldri fått inntrykk av at de er kjærester, men om de er det, så ville jeg på generelt grunnlag ment at det var relevant for boken ja, spesielt hvis de har tatt med annen info av privat karakter. Om de er homofile eller ikke, syns jeg ikke er relevant.
![]() |
#7 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Om det å omtale homofile parJeg har heller ikke lest den boken, him. Når det gjelder homofili, hudfarge osv. og hvorvidt det er diskriminerende å ikke nevne det i situasjoner man anser det som naturlig, er jeg litt delt. Ang. den boken, him, mener jeg det må være helt opp til de involverte å si noe om det, at de ikke gjør det, kan jo skyldes flere ting - nettopp at de selv ikke anser det som relevant for boken, evt. at de ikke er at par. ( |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Leser
|
Ja, det er jo akkurat det jeg tenker.
![]() |
#9 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om det å omtale homofile parJeg tror jeg har et litt ambivalent syn på dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: Om det å omtale homofile parshute - jeg ler meg ihjel av alle de samtalene der ja. |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om det å omtale homofile parVet ikke hva som er verst. Å betegne noen seg imellom som brun eller homo. Det ligger veldig lite verdiladninger i det så lenge fra avsenderhold ihverfall. Det er liksom så få andre ord å benytte. Men til sammenlikning med f.eks haram, hore, vantro, en vanlig retorikk som er tydelig nedlatende. Men som ikke oppfattes som sårende pga språklig barriære. Så synes jeg homo og brun fremstår som veldig milde begreper som beskriver mer enn de fordømmer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
aldrende
Medlem siden: Sep 2006
Om Arne & Carlos er kjærester uten å være homofile, så synes jeg det er litt oppsiktsvekkende.
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om det å omtale homofile parOK hvis de nå levde sammen og arbeidet sammen, så var det kanskje noe som var aktuelt å skrive om i en bok. Det hadde vært relevant om det var Anne og Carlos også det. Men det kommer litt an på boken. Hvis det er en slags biografi så passer det, men hvis det er en bok kun om arbeidet deres, passer vel strengt tatt ikke privatlivet inn? Spesielt blir det søkt hvis de nå ikke levde sammen. Et eget kapittel som slår fast, "nei Arne og Carlos var kun kollegaer, ikke kjærester"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Om det å omtale homofile parSkremmern - joda. Men på ett eller annet punkt begynner det å bli tydelig at man for enhver pris skal unngå å si fargeord og da blir det bare dumt spør du meg. Det gjør jo ting mer betente. |
![]() |
![]() |
#15 |
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
![]() Sv: Om det å omtale homofile parJeg nevner ingenting om at de jeg kjenner er homofile. Jeg sier feks at kusinene min ...blablabla og konen hennes ...
![]() |
#16 |
Ringskrømt
|
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "for enhver pris". Kan det være at noe som virker ulogisk i ditt hode kan være med å forkludre bildet her? Det handler jo egentlig bare om hva som er naturlig for en selv, og som nevnt tidligere er f.eks. mamma og jeg veldig ulike der. Det virker som hun for enhver pris må poengtere disse forskjellene når hun snakker om noe, men for henne er det sikkert det mest naturlige i verden og kanskje til og med noe hun anser som nødvendig informasjon. Så hvis vi snur på det oppfattes kanskje jeg som en av de som for enhver pris må unngå fargekoder, når sannheten er at det er unaturlig for meg å påpeke det i det hele tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Om det å omtale homofile parJeg synes det er rart eller uheldig å informere om det hvis det ikke er relevant, ja. Men i de ekseplene som blir nevnt her så er det jo relevant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Leser
|
Det var veldig dumt av meg å bruke denne boken som eksempel, i og med at det er umulig å diskutere noe som ingen i denne tråden unntatt meg (?) har lest.
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
Ja, du har rett i det.
Nja, hvertfall litt rart og oppkonstruert.
![]() |
#20 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Hvorvidt det er diskriminerende kommer kanskje litt an på konteksten, men merkelig vil det vel som oftest være. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|