Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Introduksjon av fast føde

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-07, 21:23   #1
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Introduksjon av fast føde

Dersom amminga fungerer like fint som no, er enno eit par månader til me skal introdusere fast føde. Men eg har studert på dei ulike typane.

Kva type byrjar ein med?
Maisgraut frå Nestle frå 4mnd.?
Fullkornsgraut frå Hipp frå 6mnd.?

Eller bør me byrje rettt på middag, og i så fall kva?

Eller frukt?

Gammel 04-08-07, 21:25   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Vi startet først med litt frukt tror jeg. Så forsøkte vi litt 4 måneders grøt. Det gikk litt middels, så vi prøvde noe enkel grønnsaksmos etterhvert. Så drev vi på med det litt i parallell.
Det er vel ikke så farlig hva som kommer først, men jeg ville ikke startet med en fullkornsgrøt da den høyst sannsynlig inneholder gluten som bør introduseres gradvis (dog mens man ennå ammer).

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 15:10   #3
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

lurer på noe...

Når kan jeg gi henne sånn 4 mnd nesle grøt men hvete og ris tror jeg det var. mann kjøpte feil.
Er jo gluten i hvete...

Hun ammes ikke så da kan jeg vel ikke gi henne det?
er så lenge siden turbo var liten og han likte ikke sånne grøter

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er vel ikke så farlig hva som kommer først, men jeg ville ikke startet med en fullkornsgrøt da den høyst sannsynlig inneholder gluten som bør introduseres gradvis (dog mens man ennå ammer).

Gammel 11-08-07, 15:12   #4
Albertine
Passiv

Standard

Frøkna er fylt fire måneder og får bare pupp ennå. Snart skal vi prøve med litt banan, og deretter blande bananen med avokado. Masse sunt fett i avokado. Skal vente i det lengste med grøt, så vi utvider med rotgrønnsaker i morsmelk før hun får grøt. Men først skal vi se hvor lenge det går med bare pupp.

Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 19:31   #5
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

.

Og nettopp fordi en grøt inneholder gluten bør man ikke drøye introduksjonen av det. Gluten bør man ikke vente for lenge med å introdusere, fordi da har barnet begynt å spise større porsjoner og kan dermed få reaksjoner pga glutensjokk. Man bør introdusere gluten mens barnet fortsatt spiser små porsjoner. Og det beste er å variere grøtsorter, noen med og noen uten gluten, slik at tilvenningen til gluten blir veldig gradvis.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 21:27   #6
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Og nettopp fordi en grøt inneholder gluten bør man ikke drøye introduksjonen av det. Gluten bør man ikke vente for lenge med å introdusere, fordi da har barnet begynt å spise større porsjoner og kan dermed få reaksjoner pga glutensjokk. Man bør introdusere gluten mens barnet fortsatt spiser små porsjoner. Og det beste er å variere grøtsorter, noen med og noen uten gluten, slik at tilvenningen til gluten blir veldig gradvis.

Vente for lenge nei, men jeg ville ikke startet med det uansett, og det anbefales heller ikke noen av de stedene jeg sjekket.
Selvfølgelig lar man ikke barnet spise seg mett på full porsjon glutenholdig grøt når man introduserer det senere. Jeg gav bittelitt med gluten, så full porsjon glutenfri, i introduksjonen. Så økte jeg gradvis på. Når jeg nådde full porsjon med gluten, varierte jeg hele tiden mellom de ulike sortene og var spesielt obs på å ikke gi bare hvetegrøt.

Gammel 12-08-07, 21:37   #7
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi startet med Holle risgrøt fra helsekosten, iblandet morsmelk som jeg hadde pumpet ut. Det gikk kjempefint. I motsetning til flere andre her, ser jeg, foretrekker Liv at grøten er skikkelig tykk. (Dette er mor også fornøyd med, da det blir mindre søl ). Siden har vi brukt flere typer Holle-grøt med MM, og jeg har nå pumpet til den store gullmedalje i fire måneder. :utrolig tålmodig til meg å være:

Gammel 12-08-07, 23:00   #8
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Vente for lenge nei, men jeg ville ikke startet med det uansett, og det anbefales heller ikke noen av de stedene jeg sjekket.
Selvfølgelig lar man ikke barnet spise seg mett på full porsjon glutenholdig grøt når man introduserer det senere.

