|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Erfaren nok
|
![]() Gaver - salg/ordinær pris?Altså. Jeg tenker på om man feks er enige om at man skal kjøpe gave til hverandre til jul, og at prisen skal være ca 300 kr.
![]() |
#2 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Jeg pleier å handle for summen vi har blitt enige om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
prøver å være tål***ig
|
![]() Sv: Gaver - salg/ordinær pris?handler for summen vi ble enige om. Kjøper gjerne den til redusert pris om jeg fant en perfekt ting, men da kjøper jeg mer attåt.
![]() |
#5 |
Stabilt ustabil...
|
![]() Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Synes det kommer litt an på hvem jeg kjøper. Hvis jeg kjøper til mine søsken og annen nær familie kjøper jeg gjerne for beløpet (som jeg har bestemt meg for som utgangspris per presang). Finner jeg supersalg kjøper jeg mer, sånn at jeg fyller opp beløpet. Men hvis det er en barnebursdag det er snakk om, kjøper jeg gladelig noe på salg og fyller ikke opp resten av beløpet. Dog hender det at jeg strekker meg litt lenger med beløpet hvis varen er kjøpt på salg; f eks hvis jeg vet at varen blir vanskelig å bytte, da kan jeg godt legge i en ting til... Bare sånn for min egen samvittighetsskyld..
![]() |
#6 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Gaver - salg/ordinær pris?
Jeg gjør det stikk motsatt. Finner jeg den perfekte gave til halv pris, får mottakeren en en flott gave uten at jeg blakker meg. Gaven har da den samme verdien om den selges til redusert pris. Hadde jeg kjøpt den uka før kunne det jo tenkes at det var full pris på den. Er den da mindre verdt uka etter når butikken setter den ned selv om jeg kjøpte til full pris?
![]() |
#7 |
Ekvilist
|
Hvis mottageren ikke er like begeistret for gaven og ønsker å bytte den, så har den vel ikke helt samme verdi? For det er vel ikke så lett å få byttet varer på salg? Jeg for min del har så smått begynt å bytte gaver jeg ikke tror kommer til å bli brukt, etter å ha sett meg lei på at det samler seg ubrukte ting i boder og skap som jeg ikke har hatt samvittighet (eller mulighet) til å bytte. Jeg håper at mottagere av mine gaver gjør det samme.
![]() |
#8 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Vi har ikke avtalte summer å handle for, men man vet jo sånn ca hvor mye man vil legge i gavene.
![]() |
#9 |
Erfaren nok
|
Jeg føler jeg kjenner de jeg kjøper til nå, det er ikke så mange, at jeg tør kjøpe ting som ikke må kunne byttes. Jeg kjøper også gaver i forholdsvis god tid før jul, og da er det uansett ikke alltid greit å bytte, 2-3 mnd etterpå man har kjøpt gaven liksom. Da vi fikk gaver av alle tanter og onkler ble det mye "ræl" jeg ikke brukte, men jeg føler at mine nære venninner og mine søstre treffer meg ganske godt, og at jeg gjør det samme motsatt. Og ofte har man kanskje luftet litt ift ønsker i forveien og.
![]() |
#10 |
Tåler regn
|
Nå er jeg like spent som deg på hva andre svarer. For det samme "dilemmaet" har jeg. Men føler jeg "snyter" dem hvis jeg ikke gir litt ekstra utenom hvis gaven har vært på salg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Om man er blitt enige om en sum, holder jeg meg til det og ville da kjøpt en liten ting til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Jeg synes i grunnen det er litt tull og avtale pris osv jeg da. Jeg synes ikke man skal være så opptatt av hva gaven har kostet eller koster. Synes heller det er viktig at gaven som blir kjøpt passer til den som skal få den. Har man funnet den perfekte gaven på salg så synes jeg ikke man trenger å kjøpe noe mer for å få en høyere kjøpesum.
![]() |
#13 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Litt av poenget med at butikkene stadig vekk har masse gode tilbud, forsvinner jo hvis hele julehandelen "må" gjøres til full pris. Nå er det jo ikke sånn at det bare er rask og ræl og fjorårets uselgelige varer som er på salg, det er jo salg hele tiden overalt. 30% på hele butikken, opphørssalg, jubileumssalg.... Man må jo nesten være mindre smart om man ikke benytter seg av det. Jeg husker jeg fikk kjøpt masse Brio togbane med 50 eller 70% avslag i en lekebutikk som hadde opphørssalg et år, ikke så lenge før jul. Kan virkelig ikke se for meg at venner eller familie skulle blitt gretne om de hadde funnet ut at jeg hadde kjøpt dette på salg. Det kan jo bli litt skjevt også, om man ser utelukkende på prisen man betaler. Hvis vi hadde en avtalt pris (noe jeg aldri har hatt) på f.eks. 300, skulle jeg gitt bort et gedigent sett med Briodeler for 1000 kroner, som jeg hadde betalt 300 for. Mens hvis søsteren min hadde kjøpt for 300 i Briotog til min sønn til full pris, ville det kanskje blitt en liten tunnell. Det ville jo kanskje føltes litt dumt for henne? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Inhabil
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er jeg egentlig helt enig i.
![]() |
#15 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Jeg tenkte bare på det her en dag. Jeg er en person som alltid har handlet en del på salg, og finner masse på salg. Derfor får ofte folk gaver som kanskje har en verdi på 600 kr, selv om vi bruker kjøpe til rundt 300 kr.
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Dette har jeg faktisk ikke tenkt på før, men det er vel verdien som er interessant? Jeg hadde i hvert fall ikke brydd meg en døyt om at f.eks broren min hadde kjøpt en gave til en av gutta på salg, selv om vi hadde blitt enige om en sum å kjøpe for, og denne gaven på salg var billigere. |
![]() |
![]() |
#17 |
Erfaren nok
|
Ja, sant?
![]() |
#18 |
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
Jeg er litt på linje med deg her Guniss.
![]() |
#19 |
Weeeee
|
![]() Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Jeg handler for summen vi er blitt enige om.
![]() |
#20 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gaver - salg/ordinær pris?Jeg forholder meg til summen vi ble enige om. Det flotte med å finne ting på salg er at man får mer for pengene. Hvis man ikke er enig om sum i forkant, gjør jeg ikke det.
![]() |
|
|