Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gir vi ungene våre "kakedeig"?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-08, 11:42   #1
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Gir vi ungene våre "kakedeig"?

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=534667

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 11:46   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?

Jeg har brukt ekstremt lite ferdig grøtpulver, men brukte Helios sine usøtede med MM eller MME. Babymat lagde jeg stort sett selv, alt man trenger er å vente med å salte til etter man har tatt av til ungen, mose med stavmikser og vips-ferdig. 37 % sukker? Det er MYE.

Gammel 23-08-08, 12:18   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg har brukt ekstremt lite ferdig grøtpulver, men brukte Helios sine usøtede med MM eller MME. Babymat lagde jeg stort sett selv, alt man trenger er å vente med å salte til etter man har tatt av til ungen, mose med stavmikser og vips-ferdig. 37 % sukker? Det er MYE.

Signerer. Vi laget så og si alt selv, og det var hverken vanskelig eller så mye styr som mange tror.

Gammel 23-08-08, 11:47   #4
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Babymaten som selges på glass i Norge er vel stort sett innenfor det helsetilsynet anbefaler for næring til barn. Vi vet jo alle hva Fedon mener om det norske kostholdet.

Jeg tror at hjemmelaget mat nok er sunnere for barna (dersom den som lager maten har litt kunnskap om ernæring), men at de ikke tar skade av middagsglassene og grøtene heller. Og i forhold til det kostholdet mange barn har når de har vokst fra babymaten er kanskje babyglassene å foretrekke?

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 11:49   #5
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sitat:

Ernæringsprofessor Christian Drevon mener Fedon Lindberg virker svært bombastisk etter å ha fått lest opp deler av artikkelen i KK, og han spør seg hvilken forskning Lindberg baserer seg på.

- Det er mulig en del ferdigprodukter inneholder mer sukker enn nødvendig, men jeg tror ikke det er her den største helsegevinsten ligger. Søt saft, godterier og stillesitting er et mye større problem for små barn, mener professoren ved Universitetet i Oslo.

Mulig Lindberg er bombastisk, men jeg synes kanskje han har et poeng likevel.
Og hva er galt med begge deler?
Altså unngå saft, godterier og stillesitting og lage maten selv?
Jeg kan skrive under på at det slett ikke var noe ekstra pes å lage barnematen selv, og jeg er ikke akkurat Årets HusmoremneTM ...

Jeg valgte å lage maten fra grunnen fordi jeg selv ville ha kontroll på nøyaktig hva som var i den.
Mat på glass hørte til sjeldenhetene.

Og mitt inntrykk er dessuten at dette er den generelle tendensen blant småbarnsforeldre nå - vi blir mer og mer bevisst på et sunt og godt kosthold helt fra starten av.

Gammel 23-08-08, 11:52   #6
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er definitivt skeptisk til de babygrøtene som selges i vanlige butikker og synes absolutt Fedon har et poeng. Nå har jeg såpass store unger at jeg ikke har finlest innholdsdeklarasjoner på ei stund, men det kan da ikke være noe særlig med proteiner i disse grøtene, men til gjengjeld mye raske karbohydrater? Babyer har vel ikke mer bruk for raske karber enn voksne.

Misforstå meg rett, jeg brukte ferdiggrøt til ungene i starten, jeg også. Noe annet ble for mye for meg som var alene med tvillinger. Men jeg gikk over til å koke grøten sjøl da de ble litt større og mer tålmodige.

Gammel 23-08-08, 12:00   #7
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Dette ble litt søkt synes jeg. Ferdiggrøtene er ikke tilsatt sukker, men derimot jern og vitaminer. At de inneholder mye "raske karbohydrater" i starten er vel med tanke på at de skal være lette å fordøye for de små magene (av samme grunn som man gir potetmos og gulrotmos i starten, og ikke biff). Etterhvert går man jo over til grovere mel. Jeg gidder ikke kaste meg inn i en sånn Fedon-debatt, men vil bare si at jeg synes det er litt vel hysterisk å sette babyer på lav-karbodiett, som om karbohydrater var djevelens verk. Jeg har ikke noe i mot en debatt om kostholdet til barn, og kvaliteten på barnemat enten hjemmelaget eller på glass, men jeg synes Fedon trekker det litt langt, uten å nyansere i forhold til utviklingstrinn (i alle fall ikke i denne VG-artikkelen).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 11:51   #8
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er jo gammelt nytt. Mange av grøtene er bedre i dag enn de var før, men man lager bedre alternativer selv.