Så vidt jeg kan se sier anbefalningene ingen ting om at man ikke kan begynne å introdusere gluten med det samme man begynner å introdusere fast føde. Anbefalningene sier heller det motsatte. Anbefalningene kan du lese i "anbefalninger for spedbarnsernæring": http://www.shdir.no/vp/multimedia/ar...019__1971a.pdf.

Det er ellers flott at du vet at man ikke skal gi barnet en full porsjon med glutenholdig grøt når man introduserer det på et sent tidspunkt, og at du tar det som en selvfølge. Men du skal ikke ta for gitt at dette er en selvfølge for alle andre.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 23:04   #9
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Så vidt jeg kan se sier anbefalningene ingen ting om at man ikke kan begynne å introdusere gluten med det samme man begynner å introdusere fast føde. Anbefalningene sier heller det motsatte. Anbefalningene kan du lese i "anbefalninger for spedbarnsernæring": http://www.shdir.no/vp/multimedia/ar...019__1971a.pdf.

Det er ellers flott at du vet at man ikke skal gi barnet en full porsjon med glutenholdig grøt når man introduserer det på et sent tidspunkt, og at du tar det som en selvfølge. Men du skal ikke ta for gitt at dette er en selvfølge for alle andre.

Det er jo et par år siden jeg leste rundt dette, og selv om jeg leste litt ymse da også, konkluderte jeg overordnet med det slik som jeg gjorde det. Men dette tror jeg alltid det sies forskjellig om, både på helsestasjonene og i anbefalinger. Min helsesøster var helt klar på dette, og hun var ellers en fornuftig dame. Jeg synes iallfall det er uheldig at Nestle har en glutenholdig grøt som er merket fra 4 måneder, en alder hvor man tross alt så langt det er mulig anbefaler fullamming. Det er ganske mange som bruker barnematprodusentenes merking som sin veiledning istedenfor å sette seg inn i det uavhengig av disse.

Jeg er enig i at dette ikke nødvendigvis er en selvfølge for andre, men jeg synes det blir litt dumt hvis man må anbefale tidlig introduksjon for å sikre seg at man starter med små porsjoner. Da synes jeg heller man kan si hele sannheten, at det er viktig å starte med små porsjoner, så får foreldrene vurdere selv hvordan de løser det. Jeg tror vel det er dette med porsjonsstørrelsen som er det viktigste, ikke akkurat når dette skjer.

Gammel 14-08-07, 13:50   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men man kan vel fortsatt begynne forsiktig med gluten? Alle nye matsorter bør vel introduseres som smaksprøver uansett?

(Kjenner forresten en som opplevde fullt allergisjokk første gangen barnet fikk glutengrøt. De hadde flaks og var tilfeldigvis på helsestasjonen, så det gikk bra, men det kunne gått skikkelig ille).

Gammel 11-08-07, 15:02   #11
fabel
Nybegynner

fabel sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
fabel har et hav av muligheter foran seg
Standard

Dette grubler jeg også på!
Begynte med maisgrøt forleden kveld etter at lillebror har våknet hver tredje time natten gjennom hele ferien. Maisgrøten var tydeligvis god, ser også ut til å fungere greit med magen Regner med å introdusere ny mat i rolig tempo - har fremdeles rikelig med melk og tiden for meg!
Finnes det noe oversikt over hva man kan/bør innføre i gitt rekkefølge?

Er fruktpuréer tidlig? Lillebror er 5,5 mnd.

fabel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 15:14   #12
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hør på Albertine. Avocado og banan er glimrende mat-startere.

Gammel 11-08-07, 15:38   #13
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hør på Albertine. Avocado og banan er glimrende mat-startere.

Men det blir jo så tykt....

Snuppa mi brekker seg bare av banan. Alt for tykt.
Grøten må være som suppe ...

Men spiser de små avokado da?
Det smaker jo :spy:

Moser man bare litt avokoado ilag med banan?

Gammel 11-08-07, 16:01   #14
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Men det blir jo så tykt....

Snuppa mi brekker seg bare av banan. Alt for tykt.
Grøten må være som suppe ...

Men spiser de små avokado da?
Det smaker jo :spy:

Moser man bare litt avokoado ilag med banan?

