Melkefritt kosthold til barn - hjelp!
Min yngste datter (snart 6 år) har nylig begynt på total melkefri diett. Det er tatt diverse blodprøver, men disse har vi ikke fått svar på enda. Hun er imidlertid veldig mye bedre av magesmertene hun har vært plaget med siden småbarnsalder, så jeg tror melken har vært årsaken.
Jeg har foreløpig alt for liten kunnskap om hva vi kan erstatte melk med og hvilke muligheter som finnes. Vi har foreløpig testet ut Soya-melk, men hun liker kun den med kakao-tilsetning. Ellers har vi testet ut Alpro (?) yoghurt og den falt ikke i smak. Hun likte imidlertid kakao-melken deres også.
Hvilke produkter anbefaler dere ellers? Hva med kalsiumtilskudd? Hun blånekter å ta vanlige kalktabletter fra apoteket. Finnes det barnevennlige alternativ eller mat som kan erstatte kalsiumen hun ellers ville fått fra melkeprodukter?
Hva bruker dere som erstatning i mat der det ellers skal være melk? Denne jenta ELSKER pannekaker og fiskeboller. Hun savner disse to tingene mer enn is og sjokolade. Hva kan jeg bruke når jeg lager pannekaker? Finnes det allergivennlige fiskeboller eller må vi event. lage dette selv også?
|