Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-24, 19:19   #1
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?

Spinoff fra kabaret/aspik-tråden: Hvilke matretter ville du, personlig, tenkt at man burde spesifisere at man har tenkt å servere på forhånd?

Jeg inviterer ganske ofte folk jeg vet har mye greier i matveien, så da sier jeg ofte fra hva vi skal spise på forhånd uansett. Men hvis jeg skulle invitert noen på middag, ville jeg nok sagt fra hvis jeg f.eks. hadde tenkt å servere lutfisk eller rakfisk, for eksempel, eller smalahove, selv om de i utgangspunktet spiste kjøtt/fisk.

Men kjøttkaker med brun saus til folk som spiser kjøtt, ville jeg ikke advart om på forhånd.

Personlig blir jeg glad for advarsler om lutefisk, aspik/kabaret og blåmuggost, men sistnevnte pleier jeg å spørre om, siden det er litt vanskeligere å få helt plutselig.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-24, 19:38   #2
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?

Lutefisk hadde eg spesifisert. Inviterer eg til reker så spesifiserer eg også, då det blir veldig trist for begge partar om nokon blir sitjande å ete brød med smør.

Kabaret og blåmuggost har eg garantert hatt på bordet når eg har hatt gjestar som ikkje et det, men då har dei no berre tatt noko anna. Eg hadde ikkje kome på å servere dei som eigne rettar, men på koldtbord.

Gammel 15-12-24, 20:17   #3
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Lutefisk hadde eg spesifisert. Inviterer eg til reker så spesifiserer eg også, då det blir veldig trist for begge partar om nokon blir sitjande å ete brød med smør.

Kabaret og blåmuggost har eg garantert hatt på bordet når eg har hatt gjestar som ikkje et det, men då har dei no berre tatt noko anna. Eg hadde ikkje kome på å servere dei som eigne rettar, men på koldtbord.

Samme her. Kabaret og blåmuggost er da aldri retter helt alene?

I tillegg til lutefisk, skalldyr og pinnekjøtt (kjenner flere som hater pinnekjøtt), så hadde jeg nok sagt fra om bacalao dersom de aldri hadde spist det hos tidligere.

Jeg håper folk som jeg ikke inviterer ofte sier fra dersom de ikke spiser kjøtt. jeg har to venninner som ikke gjør det, men de vet jeg jo om.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-24, 20:46   #4
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Samme her. Kabaret og blåmuggost er da aldri retter helt alene?

Jeg har ganske ofte pint i meg kabaret i barndommen (derav den komplette aversjonen), men det er heldigvis ikke noe jeg har opplevd de siste 30 årene eller noe sånt.

Blåmuggost er (for meg) av en sånn karakter at det gjør en hel rett hvis det er litt på en pizza eller i en pastasaus. Litt som trøfler, som jeg heller ikke syns er godt, men klarer å pine i meg.

Ostefat eller kabaret på koldtbord er jeg enig i at man ikke trenger å advare om. Koldtbord generelt er jo lett sånn.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-24, 19:42   #5
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi involverer gjerne gjester i middagsplanene uansett, fordi jeg selv er en sånn gjest som trenger tilrettelegging. Da er det en vane.

Hadde nok sagt fra om kabaret, smalahove, lutefisk og gravlaks. Sikkert mer også, men det kommer jeg ikke på nå.

Gammel 15-12-24, 19:45   #6
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Jeg har skjønt at ikke alle gjester er like begeistret for rakfisk som meg, så de blir invitert på andre middagssammenkomster.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-24, 19:47   #7
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Ja jeg informerer så og si alltid om hva jeg serverer når jeg inviterer på middag. Rett og slett fordi jeg ønsker at alle skal få noe de liker, og da ber jeg om tilbakemelding på om det jeg har planlagt er gangbart.

Gammel 15-12-24, 20:01   #8
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Ja jeg informerer så og si alltid om hva jeg serverer når jeg inviterer på middag. Rett og slett fordi jeg ønsker at alle skal få noe de liker, og da ber jeg om tilbakemelding på om det jeg har planlagt er gangbart.

Jeg gjør som regel dette jeg også. Jeg vil jo helst at folk har det trivelig når jeg inviterer. Tråden minner meg på noe av det flaueste og slemmeste jeg har gjort noen gang. For ca 40 år siden inviterte jeg en haug med venner og slekt til fest, det kan ha vært 20-års dagen min. Broder'n hadde da følge med en dame jeg ikke kjente. På vegne av henne spurte han om jeg kunne tilby noe vegetarmat og jeg svarte "Nei, det gidder jeg ikke". Det syns jeg var slemt og helt unødvendig av meg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-24, 19:56   #9
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ofte at vi får informasjon. Jeg tenker egentlig all fisk og annen sjømat, i tillegg til smalahove og fårikål, iallfall. Jeg ville takket nei til å komme på middag på en del av dette, evt spist meg ganske mett i forkant.

Gammel 15-12-24, 20:14   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vant til at kabaret og rakfisk er koldtbord-mat, så det informerer jeg ikke om. Da er det nok av alt så man kan spise seg mett både som veggis eller kresen. Skal jeg ha folk jeg ikke kjenner så godt går jeg nok for det jeg anser som trygt; ikke for spicy eller sært. Jeg spør om allergier o.l. på forhånd, men informerer nok ikke (alltid) om menyen.

Serverer ikke pinnekjøtt, fisk eller smalahove som eneste hovedrett uten å kjenne publikum.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-24, 20:33   #11
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg spør alltid om allergier eller om det er noen som ikke spiser kjøtt/fisk, tilpasser der etrer. Vi skal ha selskap i julen, og 3 av dem er "nye", i form av at jeg aldri har servert dem mat.