Avocado er snaddermat for små mager. I Norge er vi jo vant til denne evinnelige grøten, men det er mange ting som er vel så bra som den tror jeg. Og det er jo dumt å ikke gi ungene ting man ikke liker selv, det er mange som ikke gir babyen tran fordi de synes det smaker pyton, for eksempel.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 16:29   #15
Albertine
Passiv

Standard

Du drøyer selvsagt med morsmelk eller MME hvis det blir for tykt, Marianne.

Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 16:36   #16
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Hør på Albertine. Ingen av mine barn har spist babygrøt. De har blånektet, alle tre, og minst en av dem tåler det ikke.

Husk at hvis du skal gi småfolk banan, bør den være så moden at den har fått brune flekker på skallet. Dette for å unngå mageknip hos minsten.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 19:01   #17
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg ga storebror hirse- og risgrøt fra Holle som første grøt før vi gradvis gikk over til de med gluten (først spelt).

Men første smaksprøvene var banan - det har vi begynt med til lillebror på snart fem måneder også. Vi tar det rolig og begynner sakte med litt smaksprøver på diverse - det neste blir muligens grøt. Med storebror prøvde vi også potetmos (med MM og litt olje) tidlig, og jeg minnes at noe sviskemos og avocado/bananmos kom på et tidlig tidspunkt. Storebror elsket avocado/bananmos.

Gammel 11-08-07, 19:32   #18
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Hør på Albertine. Ingen av mine barn har spist babygrøt. De har blånektet, alle tre, og minst en av dem tåler det ikke.

Husk at hvis du skal gi småfolk banan, bør den være så moden at den har fått brune flekker på skallet. Dette for å unngå mageknip hos minsten.

ok...
Jeg har lært at den IKKE skal ha brune flekker for da er den for moden, og det er ikke bra...

Ok jeg har aldri tynnet ut maten med mme.. Ikke middag en gang for da har jeg brukt kokekrafta.

Vi har mye alergi i familien, både laktoseintoleranse og cøljaki og alergier generelt så er forsiktig med det meste.

Synnes foresten det er helt teit at nesle har laget fruktmos med jordbær i fra 4 mnd, økologisk...

Altså jeg har bestandig tilbyd turbo ting for det om ikke jeg synnes det er godt, men avokado er noe vi aldri har brukt uten om til guatemole...
Har aldri blitt lært at man kan spise den som eks banan og sånt...

Blir ikke avokoadomos fort brunt når den renskes?

Da har jeg lært noe nytt i dag.
Tusen takk

Gammel 11-08-07, 19:49   #19
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Blir ikke avokoadomos fort brunt når den renskes?

Jeg tok en halv avocado og en halv banan (så vidt jeg husker) og moste det med stavmikseren. Pleide å ha det i små bokser ut på tur og slikt, og det ble ikke plagsomt brunt.

Men bruk skje for å ta ut steinen. *streng* Jeg brukte den største brødkniven, og i min betydelige ammetåke, glapp jeg og holdt på å kutte av en finger. Resultatet var to avkuttede bøyesener + en nerve og at jeg ikke kunne gjøre noe med den ene armen på to måneder! Det var den barselpermisjonen... Dette er forøvrig en vanlig skade, kunne de fortelle på Ullevål - avocadoskaden.

Gammel 11-08-07, 20:24   #20
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

.

Men bruk skje for å ta ut steinen. *streng* Jeg brukte den største brødkniven, og i min betydelige ammetåke, glapp jeg og holdt på å kutte av en finger. Resultatet var to avkuttede bøyesener + en nerve og at jeg ikke kunne gjøre noe med den ene armen på to måneder! Det var den barselpermisjonen... Dette er forøvrig en vanlig skade, kunne de fortelle på Ullevål - avocadoskaden.

Der lærte eg også noko nytt, gitt

No har me jo som sagt halvanna månad før me har planar om anna mat enn MM. Må gruble litt til på dette her, og er glad for alle synspunkt

I dag har me vore i famlieselskap. Gamle-tante har drukke glodvarm kaffi med Gryntaren på fanget. Det gjekk heldigvis bra, men da mannens kusine oppdaga det, løfta ho han opp. Gamle-tante lot han seinare suge på tomme twistpapir. Til slutt lot bestemor han sutt på ei honningmelon.

Ikkje så hysteriske ang. dette, me har lite/ingen allergiar i familien, men dog

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:23.