|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
geskjeftig
|
![]() Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Spinoff fra kabaret/aspik-tråden: Hvilke matretter ville du, personlig, tenkt at man burde spesifisere at man har tenkt å servere på forhånd?
![]() |
#2 |
koko
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Lutefisk hadde eg spesifisert. Inviterer eg til reker så spesifiserer eg også, då det blir veldig trist for begge partar om nokon blir sitjande å ete brød med smør.
![]() |
#3 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?
Samme her. Kabaret og blåmuggost er da aldri retter helt alene?
![]() |
#4 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?
Jeg har ganske ofte pint i meg kabaret i barndommen (derav den komplette aversjonen), men det er heldigvis ikke noe jeg har opplevd de siste 30 årene eller noe sånt.
![]() |
#5 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Vi involverer gjerne gjester i middagsplanene uansett, fordi jeg selv er en sånn gjest som trenger tilrettelegging. Da er det en vane.
![]() |
#6 |
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Jeg har skjønt at ikke alle gjester er like begeistret for rakfisk som meg, så de blir invitert på andre middagssammenkomster. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Ja jeg informerer så og si alltid om hva jeg serverer når jeg inviterer på middag. Rett og slett fordi jeg ønsker at alle skal få noe de liker, og da ber jeg om tilbakemelding på om det jeg har planlagt er gangbart.
![]() |
#8 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg gjør som regel dette jeg også. Jeg vil jo helst at folk har det trivelig når jeg inviterer. Tråden minner meg på noe av det flaueste og slemmeste jeg har gjort noen gang. For ca 40 år siden inviterte jeg en haug med venner og slekt til fest, det kan ha vært 20-års dagen min. Broder'n hadde da følge med en dame jeg ikke kjente. På vegne av henne spurte han om jeg kunne tilby noe vegetarmat og jeg svarte "Nei, det gidder jeg ikke". Det syns jeg var slemt og helt unødvendig av meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Jeg synes ofte at vi får informasjon. Jeg tenker egentlig all fisk og annen sjømat, i tillegg til smalahove og fårikål, iallfall. Jeg ville takket nei til å komme på middag på en del av dette, evt spist meg ganske mett i forkant.
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Jeg er vant til at kabaret og rakfisk er koldtbord-mat, så det informerer jeg ikke om. Da er det nok av alt så man kan spise seg mett både som veggis eller kresen. Skal jeg ha folk jeg ikke kjenner så godt går jeg nok for det jeg anser som trygt; ikke for spicy eller sært. Jeg spør om allergier o.l. på forhånd, men informerer nok ikke (alltid) om menyen.
![]() |
#11 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Jeg spør alltid om allergier eller om det er noen som ikke spiser kjøtt/fisk, tilpasser der etrer. Vi skal ha selskap i julen, og 3 av dem er "nye", i form av at jeg aldri har servert dem mat.
![]() |
#12 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Uansett hva, hvis det kun er en rett (f.eks gryterett, ovnsrett, suppe, grøt..) og ikke flere valgmuligheter. Buffet, tapas, taco etc mener jeg det ikke er nødvendig å informere om, da finner de fleste noe de liker. De som er ekstremt kresne eller har viktige allergier o.l. sier gjerne fra, eller spør.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-12-24 kl 21:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
One of These Days
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Jeg pleier som regel å spørre om preferanser og allergier, også lufter jeg hva jeg tenker å lage. Mest når det er snakk om flere retter, faktisk. Om det er en rett, inviterer jeg på middag med den retten, f.eks. kan du tenke deg å komme på kalkunmiddag. Venner jeg kjenner godt, er det ikke alltid jeg forteller middagsplaner til, men det er fordi jeg som regel kjenner allergier og matpreferanser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Lutefisk og pinnekjøtt er eksempler på mat jeg tenker man bør spesifisere. Typisk mat med litt sær smak og særlig hvis det er lite tilbehør (som pinnekjøtt som stort sett bare serveres med kokte poteter og rotmos). Det er lite mat jeg ikke klarer å trykke i meg om jeg absolutt må (men pinnekjøtt er en av dem). Buffet, koldtbord eller retter hvor det er så pass mye tilbehør at alle klarer å bli mette uten å føle at de savner så mye trenger man ikke si i fra om. Hvis mulig spør jeg alltid om allergier eller om det er noe spesielt å ta hensyn til. Jeg blir glad om noen forteller meg om det er noe de absolutt ikke klarer å tvinge i seg, jeg ønsker jo at alle skal få noe godt å spise.
![]() |
#15 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Akkurat rakørret og gravlaks og den slags er det kanskje greit å være litt forberedt på, men jeg går med friskt mot om jeg blir invitert og har aldri opplevd å ikke kunne spise noe. Gjester som kommer på middag her kjenner jeg som regel og vet at de spiser det meste, kommer det noen jeg ikke kjenner så godt så spør jeg om det er noe allergi å ta hensyn til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Lutefisk, smalahove, rakfisk, bacalao er noe jeg hadde satt pris på å bli informert om. Tror ikke jeg hadde klart å få i meg noe av det. Aspic er vondt, men jeg skulle nok klart å få det ned. Mener at sist jeg fikk det servert var en gang på 80-tallet. Var sammen med en der foreldrene ikke akkurat var innovative i matveien..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Jeg er en sånn som helst bør vite hva jeg får på grunn av diverse intoleranser, så jeg setter alltid pris på å få informasjon uansett. Nå har vi så og si aldri gjester, dessverre, men de få gangene vi har det vil jeg nok stort sett si noe om hva vi har tenkt å lage, med mindre jeg har stålkontroll på preferanser og denslags.
![]() |
#18 |
can-jur
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Som regel inviterer vi jo til rakfisklag, fårikållag, lammelår, eller noe spesifikt.
![]() |
![]() |
#19 |
Glad
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Jeg har advart mot smalahove en gang. Den ene gjesten som kom, kom pga resten av måltidet (min mors klubb), men hun hadde likevel en reaksjon som nærmer seg Floksa sin beskrivelse. Ikke helt, men kunne sikkert blitt tårer om hun ikke var advart.
![]() |
#20 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Hvis jeg inviterer familie sier jeg aldri hva jeg skal lage, med mindre noen spør. Men har som regel noen pølser i bakhånd til de minste. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|