Gammel 25-08-08, 23:30   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Ja, det er jo gammelt nytt. Mange av grøtene er bedre i dag enn de var før, men man lager bedre alternativer selv.

Enig. Dette er ikke nyheter, og jeg skjønner ikke at folk reagerer på det Fedon sier. Mye av det er jo sant. Folk forer generelt barna sine med det helt utroligste. Og tror selv det er sunt. Kneip med brunost for eksempel. Jeg kjenner mange som blir irriterte hvis jeg påpeker at det ikke akkurat er sunt. Ja til mer sunt fett, mer fisk, kjøtt, grønnsaker, frukt og bær!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 11:53   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

derfor har jeg brukt holle. da ser man ikke sukkeret fra melka og frukten i innholdsfortegnelsern. *lur* Ellers syntes jeg at de andre grøttypene var alt for søte. Småfolk var verst.

Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 11:57   #11
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Jeg er enig med Fedon og lagde all barnemat selv fordi jeg ønsket å fokusere på mer protein og riktig fett fremfor så mye karbohydrat som finnes i ferdiglagede grøter.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 11:54   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det fins jo usøtede ferdiggrøter også.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 12:01   #13
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det fins jo usøtede ferdiggrøter også.

For meg er andelen karbohydrater mer problematisk enn litt søting.

Gammel 23-08-08, 12:16   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

F.eks. denne risgrøten fra Nestle, mener dere at den inneholder noe sukker på den ene eller den andre måten? Bare som et eksempel?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 13:11   #15
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen av mine likte grøt, så her ble det dårlig med fast føde før de kunne få most middag og brød. Poteter og brød går vel heller ikke helt hjem hos Fedon, så jeg skal ikke flagge det for mye

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 13:55   #16
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg syns dette er helt bak mål hysterisk, og evner bare å gi folk dårlig samvittighet, når de allerede prøver å gjøre det beste for barna sine.

Så for å unngå at folk skal få dårlig samvittighet, så skal man unngå å spre kunnskap?

Opprinnelig lagt inn av gajamor

La oss håpe at ingen overfører ketolysekurer til småunger, for de trenger karbohydrater også!

Du tuller? Om noen er så dumme at de går i gang med en ketolysekur (som forøvring er dr Torkil P Andersen sin vektnedgangsfilosofi innen lavkarbofilosofien, myntet på veldig overvektige voksne mennesker og ikke har noe med dr Fedon Lindberg sin barnematbok som nå diskuteres å gjøre) på barn, så er det foreldrene det er noe i veien med, og ikke kunnskapen. Det blir som å si at man må forby alkohol fordi det finnes foreldre som serverer det til ungene sine, eller fordi det blir alkoholikere av at det selges alkohol. Eller som å si at man ikke kan spre kunnskap om at alkohol er skadelig i svangerskapet, fordi de stakkars gravide ikke må få dårlig samvittighet, for de gjør så godt de kan allerede.

Hva man gjør med kunnskapen en tilegner seg, eller ignorerer, er noe enhver må ta ansvar for selv.

Gammel 23-08-08, 15:03   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med DM (selvsagt).
Forresten, hva er maltodextrin? Har hørt det er enda verre enn sukker?

Gammel 23-08-08, 15:11   #18
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi brukte Holle grøtpulver. Det har ikke tilsatt noe. Selvfølgelig er behandlingen av kornet (instantifiseringen) med på å øke den glykemiske indeksen, men det kan jeg leve med. Oppi hadde vi hjemmelaget usøtet frukt- eller grønnsakmosmos og økologiske kaldpresset vegetabilsk olje, eller klaret smør, eller konsentrert lammekraft.

Ellers tok jeg av havregrøt til ungen før jeg hadde i melk (til oss andre), og hadde i stedet i mer vann + MME-pulver og brukte stavmikseren. Eller kokte på havremel i stedet for havregryn.

Gammel 23-08-08, 15:37   #19
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hatifnatten; jeg tenker litt som deg samtidig som jeg er såpass "hjernevasket" at jeg er i tvil om grøten fra Holle (som vi gir) inneholder nok jern og vitaminer eller om hun trenger "industrifremkalt jernberiket grøt" slik sosial- og helsedirektoratet anbefaler.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 15:50   #20
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hattifnatten: Jeg er ute av trening så jeg lurer på hvilke matvarer som er tilsatt vitamin A?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:25.