Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Skikkelige blundere og andre artige mathistorier

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-07, 15:45   #361
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skikkelige blundere og andre artige mathistorier

utrolig mye morsomt her!! Gleder meg til jeg får lest igjennom hele tråden!

Må bare legge til at banan i omelett ikke anbefales
Gubben driver og utfolder seg av og til når han lager mat ... og slikt som det kan fort bli resultatet ... Selv syntes han at det smakte forteffelig

Gammel 10-12-07, 19:11   #362
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha herregud for en tråd, jeg er helt hoven i øynene av grinelatter.

Jeg har vel ingen seriøst morsomme blundere selv, men min mor glemmer aldri den gangen jeg skulle bake grove horn og feilberegnet LITT med mengden gjær. Jeg hadde aldri brukt tørrgjær før, og det stod jo 100 gram gjær i oppskriften (stooor oppskrift). Jeg fant ut at en pose tørrgjær veide 12 gram, ergo måtte jeg bruke 8 poser tørrgjær i deigen. Det ble nesten 100 gram, så jeg tok like godt hele 9 poser. Dere kan si det ikke ble heelt vellykket.

Gammel 10-12-07, 19:23   #363
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg outer like greit min eks-svigermor.
Det var første jula jeg skulle feire med dem. Svigermor eide butikk, og snill som jeg var tilbød jeg meg å stå i butikken julaften, så hun kunne få ordne hjemme. Hun ba meg om hjelp til en ting til; fikse ribba. Det klarte jeg fint

Men så var det middag....
Svigermor hadde jo ribba, for den hadde jeg laget. I tillegg hadde hun poteter. Men det var det! Hun hadde ingen saus, ikke mel og smør så man kunne lage saus, ikke surkål, rødkål, pølser, medisterkaker eller noe. Men, man blir jo mett av ribbe, kokte poteter, sylteagurker og sennep også...
Så var det dessert. Svigermor ville ha riskrem. Men hun hadde jo glemt å kjøpe grøtris! Dog hadde hun en pakke Uncle Bens hurtigris. Så det kokte hun, og blanda det med krem. Men hadde hun rød saus? Nope. Hun fant et gammelt glass med syltede kirsebær innerst i en kjellerbod, så da ble det hurtigris med krem og sylta kirsebær til dessert...

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 19:30   #364
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svigermor er som regel flink til å lage mat, men av og til tenker hun ikke akkurat med topplokket. Hun har feks. fått for seg at smør er skikkelig fy-fy (med MEG som svigerdatter, tenk det) og at OLJE - det er Guds gave til menneskeheten. Så hun har olje i alt hun lager. Kålrabistappen består av most kålrabi, pepper og OLJE, skal hun servere smeltet smør til en fiskerett varmer hun olje i en gryte og har i 1 ss margarin osv. Fantastisk.

Gammel 10-12-07, 19:40   #365
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en grusom julemiddag Snippa.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 20:04   #366
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel. Jeg skulle lage boller. Blandet mel og gjær og det som hørte med. Jeg lot den stå til heving, og satte meg i stuen. Etter en stund hørte jeg en rar knitrelyd. Jeg gikk ut på kjøkkenet for å sjekke, og fant ut at lyden kom fra deigen. Det kom også en intens gasslukt fra deigen, og da jeg trykket på den så kom det en slags fizzelyd. Jeg ble vettskremt, og ringte mamma. Mamma kommanderte meg ut i søpla med hele greia, i tilfelle den kom til å eksplodere. Så ble gjort, den ble kastet med plastbollen og alt. Jeg har til dags dato ennå ikke funnet ut hva det var som gikk så innmari galt. Det eneste jeg vet er at deigen ikke var menneskevennlig. (Det stinket gass på kjøkkenet en god stund etterpå altså. Go figure!)

