Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gaver - salg/ordinær pris?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-08, 19:04   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Gaver - salg/ordinær pris?

Altså. Jeg tenker på om man feks er enige om at man skal kjøpe gave til hverandre til jul, og at prisen skal være ca 300 kr.
Og så finner man noe på salg, og prisen blir kanskje 150-200 kr - men opprinnelig er den på 300 +.
Kjøper du da sånn at totalprisen blir 300, eller går du ut i fra gavens "verdi" før salg?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 19:06   #2
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gaver - salg/ordinær pris?

Jeg pleier å handle for summen vi har blitt enige om.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 19:07   #3
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

handler for summen vi ble enige om. Kjøper gjerne den til redusert pris om jeg fant en perfekt ting, men da kjøper jeg mer attåt.

Gammel 30-10-08, 21:28   #4
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

handler for summen vi ble enige om. Kjøper gjerne den til redusert pris om jeg fant en perfekt ting, men da kjøper jeg mer attåt.

Samme her!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 21:41   #5
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Synes det kommer litt an på hvem jeg kjøper. Hvis jeg kjøper til mine søsken og annen nær familie kjøper jeg gjerne for beløpet (som jeg har bestemt meg for som utgangspris per presang). Finner jeg supersalg kjøper jeg mer, sånn at jeg fyller opp beløpet. Men hvis det er en barnebursdag det er snakk om, kjøper jeg gladelig noe på salg og fyller ikke opp resten av beløpet. Dog hender det at jeg strekker meg litt lenger med beløpet hvis varen er kjøpt på salg; f eks hvis jeg vet at varen blir vanskelig å bytte, da kan jeg godt legge i en ting til... Bare sånn for min egen samvittighetsskyld..
Til nære venner, familie og den slags får jeg godfeellingen hvis jeg klarer å skikkelig fylle opp en pakke med masse fine ting for "bare" 2-300,- kroner... For min del ligger det mye tanke bak at jeg har brukt salgsantenne mine og funnet noen scoop som kommer andre til gode.

Jeg synes ikke man bør bli fornærmet hvis man finner ut at noen har kjøpt en ting på salg og dermed brukt mindre penger enn avtalt.

Litt av poenget med å kjøpe på salg er jo som regel for å spare penger, eller? å har man funnet en fin ting, men til lavere pris, er det hæla i taket og tjohoi!! :snakk om å ikke klare å fatte seg i korthet:

Gammel 08-11-08, 09:44   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Jeg gjør det stikk motsatt. Finner jeg den perfekte gave til halv pris, får mottakeren en en flott gave uten at jeg blakker meg. Gaven har da den samme verdien om den selges til redusert pris. Hadde jeg kjøpt den uka før kunne det jo tenkes at det var full pris på den. Er den da mindre verdt uka etter når butikken setter den ned selv om jeg kjøpte til full pris?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-08, 09:50   #7
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg gjør det stikk motsatt. Finner jeg den perfekte gave til halv pris, får mottakeren en en flott gave uten at jeg blakker meg. Gaven har da den samme verdien om den selges til redusert pris. Hadde jeg kjøpt den uka før kunne det jo tenkes at det var full pris på den. Er den da mindre verdt uka etter når butikken setter den ned selv om jeg kjøpte til full pris?

Hvis mottageren ikke er like begeistret for gaven og ønsker å bytte den, så har den vel ikke helt samme verdi? For det er vel ikke så lett å få byttet varer på salg? Jeg for min del har så smått begynt å bytte gaver jeg ikke tror kommer til å bli brukt, etter å ha sett meg lei på at det samler seg ubrukte ting i boder og skap som jeg ikke har hatt samvittighet (eller mulighet) til å bytte. Jeg håper at mottagere av mine gaver gjør det samme.

Gammel 08-11-08, 10:22   #8
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Vi har ikke avtalte summer å handle for, men man vet jo sånn ca hvor mye man vil legge i gavene.

Jeg handler masse på salg. Det er flere vi bare skal kjøpe en liten ting til rundt 150-200, og da er det mer moro å kjøpe en ordentlig ting på salg.

