|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy
![]() |
Visningsmåter
![]() |
![]() |
#1 |
intro
|
![]() Kan kroppen "trene seg opp" til å forbrenne karbohydrater?Inspirert av en diskusjon i lunsjen på jobb spør jeg dere kloke kostholdshoder: Har ulike personer forskjellig toleranse for karbohydrater, i den forstand at noen f.eks. har lettere enn andre for å legge på seg av sukker? Kan evnen til å forbrenne karbohydrater eller sukker "trenes" opp? Er det f.eks. slik at karbohydrater er "farligere" vektmessig for personer som lenge har hatt en lavkarbo-livsstil?
![]() |
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kan kroppen "trene seg opp" til å forbrenne karbohydrater?Karbohydrater er vel uansett kroppens foretrukne energikilde, er det ikke? Karber er veldig lett tilgjengelig og ryker vel først.
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Kan kroppen "trene seg opp" til å forbrenne karbohydrater?Jepp - det er stor forskjell på hvordan folk håndterer karbohydrater. Han jeg bor sammen med legger ikke på seg uansett hvor mye sukker han spiser. Jeg kan fint legge på meg flere kilo i uka om jeg spiser sukker og mel i noen særlig grad. |
![]() |
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Kan kroppen "trene seg opp" til å forbrenne karbohydrater?Om man har et kosthold på titusen kalorier per dag - kun fra karbohydrater - så vil kroppen såvidt jeg har skjønt det fremdeles gå løs på musklene. Den må ha proteiner. |
![]() |
![]() |
#5 |
intro
|
![]() Sv: Kan kroppen "trene seg opp" til å forbrenne karbohydrater?
Men tror du det er genetisk betinget, eller kan det ha sammenheng med at du f.eks. har hatt lavkarbo-kosthold over lengre tid?
Hvis man skal trene på dette, er det kanskje lurt å spise masse sjokolade - som jo er rikt på både sukker og fett?
![]() |
![]() |
#6 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Kan kroppen "trene seg opp" til å forbrenne karbohydrater?Jeg skjønner hva du vil si, smilefjes, men det er nå ikke helt presist. Det som skjer når man utvikler type 2-diabetes, er at kroppen ikke responderer (så godt) på insulin, som er "nøkkelen" til cellenes utnyttelse av karbohydrater. Da kan man enten øke insulinnivået (kroppens førsteforsvar) eller øke insulinfølsomheten. Det finnes noen medisiner som hjelper for det siste, men det aller beste er selvsagt å gå ned i vekt - da normaliseres insulinfølsomheten.
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kan kroppen "trene seg opp" til å forbrenne karbohydrater?Elinblu:
![]() |
#8 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Kan kroppen "trene seg opp" til å forbrenne karbohydrater?Det som i hvert fall er sikkert, er at hvis man har nok tilgang til karbohydrater, vil kroppen ikke bryte på fettlageret. Det må være tomt for at man skal begynne på reservene. Som oftest er vel det en restitusjonssak, siden glukogenlageret holder til de fleste vanlige gjøremål, også "vanlig trening".
![]() |
#10 |
Passiv
|
Grunnen til at jeg ikke tåler karbohydrater er et for stort inntak gjennom mange år. Karbointoleransen kom først - så er lavkarbokostholdet da en fiks på et problem som kom først. |
![]() |
![]() |
#11 |
Sperret
|
Jeg synes det er vanskelig å diskutere slikt på grunnlag av personlige erfaringer. Det er så mange mulige alternative forklaringer på det meste, selv om man selv oppfatter at det kommer av forklaring X. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Kan kroppen "trene seg opp" til å forbrenne karbohydrater?Scarlett - det var ultralusent å skrive mens jeg skreiv resten. |
![]() |
![]() |
#13 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Kan kroppen "trene seg opp" til å forbrenne karbohydrater?Insulinfølsomheten er antagelig noe genetisk betinget, ja. Men i mye større grad vektrelatert. Jeg tror alle vil bli insulinresistente ved en eller annen vektterskel, det er vel vektterskelen som er individuell.
![]() |
#14 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Kan kroppen "trene seg opp" til å forbrenne karbohydrater?SF: Karbointoleranse er et begrep jeg ikke har noe fornuftig vitenskapelig forståelse av. Mener du nedsatt insulinfølsomhet, eller beskriver du en slags allergi mot karbohydrater?
![]() |
#15 |
Passiv
|
De burde stått dårlige toleranse - det gikk litt fort. |
![]() |
![]() |
#16 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Kan kroppen "trene seg opp" til å forbrenne karbohydrater?Kunne denne diskusjonen ha kommet neste uke når jwg ikke har to unger hjemme som må underholdes og mates og sånn?
![]() |
#17 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Kan kroppen "trene seg opp" til å forbrenne karbohydrater?Her har jeg absolutt ikke noe vitenskapelig bakgrunn, kun meg selv. Men for min del hjelper lavkarbo best for vektnedgang, å telle kalorier er langt fra like effektivt. Kusinen min greier å gå ned selv om spiser masse frukt og knekkebrød, f.eks, og jeg skulle gjerne ha vært der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Prettiest mess ever seen
|
Jeg er ikke sikker på om jeg er enig i begrepsbruken din fremdeles, men det er nå så. Dårlig insulinfølsomhet er en ond sirkel, det er jeg enig i. Da kan man ha skyhøyt blodsukker, mens kroppen tror man er i sulttilstand og bygger energilager, samtidig som den friggjør frie fettsyrer og bygger aterosklerose og alt man ikke ønsker, samt at sultfølelsen er dårlig regulert. Dermed er det lettere å legge på seg - kroppen utnytter hver kalori maksimalt.
![]() |
#19 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Kan kroppen "trene seg opp" til å forbrenne karbohydrater?Og de aller, aller fleste som kan spise så mye karb man vil, er tynne, helt uten insulinresistens og med et høyt aktivitetsnivå.
![]() |
#20 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Kan kroppen "trene seg opp" til å forbrenne karbohydrater?Jeg tålte karbohydrater ekstremt dårlig som overvektig og gikk ikke ned på Grethe Roede og Libra kosthold.
![]() |
|
|