Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Fortell meg om å male hus

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-25, 09:34   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fortell meg om å male hus

Vi har fått oss en bitteliten hytte som trenger ganske mye vedlikehold. Den er relativt nymalt med butinox, men vinduskarmene trenger å males, og vi skal sette på nye vindskier.

Jeg har lyst til å male med linoljemaling. Det er jo litt krevende, forstår jeg, men jeg vil prøve. De som selger maling, enten av den ene eller andre sorten mener jo at den de har er best og den kan males på alt og over alt, men er det slik?

Vindskiene er jo greit, de er helt nye. Men vinduene er en annen sak. Der går jeg ut i fra at det er industrimalingen som fortsatt sitter på, også tipper jeg kantene rundt er malt med "vanlig" husmaling. Hva nå det er.

Hva må jeg tenke på, utover å ikke male i strålende sol eller øsende regn?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-25, 09:56   #2
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fortell meg om å male hus

Bygg og bevar har mye info, også om (linolje)maling.
Vi skal igang med å male bruket nå, og tester linoljemaling. Regner med at det vil ta mye av sommeren, men vi har jo litt større hus enn de fleste.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-25, 09:59   #3
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Mal med veldig tynne strøk og tenk lang tørketid.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-25, 10:00   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk! Hos bygg og bevar fant jeg endelig setningen jeg har lett etter overalt ellers.

Sitat:

Linoljemaling har svært god heft, og er derfor godt egent som overflatebehandling på de fleste andre malingssystemer.

Gammel 30-05-25, 12:40   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det malt med linolje før? Har mye å si, for er det malt med noe annet oppå linolje så vil det boble, samme hva.

Ellers er den tradisjonelle oljemalingen til gjøco, blandet med 10% owatrol, the shit, i følge til de eneste butikkfolka jeg stoler på her: thronstad i Trondheim.

Gammel 30-05-25, 13:59   #6
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det malt med linolje før? Har mye å si, for er det malt med noe annet oppå linolje så vil det boble, samme hva.

Ellers er den tradisjonelle oljemalingen til gjøco, blandet med 10% owatrol, the shit, i følge til de eneste butikkfolka jeg stoler på her: thronstad i Trondheim.

Ja, dette er greit å sjekke. Og hvis dere ender med linoljemaling og så kvitter dere med huset, si nå endelig fra til neste eier. ()

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-25, 14:54   #7
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, det stemmer. Vårt hus er malt med linoljemaling tidligere, og det er nå ingen annen maling som henger på, uansett hva så bobler det og flasser av etter kort tid.

Antar du mener Trønsdal? Hvis de sier det så stemmer det helt sikkert. Min erfaring er at det de ikke vet om maling, er ikke verdt å vite.

Gammel 30-05-25, 13:18   #8
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men hvorfor vil du male nytt treverk med linolje ? Det er jo både mere arbeid å påføre, mere helseskadelig for de som skal male og må males på nytt tidligere.

Butinox futura er jo verdens gave til de av oss som tenker at jo lengre intervall mellom maleøktene, jo bedre. Vi har brukt dette både på huset og garasjen, og det holder minst den tiden de lover. Huset vårt ble malt for 10 år siden, og ser fortsatt nymalt ut.

Gammel 30-05-25, 17:12   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Men hvorfor vil du male nytt treverk med linolje ?

Fordi jeg vil ikke male med plast.

Gammel 30-05-25, 23:58   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

, mere helseskadelig for de som skal male og må males på nytt tidligere.

Linoljemaling er ikke helseskadelig.

Gammel 30-05-25, 17:00   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trønsdal, ja!

De er fantastiske!

Gammel 30-05-25, 17:04   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Gjøco herregård exclusive, var det jeg fikk anbefalt nå, som er mest kompatibelt for oss som har linolje pluss diverse miks fra før. Det vil jo boble til evig tid, men det er det minst ille. Det å mikse med owatrol er deres måte å få den mest mulig samarbeidsvillig på.

Den beste malingen ville vært Mestermaling, men den kjøpte flugger og tok kverken på.

Gammel 30-05-25, 21:51   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Nå fikk du jo ikke svar på noe av det du lurte på.

Når det gjelder å male oppå maling, så ville jeg testet og sett om du liker uttrykket. Linolje er vel mer transparent og lar mer av strukturen komme gjennom, så uttrykket vil kanskje bli annerledes på de umalte vs malte flatene.

Lknoljemaling blir fortere matt og slitt og mer skitten enn oljemaling (eller plastmaling), men det er jo ikke store flatene du skal jobbe med.

Den store ulempen for meg, er at har man først malt med linolje, så er det «no turning back».