For meg er det prisen jeg faktisk betaler for gaven jeg ser på, ikke opprinnelig pris.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-08, 10:28   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Hvis mottageren ikke er like begeistret for gaven og ønsker å bytte den, så har den vel ikke helt samme verdi? For det er vel ikke så lett å få byttet varer på salg? Jeg for min del har så smått begynt å bytte gaver jeg ikke tror kommer til å bli brukt, etter å ha sett meg lei på at det samler seg ubrukte ting i boder og skap som jeg ikke har hatt samvittighet (eller mulighet) til å bytte. Jeg håper at mottagere av mine gaver gjør det samme.

Jeg føler jeg kjenner de jeg kjøper til nå, det er ikke så mange, at jeg tør kjøpe ting som ikke må kunne byttes. Jeg kjøper også gaver i forholdsvis god tid før jul, og da er det uansett ikke alltid greit å bytte, 2-3 mnd etterpå man har kjøpt gaven liksom. Da vi fikk gaver av alle tanter og onkler ble det mye "ræl" jeg ikke brukte, men jeg føler at mine nære venninner og mine søstre treffer meg ganske godt, og at jeg gjør det samme motsatt. Og ofte har man kanskje luftet litt ift ønsker i forveien og.

Gammel 30-10-08, 19:08   #10
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Altså. Jeg tenker på om man feks er enige om at man skal kjøpe gave til hverandre til jul, og at prisen skal være ca 300 kr.
Og så finner man noe på salg, og prisen blir kanskje 150-200 kr - men opprinnelig er den på 300 +.
Kjøper du da sånn at totalprisen blir 300, eller går du ut i fra gavens "verdi" før salg?

Nå er jeg like spent som deg på hva andre svarer. For det samme "dilemmaet" har jeg. Men føler jeg "snyter" dem hvis jeg ikke gir litt ekstra utenom hvis gaven har vært på salg.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 19:10   #11
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Om man er blitt enige om en sum, holder jeg meg til det og ville da kjøpt en liten ting til.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-08, 10:29   #12
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes i grunnen det er litt tull og avtale pris osv jeg da. Jeg synes ikke man skal være så opptatt av hva gaven har kostet eller koster. Synes heller det er viktig at gaven som blir kjøpt passer til den som skal få den. Har man funnet den perfekte gaven på salg så synes jeg ikke man trenger å kjøpe noe mer for å få en høyere kjøpesum.

Gammel 08-11-08, 13:45   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt av poenget med at butikkene stadig vekk har masse gode tilbud, forsvinner jo hvis hele julehandelen "må" gjøres til full pris. Nå er det jo ikke sånn at det bare er rask og ræl og fjorårets uselgelige varer som er på salg, det er jo salg hele tiden overalt. 30% på hele butikken, opphørssalg, jubileumssalg.... Man må jo nesten være mindre smart om man ikke benytter seg av det. Jeg husker jeg fikk kjøpt masse Brio togbane med 50 eller 70% avslag i en lekebutikk som hadde opphørssalg et år, ikke så lenge før jul. Kan virkelig ikke se for meg at venner eller familie skulle blitt gretne om de hadde funnet ut at jeg hadde kjøpt dette på salg. Det kan jo bli litt skjevt også, om man ser utelukkende på prisen man betaler. Hvis vi hadde en avtalt pris (noe jeg aldri har hatt) på f.eks. 300, skulle jeg gitt bort et gedigent sett med Briodeler for 1000 kroner, som jeg hadde betalt 300 for. Mens hvis søsteren min hadde kjøpt for 300 i Briotog til min sønn til full pris, ville det kanskje blitt en liten tunnell. Det ville jo kanskje føltes litt dumt for henne?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-08, 13:55   #14
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Litt av poenget med at butikkene stadig vekk har masse gode tilbud, forsvinner jo hvis hele julehandelen "må" gjøres til full pris. Nå er det jo ikke sånn at det bare er rask og ræl og fjorårets uselgelige varer som er på salg, det er jo salg hele tiden overalt. 30% på hele butikken, opphørssalg, jubileumssalg.... Man må jo nesten være mindre smart om man ikke benytter seg av det. Jeg husker jeg fikk kjøpt masse Brio togbane med 50 eller 70% avslag i en lekebutikk som hadde opphørssalg et år, ikke så lenge før jul. Kan virkelig ikke se for meg at venner eller familie skulle blitt gretne om de hadde funnet ut at jeg hadde kjøpt dette på salg. Det kan jo bli litt skjevt også, om man ser utelukkende på prisen man betaler. Hvis vi hadde en avtalt pris (noe jeg aldri har hatt) på f.eks. 300, skulle jeg gitt bort et gedigent sett med Briodeler for 1000 kroner, som jeg hadde betalt 300 for. Mens hvis søsteren min hadde kjøpt for 300 i Briotog til min sønn til full pris, ville det kanskje blitt en liten tunnell. Det ville jo kanskje føltes litt dumt for henne?