Men skulle jeg servert noe til noen som "spiser alt", hadde jeg spesifisert om jeg skulle ha servert sushi. Det er ikke sikkert folk som "spiser alt" spiser rå fisk. Og hvis jeg skulle invitert til sildebord - så hadde jeg spesifisert det også.

Rakfisk og surstrømming er ingen fare for å bli servert her.

Gammel 15-12-24, 21:18   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uansett hva, hvis det kun er en rett (f.eks gryterett, ovnsrett, suppe, grøt..) og ikke flere valgmuligheter. Buffet, tapas, taco etc mener jeg det ikke er nødvendig å informere om, da finner de fleste noe de liker. De som er ekstremt kresne eller har viktige allergier o.l. sier gjerne fra, eller spør.

For meg personlig har det ingen betydning, det er ingenting jeg ikke greier eller tåler å spise, av hovedretter.

Sist redigert av My : 15-12-24 kl 21:28.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-24, 21:26   #13
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg pleier som regel å spørre om preferanser og allergier, også lufter jeg hva jeg tenker å lage. Mest når det er snakk om flere retter, faktisk. Om det er en rett, inviterer jeg på middag med den retten, f.eks. kan du tenke deg å komme på kalkunmiddag. Venner jeg kjenner godt, er det ikke alltid jeg forteller middagsplaner til, men det er fordi jeg som regel kjenner allergier og matpreferanser.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-24, 21:43   #14
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Lutefisk og pinnekjøtt er eksempler på mat jeg tenker man bør spesifisere. Typisk mat med litt sær smak og særlig hvis det er lite tilbehør (som pinnekjøtt som stort sett bare serveres med kokte poteter og rotmos). Det er lite mat jeg ikke klarer å trykke i meg om jeg absolutt må (men pinnekjøtt er en av dem). Buffet, koldtbord eller retter hvor det er så pass mye tilbehør at alle klarer å bli mette uten å føle at de savner så mye trenger man ikke si i fra om. Hvis mulig spør jeg alltid om allergier eller om det er noe spesielt å ta hensyn til. Jeg blir glad om noen forteller meg om det er noe de absolutt ikke klarer å tvinge i seg, jeg ønsker jo at alle skal få noe godt å spise.

Gammel 15-12-24, 21:52   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat rakørret og gravlaks og den slags er det kanskje greit å være litt forberedt på, men jeg går med friskt mot om jeg blir invitert og har aldri opplevd å ikke kunne spise noe. Gjester som kommer på middag her kjenner jeg som regel og vet at de spiser det meste, kommer det noen jeg ikke kjenner så godt så spør jeg om det er noe allergi å ta hensyn til.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-24, 21:54   #16
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Lutefisk, smalahove, rakfisk, bacalao er noe jeg hadde satt pris på å bli informert om. Tror ikke jeg hadde klart å få i meg noe av det. Aspic er vondt, men jeg skulle nok klart å få det ned. Mener at sist jeg fikk det servert var en gang på 80-tallet. Var sammen med en der foreldrene ikke akkurat var innovative i matveien.....

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-24, 21:58   #17
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg er en sånn som helst bør vite hva jeg får på grunn av diverse intoleranser, så jeg setter alltid pris på å få informasjon uansett. Nå har vi så og si aldri gjester, dessverre, men de få gangene vi har det vil jeg nok stort sett si noe om hva vi har tenkt å lage, med mindre jeg har stålkontroll på preferanser og denslags.

Gammel 15-12-24, 21:59   #18
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som regel inviterer vi jo til rakfisklag, fårikållag, lammelår, eller noe spesifikt.
Er der bare en plain middag (gryte, pølser, fiskegrateng etc) så blir det noe annet.
Men jeg vet ca hva folk vi inviterer spiser.
Jeg ville strevd med et overraskende smalahove måltid. Jeg håndterer ikke hoder av dyr. Over hode (pun not intended) ikke hele dyrehoder. Eller hodemat som hel tunge.
Håndterer ikke som i tårer, oppkast og veldig, veldig vanskelig. Så det ville jo blitt en overraskelse for verten.
Jeg slakter selv og sjela sitter i hodet. Andre må gjerne spise det altså, men jeg kan faktisk ikke. Jeg har prøvd, for det er ganske stappteit å reagere sånn.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-24, 23:31   #19
Dali
Glad

Dali sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har advart mot smalahove en gang. Den ene gjesten som kom, kom pga resten av måltidet (min mors klubb), men hun hadde likevel en reaksjon som nærmer seg Floksa sin beskrivelse. Ikke helt, men kunne sikkert blitt tårer om hun ikke var advart.

Inviterer på spesifikk mat noen ganger. Ikke for å advare nødvendigvis, men slik at man eventuelt kan spise litt på forhånd om det ikke er favorittmat som serveres. Bacalao for eksempel.

Gammel 15-12-24, 22:13   #20
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Hvis jeg inviterer familie sier jeg aldri hva jeg skal lage, med mindre noen spør. Men har som regel noen pølser i bakhånd til de minste. Med andre varierer det litt, men som regel ikke. Det er sjelden vi har gjester til middag der jeg ikke vet om allergier eller andre matpreferanser. Hadde sikkert advart om smalahove, men det har jeg aldri servert. Eller blitt servert, har litt lyst til å smake det en gang men har absolutt ikke lyst til å fikse selv.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:54.