|
![]() |
#1 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Introduksjon av fast fødeDersom amminga fungerer like fint som no, er enno eit par månader til me skal introdusere fast føde. Men eg har studert på dei ulike typane.
![]() |
#2 |
I mål
|
![]() Sv: Introduksjon av fast fødeVi startet først med litt frukt tror jeg. Så forsøkte vi litt 4 måneders grøt. Det gikk litt middels, så vi prøvde noe enkel grønnsaksmos etterhvert. Så drev vi på med det litt i parallell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() Sv: Introduksjon av fast fødelurer på noe...
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Introduksjon av fast fødeFrøkna er fylt fire måneder og får bare pupp ennå. Snart skal vi prøve med litt banan, og deretter blande bananen med avokado. Masse sunt fett i avokado. Skal vente i det lengste med grøt, så vi utvider med rotgrønnsaker i morsmelk før hun får grøt. Men først skal vi se hvor lenge det går med bare pupp. |
![]() |
![]() |
#5 |
På vei
![]() Sv: Introduksjon av fast føde
Og nettopp fordi en grøt inneholder gluten bør man ikke drøye introduksjonen av det. Gluten bør man ikke vente for lenge med å introdusere, fordi da har barnet begynt å spise større porsjoner og kan dermed få reaksjoner pga glutensjokk. Man bør introdusere gluten mens barnet fortsatt spiser små porsjoner. Og det beste er å variere grøtsorter, noen med og noen uten gluten, slik at tilvenningen til gluten blir veldig gradvis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
I mål
|
Vente for lenge nei, men jeg ville ikke startet med det uansett, og det anbefales heller ikke noen av de stedene jeg sjekket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
intro
|
![]() Sv: Introduksjon av fast fødeVi startet med Holle risgrøt fra helsekosten, iblandet morsmelk som jeg hadde pumpet ut. Det gikk kjempefint. I motsetning til flere andre her, ser jeg, foretrekker Liv at grøten er skikkelig tykk. (Dette er mor også fornøyd med, da det blir mindre søl
![]() |
![]() |
#8 |
På vei
Så vidt jeg kan se sier anbefalningene ingen ting om at man ikke kan begynne å introdusere gluten med det samme man begynner å introdusere fast føde. Anbefalningene sier heller det motsatte. Anbefalningene kan du lese i "anbefalninger for spedbarnsernæring": http://www.shdir.no/vp/multimedia/ar...019__1971a.pdf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
I mål
|
Det er jo et par år siden jeg leste rundt dette, og selv om jeg leste litt ymse da også, konkluderte jeg overordnet med det slik som jeg gjorde det. Men dette tror jeg alltid det sies forskjellig om, både på helsestasjonene og i anbefalinger. Min helsesøster var helt klar på dette, og hun var ellers en fornuftig dame. Jeg synes iallfall det er uheldig at Nestle har en glutenholdig grøt som er merket fra 4 måneder, en alder hvor man tross alt så langt det er mulig anbefaler fullamming. Det er ganske mange som bruker barnematprodusentenes merking som sin veiledning istedenfor å sette seg inn i det uavhengig av disse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
Men man kan vel fortsatt begynne forsiktig med gluten? Alle nye matsorter bør vel introduseres som smaksprøver uansett?
![]() |
#11 |
Nybegynner
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
![]() |
![]() Sv: Introduksjon av fast fødeDette grubler jeg også på! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Type R ;)
Men det blir jo så tykt....
![]() |
#14 |
Absolute Beginner
|
Avocado er snaddermat for små mager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Introduksjon av fast fødeDu drøyer selvsagt med morsmelk eller MME hvis det blir for tykt, Marianne. |
![]() |
![]() |
#16 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Introduksjon av fast fødeHør på Albertine. Ingen av mine barn har spist babygrøt. De har blånektet, alle tre, og minst en av dem tåler det ikke.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Introduksjon av fast fødeJeg ga storebror hirse- og risgrøt fra Holle som første grøt før vi gradvis gikk over til de med gluten (først spelt).
![]() |
#18 |
Type R ;)
ok...
![]() |
#19 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Jeg tok en halv avocado og en halv banan (så vidt jeg husker) og moste det med stavmikseren. Pleide å ha det i små bokser ut på tur og slikt, og det ble ikke plagsomt brunt.
![]() |
#20 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Der lærte eg også noko nytt, gitt
![]() |
|
|