Gammel 30-05-25, 22:12   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg vet at det ikke er noen «turning back», men det er veldig små flater jeg skal male da. Vinduskarmer og vindskier på noe tilsvarende er litt stort dukkehus. Siden veggene allerede er malt med butinox har jeg ikke tenkt til å endre på det med det første.

Jeg har lest om blæring (oftest om det har blitt malt med ikke-pustende maling oppå, så vidt jeg forstår?) og skrukking (for tykt lag), men jeg husker jo at du har vært veldig frustrert, Poly.

Det er slik at plastmaling står for 60% av mikroplastutslipp, og det vil ikke jeg være med på, om jeg kan unngå det.

Gammel 31-05-25, 00:12   #15
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er du sikker? Den inneholder alkyd, akkurat som annen alkyd basert maling, og det brukes ofte oljebasert løsemiddel,det kan værelinolje. Skal du ha lyse farger brukes sink eller titaniksider, og det må tilsettes sopp eller algedreper i malingen. Det måogså tilsettes sikkater,men de stoffene er OK unntatt i partikkelform.

Syns det er beundringsverdig at du ønsker å male mest mulig uten plast.

Gammel 31-05-25, 08:08   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nei, ikke helt sikker. Jeg prøver å lese meg opp på det, men det er mange påstander fra alle de ulike malingsprodusentene, både de store og små, de «vanlige» og de som lager linoljemaling. Og alle påstår at akkurat sin maling er miljøvennlig.

Ang. alkyd ser det ut som det varierer. Og jeg innrømmer gjerne at min kjemiforståelse er ikke mer en rusten ungdomsskolekompetanse fra åttitallet.

Det kan lages av linolje (men pleier å være andre oljer), men linoljemaling trenger ikke nødvendigvis å ha det, om jeg forstår det riktig. Det kan se ut som de store produsentene har det muligens, de mindre ikke. Sink har alle, og det er tydeligvis en prosess gående i Sverige for å testet om det er miljøskadelig i fast maling eller ikke. De små produsentene har ikke soppdreper i tillegg, men bruker sinken som dette. De har også titan og andre fargestoffer, som de selv omtaler som miljøvennlige siden de finnes i naturen, men skjønner at det ikke er et holdbart argument alltid altså.

https://byggogbevar.no/enoek/groenne...kydoljemaling/

https://sekel.no/kunnskapsbase/er-li...g-for-miljoet/ (veldig dårlig kilde, skulle gjerne lest mer om denne saken)

Malingen jeg vurderer: https://wibofarg.se/ Denne spes ikke med terpentin eller løsemidler.

Gammel 31-05-25, 09:10   #17
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sikkert et dumt spørsmål, men er ikke vannbasert maling uten plast? Sånn for å velge et miljøvennlig alternativ? Jeg står midt i husmaling selv, og har fått den store linoljedepresjonen, hvor alle fagfolk mener det beste alternativet jeg har er å bytte kledning på huset fordi det tidligere er malt med linolje og det er tydeligvis katastrofe. (Så skjønner jeg at det ikke er det samme når du skal male vinduskarmer og ikke et stort hus.)

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-25, 09:43   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nei, vannbasert maling er akrylmaling og både hus og vasking av pensler lekker mikroplast ut i naturen.

Alle fagfolk er ikke i mot linolje, men de som bruker industrimaling er selvsagt det. Det er jo ikke verre enn å fortsette med linoljemaling. Det er mer tidkrevende selvsagt. Det store problemet oppsto når man gikk over til billigmaling og malte over den gamle linoljemalingen gang på 60-90-tallet. Om det ikke er malt over med noe annet er det jo bare å fortsette med linoljemaling.

Gammel 31-05-25, 09:53   #19
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Kan jeg få spørre om et spørsmål vedr. maling og forurensning? Vi må antakelig fjerne all maling på rekkverkene på terrassene i det "nye" huset fordi de som bodde her tidligere ikke har gjort grunnarbeidet godt nok. Resultatet er at malingen flasser i store og små flak. Først tenkte vi å skrape, men mulig vi må fjerne alt og starte helt på nytt slik at ikke problemene bare vi gjenoppstå. Og da tenker jeg på hvor mye det vil forurense jorden rundt; ikke bare med kjemikaliene man må bruke for å fjerne, men også selve malingen. Den er jo ikke ment til å renne ut i jorda liksom Noen med tips og råd?
Den ene balkongen må ha nytt, reglementert rekkverk, så der går vi over til glass og alu, men det er egentlig ikke noen grunn til å bytte treverket på de to andre da det kun er malingen som er problemet.

Gammel 02-06-25, 13:10   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg vet ikke Izzi, og føler at dette er noe som er fullstendig oversett i mikroplast-sammenheng.

Det kan hende linoljemalingsprosjektet mitt har strandet i startgropa, det viser seg at vindskiene er forhåndsgrunnet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:50.