Jeg har en annen episode, hvor jeg nok hadde en liten kortslutning. Jeg skulle bake kake. I oppskriften stod det seks egg. Seks egg er jo én kartong, right? Det var det jeg tenkte på da jeg leste oppskriften. I kjøleskapet stod det en kartong, og jeg smashet oppi eggene. Kartongen var en 12 pk. Kaken ble veldig rar.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 20:34   #367
TGM
drømmende

TGM sin avatar

TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I disse juletider blir det vel riktig å trekke fram første gangen pappaen min skulle lage pepperkaker. Han syntes mengden i deigen så så lite ut så han ganget alt med 5.
Vi bakte og bakte til langt på natt, og vi kastet enorme mengder pepperkaker året etter.
Det tok meg mange år før jeg klarte å spise pepperkaker igjen.

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 21:03   #368
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Lilleleo: Takk for de pizzasnurrene, så godt har jeg ikke ledd på lenge. Tårene sprutet. Herlig, det trengte jeg!

Gammel 10-12-07, 22:37   #369
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

En fantastiks herlig tråd. Må innrømme at selv om jeg liker å lage mat og egentlig er ganske god til det har jeg gjort en del av blunderne selv.

Den jeg skal fortelle om her er ikke min og stammer fra leeeenge siden. Kjæresten og Svigerfar måtte lage mat selv mens Svigermor lå på sykehus. I fryseren fant de en pose med noe brunt i som de var enige om at var brun saus. Smeltet brunost er IKKE godt på kjøttkaker.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 13:22   #370
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ett lite tips: Ikke tin frossne baconpakker i micro.

Gammel 13-12-07, 20:03   #371
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skulle lage vafler igår. Det ble spisskummen istedet for kardemomme.

Gammel 19-12-07, 20:49   #372
TGM
drømmende

TGM sin avatar

TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Visste dere at om kjelen med karamellguffe koker over så hele ovnen blir tilgriset, så er det all smaken som blir borte og bare fettet som ligger igjen i kjelen?

Sist redigert av TGM : 19-12-07 kl 21:03.
TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 01:04   #373
Skvetten
Passiv

Standard

For en morsom tråd!
Det er godt å se at jeg faktisk ikke er totalt alene om blundere på kjøkkenet. Som en så pent sa det en gang: "Husmoren fra helvete og svigermors verste mareritt, det er deg."

Jeg arbeidet på en skole hvor elevene hadde kakesalg. Den ene klassen var veldig liten og dermed ville det bli lite inntekter. Så for å hjelpe elevene tenkte jeg at jeg skulle bake og bare sette det på salgsbordet i det stille sånn at det var litt mer der. Som tenkt, så gjort, flott sjokoladekake i langpanne med glasur og sølvkuler (takk Toro!) og lekre gyldne små boller. Strålende fornøyd får jeg satt sakene på bordet i et ubevoktet øyeblikk og salget gikk strykende. Mange penger fikk de også, et stolt lærerhjerte svulmet av gode følelser for disse kjekke elevene......og det var da det kom: "Du Skvetten, hadde du bakt til oss?" Jeg svarer med smil om munn og et hjerte verkende av stolthet, ja jeg ville hjelpe dere litt. Da kommer det tørt fra en annen av elevene: "Å det var du som hadde bakt de bollene som vi kastet på blinken med da." Hjertet ble mindre svulmende og en blek Skvett må svare bekreftende på dette da de famøse blink-skytter-bollene ble beskrevet. Bedre ble det ikke da jeg senere kom inn på lærerrommet og den nydelige kaken med sølvkulene blir kommentert til å være en svidd skosåle (vi vet jo alle at lærere er altetende), det var da det gikk opp for Skvetten at konditormester blir hun aldri. Siden den gang har hun lykkelig spist andre sine kaker og kakesalget støttes via den lokale bakeren

Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 01:21   #374
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Denne hører jo absolutt til her.

Isets forsøk på rullekake

Gammel 27-07-08, 11:19   #375
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Ojojoj, her var det mye morsomt!!

Julen i år skulle vi lage kalkun for første gang (har jo spist det mange ganger da). Vi fulgte oppskriften til punkt og prikke og det så meget bra ut. Helt til gjestene kom og kunne informere om at kalkunen lå opp ned i ovnen, og det jeg trodde var brystfiletene (og omhyggelig hadde pensket og dekket med bacon) var ryggen nesten uten kjøtt. Ergo var store deler av kalkunen omtrent rå, til tross for ørten timer i ovnen.

