|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
03-05-19, 12:07 | #1 |
VeloppDragen
|
Kolesterolvennlig matKvinne, straks 45 år, lett overvektig, støttemedlem på treningssenter, men i brukbar form. I fjor vår tok jeg meg sammen og slanket meg 15 kg, fra fedme til overvekt, og rundt sankthans begynte jeg å jogge. Jeg mosjonerer fortsatt minst tre ganger i uka i snitt. Jeg har lagt til grønnsaker i kostholdet mitt, selv om de ikke er basis. Jeg spiser mer kjøtt enn fisk, og mer frukt enn grønnsaker. Drikker litt for mye latte.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
03-05-19, 13:25 | #2 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
|
Sv: Kolesterolvennlig matHavregryn er kolesterolvennlig. |
03-05-19, 13:26 | #3 |
Yes, we can!!
|
Sv: Kolesterolvennlig mat- Bytt ut smør med planteoljer, men ikke bruk planteoljer til hard steking, da blir de farlige
03-05-19, 14:04 | #4 |
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kolesterolvennlig matEr det ikke sånn at du burde drikke trakterkaffe hvis du har høyt kolestrol? Altså at kaffen bør ha rent gjennom et filter før du drikker den.
03-05-19, 14:07 | #5 |
VeloppDragen
|
Sv: Kolesterolvennlig matTjorven - det vet jeg faktisk ikke, hverken det med kaffe eller det med egg. Jeg må finne ut av det.
03-05-19, 14:07 | #6 |
Yes, we can!!
|
Sv: Kolesterolvennlig matJo, det er sant, Tjorven! Det skummet som er oppå nespressokaffe og kaffe laget på espressomaskin, er veldig lite kolesterol-vennlig.
03-05-19, 15:20 | #7 |
Glamorøs
|
Sv: Kolesterolvennlig mat
Hoho, som kaffe-aficiando med litt høyt kolesterol har jeg forsket MYE på akkurat dette.
Sist redigert av Tallulah : 03-05-19 kl 19:23. |
03-05-19, 14:14 | #8 |
I mål
|
Sv: Kolesterolvennlig matDet er helt andre grep for å få ned et arvelig høyt kolesterol enn for oss som bare skal holde det lavt som en del av en generelt god helse.
03-05-19, 18:26 | #9 |
finner ut av mye
|
Sv: Kolesterolvennlig matFocus on monounsaturated fats and fat from meat, rather than isolated sources of saturated fat like butter and coconut oil. You probably don’t have to eliminate those fats. Just don’t make them the centerpiece of your diet.
03-05-19, 18:55 | #10 |
En som trener
|
Sv: Kolesterolvennlig matEnig i mange av rådene over. Reduser animalsk fett og øk heller det vegetabilske og fiskefett. Olivenolje, avokado, fet fisk osv er supert. Havregryn likeså. Lipidene i kaffe (eks presskannekaffe) er blant de mest kolesteroløkende stoffer vi kjenner. Dietært kolesterol er det jo en del debatt om, men min ernæringsfysiologvenninne sier at egg bør begrenses til 1-2 om dagen i snitt. |
03-05-19, 19:26 | #11 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
|
Sv: Kolesterolvennlig matDet med å filtrere kaffen rett i koppen med kaffefilter har jeg prøvd flere ganger. Det ender bare med at filteret revner. Noen tips? Har prøvd ulike typer filter. |
03-05-19, 21:31 | #12 |
VeloppDragen
|
Sv: Kolesterolvennlig matTakk.
03-05-19, 22:14 | #13 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
|
Sv: Kolesterolvennlig matHar du fått sjekket om det er arvelig høyt kolesterol du har? For hvis det er det du har så må man over på medikamentell behandling |
06-05-19, 11:11 | #15 |
VeloppDragen
|
Sv: Kolesterolvennlig mat
Jeg har fått beskjed om at begge verdiene er høye, og at det er bekymringsverdig med tanke på familiehistorikk.
06-05-19, 11:55 | #16 |
En som trener
|
Sv: Kolesterolvennlig mathttps://www.mills.no/produkt/vita-hj...tego-proaktiv/ |
03-05-19, 23:00 | #17 |
i tåkeheimen
|
Sv: Kolesterolvennlig matJeg må ha ekstra lavt kolesterol. Lavere enn det som folk generelt blir anbefalt. En av de viktigste grepene vi har gjort, er å gi bort kaffemaskin og kjøpe trakter. Kjøper i all hovedsak traktekaffe på cafe også. Ellers: dropp fjøsfett (oster, rødt kjøtt, bacon osv osv) og gå for fett fra planter og fra havet. Og fullkornsproduktet. Havregryn er veldig bra.