Dette er jeg egentlig helt enig i.

"Problemet" vi har i denne sammenheng er ei som jeg bytter gave med (til hverandres unger) alltid kommer med gaver som er RÆL, og jeg jeg har sett i butikken, de koster alltid en del mindre enn avtalt pris, som hun har avtalt. Eller hun kommer med sesongvarer, fra sesongen som nettopp har vært... Ett år fikk vi til og med et DVD, en som hun hadde kopiert hjemme... Likevel får jeg meg ikke til å kjøpe for mindre til hennes barn, siden vi tross alt har avtalt en pris.

Gammel 30-10-08, 19:14   #15
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Jeg tenkte bare på det her en dag. Jeg er en person som alltid har handlet en del på salg, og finner masse på salg. Derfor får ofte folk gaver som kanskje har en verdi på 600 kr, selv om vi bruker kjøpe til rundt 300 kr.

Nå har jeg kjøpt noen julegaver som koster rundt 200 kr, men det er på salg. Den faktiske prisen nok ligger rundt 400 kr. Og så har vi blitt enige rundt 300. Jeg kommer nok til å kjøpe en liten ting - til ca 100 kr - sånn at det blir 300 kr totalt. Men samtidig kjenner jeg at det egentlig er litt tull?

Gammel 30-10-08, 19:17   #16
Left
Passiv

Standard

Dette har jeg faktisk ikke tenkt på før, men det er vel verdien som er interessant? Jeg hadde i hvert fall ikke brydd meg en døyt om at f.eks broren min hadde kjøpt en gave til en av gutta på salg, selv om vi hadde blitt enige om en sum å kjøpe for, og denne gaven på salg var billigere.

Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 19:21   #17
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Dette har jeg faktisk ikke tenkt på før, men det er vel verdien som er interessant? Jeg hadde i hvert fall ikke brydd meg en døyt om at f.eks broren min hadde kjøpt en gave til en av gutta på salg, selv om vi hadde blitt enige om en sum å kjøpe for, og denne gaven på salg var billigere.

Ja, sant?
Men jeg kjenner at det ligger liksom i meg å måtte bruke 300 kr når det er avtalt. Selv om det på en måte blir bare en "tulleting" i tillegg til 100 kr for å få det til å gå opp.

Gammel 30-10-08, 19:54   #18
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Nå har jeg kjøpt noen julegaver som koster rundt 200 kr, men det er på salg. Den faktiske prisen nok ligger rundt 400 kr. Og så har vi blitt enige rundt 300. Jeg kommer nok til å kjøpe en liten ting - til ca 100 kr - sånn at det blir 300 kr totalt. Men samtidig kjenner jeg at det egentlig er litt tull?

Jeg er litt på linje med deg her Guniss.
Feks min mor som kjøper sølvbestikk til barnebarna til jul.
Noen ganger i året er det slike tilbud som feks 6 kakegafler til prisen av 4.
Da kjøper hun det. Så sparer kanskje et barnebarn på et annet mønster enn det som er satt ned og hun må betale full pris. Da blir det veldig feil å kompensere opp de som hun fikk rimeligere bare fordi man skal bruke like mye penger i krone og øre pr. barnebarn.Tror det ville blitt oppfattet urettferdig.

Får jeg tak i et eller annet fordi det er superdager og -20% på alle ordinære varer , som dagen etter er til vanlige priser, kompenserer ikke jeg opp om jeg fikk dette 50,- billigere en summen vi ble enige om.

Gammel 30-10-08, 19:55   #19
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg handler for summen vi er blitt enige om.
Det med salg er litt så som så, noen butikker fjusker med før/etter prisen, noen blåser opp noe som kjempesalg - som viser seg å vare året rundt osv.

Gammel 30-10-08, 20:01   #20
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg forholder meg til summen vi ble enige om. Det flotte med å finne ting på salg er at man får mer for pengene. Hvis man ikke er enig om sum i forkant, gjør jeg ikke det.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:26.