Jeg har lget blåbærmuffins som ble ca 1,5 cm høye. Ikke EN gjest forsynte seg (måtte servere de, hadde ikke noe annet).

Men den morsomste matepisoden var da jeg skulle lage norsk mat til fransk vertsfamilie, uten at jeg var særlig god i fransk. Kjøttkaker i brun saus ble plutselig til salamifarseboller i karamellsaus. Eh.... Jeg trodde jeg skulle spy, men de franske skrøt fælt av maten og spiste opp. Utrolig høflige folk, hehe.

Sist redigert av Pelle : 27-07-08 kl 12:03.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 12:52   #376
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

For noen uker siden skulle vi ha risgrøt til middag, 30-minuttersris eller noe sånt. Jeg rørte og rørte konstant i over 20 minutter da jeg en del erfaring med brent grøt. Verkende armer og konstant intensiv røring til tross, den ble aldri tykk. Det var ikke så veldig rart egentlig, for jeg sto og rørte i melk. Posen med risgrøten i lå uåpnet ved siden av gryta.

LilleLeo sine eminente pizzaboller tar "kaka" !

Jeg har da klart å køle det til jeg også. Eplekjekk og fæl lovet jeg å lage Suksessterte til fredagskaffe på jobb.
Hadde fått ny kjøkkenmaskin må vite, og var gira på å glitre litt med kulinariske fristelser.
Hadde mandler i, og hakket i vei - BANG! Det var den kjøkkenmaskina. Ikke lurt å ha i alle mandlene på en gang sikkert.
Fikk hakket opp mandlene på annen måte, og lagde resten av kakebunnen og inn i ovnen. Sto i tilmålt tid.
Tok den ut - rå inni. Gode råd dyre -hiver den inni igjen og krysser alt jeg har for at det går bra.
Nei. Det gikk ikke bra. Flat på midten, og kantene var så harde at du kunne ha slått ihjel en okse med dem.
Vel vel, fant ut at jeg kunne skjære vekk det verste, og spise den hjemme, men den gule kremen måtte jo være med.
Jada.
"DEN MÅ IKKE KOKE" sa mor på telefonen.
Neida - ikke koke. Røre røre.
Den pokkers kremen ble jo aldri tykkere, så eneste måte å få i seg den på måtte vært å drikke den.
Skikkelig suksess med andre ord. *Not*

På jobb ble det eplekake

Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 22:47   #377
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

For en genial tråd Godt å se at det finnes andre med like dårlige husmorgener som meg!!

Her er noen av de tabbene jeg husker best:

• Å kutte opp chili for deretter å ta på kontaktlinser er en meget dårlig idé Det hjelper ikke om man vasker hendene veldig godt først heller.
  • Om det ved et uhell detter litt eggeskall oppi foodprocessoren når man lager kjøttkaker, så er det bare å kaste alt og starte på nytt. Kjøttkaker med knust eggeskall smaker rett og slett fælt.
  • Når man skal lage sjokoladekake, kan det svare seg å lese oppskriften nøye. Størrlesen på langpannen kan nemlig ha en stor betydning for resultatet. Det er ikke morsomt når halve kaken flyter ut i stekeovnen......
  • Muffins uten bakepulver er ikke godt De er best egnet til å kate på blink med....

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 23:34   #378
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Det er ikke lurt å lage hjemmelagd karamellpudding i springform. Det blir veldig lite igjen i formen, og veldig mye i vannbadet.

Gammel 27-07-08, 23:38   #379
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Tantebarnet mitt har funnet ut at om det står i oppskrifta at man skal ha i 2 dl melk (deig), så blir det litt vel mye med 2 liter melk...

Gammel 27-07-08, 23:48   #380
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Å koke hvalkjøtt i kefir i timesvis er visst en dårlig idè, har jeg hørt. Hvalkjøttet ble visstnok seigt som skosåle, kefiren skilte seg, og oppå la det seg et lag med tran! Nam-nam!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
kjøkkenfadeser, klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:56.