Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Dronning Maud-fromasj uten portvin?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-09, 15:00   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dronning Maud-fromasj uten portvin?

Jeg ser det egentlig skal være portvin i denne desserten, men sånt har vi aldri i hus og jeg gidder ikke løpe på polet for å kjøpe en vin vi bruker 0,5 dl av og aldri drikker opp. Blir fromasjen like god uten? Jeg har sett oppskrifter uten portvin også, men jeg vet ikke om de Maud-fromasjene jeg har smakt har vært med portvin eller uten, smaken har hvertfall vært ubeskrivelig nydelig.

Gammel 27-12-09, 15:03   #2
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dronning Maud-fromasj uten portvin?

Jeg trodde jeg ikke likte Dronning Maud-fromasj, men det var fordi jeg bare hadde smakt versjonen uten portvin, som jeg syntes ikke smakte noe annet enn fløte og sukker. Der bruker man visstnok jordbærsyltetøy. Jeg laget den alkoholiserte versjonen til julaften selv, og nå liker jeg Dronning Maud-fromasj allikevel. Og resten av portvinen (halvflaske) fikk visst også bein å gå på.

Gammel 27-12-09, 15:03   #3
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg lager uten portvin, det skal ikke være i min oppskrift.
5 egg
5 ss sukker
5 dl fløte
5 plater gelantin
1 plate kokesjokolade

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 15:06   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Portvin får ikke bein å gå på her, dersom jeg ikke lager stoore mengder Maud-fromasj, og det kan jeg jo alltids gjøre.

Jeg elsker jo smaken av fløte og sukker, kan spise krem rett fra piskebollen. Men om den blir enda bedre med portvin har jeg jo litt lyst å ha det i, men jeg liker jo ikke smaken av NOE vin eller annen alkohol. Liker jeg portvin da? Jeg har aldri smakt det, smaker det veldig "vin-ete"?

Gammel 27-12-09, 15:10   #5
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Portvin er jo ugudelig søtt, så kanskje smakssette med en eller annen type sterk saft, eller, som jeg så på nettet et sted, silt jordbærsyltetøy.

For meg utgjorde definitivt portvinen en forskjell, men jeg hater ikke akkurat alkoholsmak, heller (annet enn i fylte likørsjokolader=djevelens verk).

Oppskriften jeg brukte er spesifisert pr. person:
1 eggeplomme
1 ss sukker
1 dl kremfløte
1 plate gelatin
(portvin)
revet mørk sjokolade

Pisk eggedosis av eggeplommer og sukker, og krem av fløten. Bløtlegg gelatinplatene, og smelt dem med en liten dose varmt vann, og bland evt. med portvin. Bland eggedosis og krem, og tilsett gelatinblandingen i en tynn stråle. Legges lagvis i stor glassbolle med revet sjokolade mellom lagene.

Gammel 27-12-09, 15:18   #6
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Du kan ikkje kalle det Dronning Maud fromasj uten portvin. Det er ikkje godt. Mulig ein kan bruke konjakk eller sherry i staden for. Meiner me gjorde det i desperasjon ein gong då me sto der uten portvin til desserten.

Gammel 27-12-09, 15:49   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Men SMAKER den mye alkohol/vin? Jeg takler bare ikke alkoholsmak altså. Liker ingen viner eller noe som helst.

Gammel 27-12-09, 15:57   #8
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Du lager den uten portvin, det er da den er god. Jeg takler heller ikke alkoholsmak.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 15:57   #9
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg drikker ikkje vin eller slikt eg heller, men nåde den som gjer meg fromasjen min uten at det er alkohol i. Det smaker berre tamt og rart uten alkohol i. ( men eg liker sherryfromasj og eg då ) Alkohol i mat funker for meg.

Gammel 27-12-09, 15:59   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir veldig lite "alkoholsmak" av en liten dæsj portvin i en hel fromasj. Og hvis du synes de du har smakt har vært nydelige, så vil jeg anta at du kommer til å like den du lager selv også.

Gammel 27-12-09, 16:01   #11
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg putter oppi det jeg har for hånden. Konjakk funker fint. Kanskje en skvett espresso kan være ok? Fromasjen funker glimrende uten noe alkohol også.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 16:12   #12
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Du kan jo kjøpe en halvflaske portvin og fryse ned resten i porsjoner lik den du bruker i fromasjen.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 16:30   #13
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Dronning maud fromasj uten portvin i en eller annen form (ev. essens) går ikke ann å lage. Da blir det en fromasj med sjokoladebiter.
På samme måte som rødvinsaus uten rødvin, wiskey krem uten wiskey,
eggedosis uten egg, det lar seg bare ikke gjøre da heter det noe annet.

Gammel 27-12-09, 16:38   #14
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dinochef, her.

Dronning maud fromasj uten portvin i en eller annen form (ev. essens) går ikke ann å lage. Da blir det en fromasj med sjokoladebiter.

Er du sikker på at det var portvin i den opprinnelige oppskriften? Sånn med tanke på dens pietistiske opphav, mener jeg. Jeg har alltid trodd at portvinen var noe mer urbane stavangerfolk la til, for å gjøre puddingen mer spenstig.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 16:59   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dinochef, her.

Åh? Det ser da ikke ut til at det egentlig skal være portvin i den, opprinnelig? Her er den laget med jordbærsyltetøy:

http://www.nrk.no/programmer/radio/nitimen/1.867761

Så om de brukte syltetøy i den opprinnelige oppskriften, blir det ikke Dronning Maud-fromasj uten syltetøy?

Gammel 27-12-09, 17:02   #16
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil gjerne ha de resterende 4,5 dl!

:Portvinsnese:

Gammel 27-12-09, 17:03   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, værsågod. Hvis jeg ikke får HELT dilla på fromasjen med portvin i da, hehe. Men er portvin dyrt? Og finnes det mange typer? Jeg gidder ikke betale i dyre dommer.

Gammel 27-12-09, 17:04   #18
Leandra
Superduperaktiv

Leandra sin avatar

Hvor: Vestlandet
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Bruk rom dråper i stedet for portvin.Det har vi gjort i alle år,og ALLE elsker vår dronning Maud pudding,hele familien bruker rom dråper,blir veldig god.Men må ha litt i da,ikke bare 3-4 dråper...

Gammel 27-12-09, 17:07   #19
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Er du sikker på at det var portvin i den opprinnelige oppskriften? Sånn med tanke på dens pietistiske opphav, mener jeg. Jeg har alltid trodd at portvinen var noe mer urbane stavangerfolk la til, for å gjøre puddingen mer spenstig.

"Oppskrifta kan sporast tilbake til 1872. Bak står ein ukjend kokk frå Haugesund. Derfor blei han først kalla Haugesundsdessert. Haugesund husmorskule serverte den lokale herligheita då Dronning Maud og Kong Haakon vitja byen under kroningsferda i 1906. Me veit av bilete kor smal Dronning Maud var om livet, men historia vil likevel ha det til at ho likte desserten særs godt. Og sidan har han bore namnet Dronning Maud-fromasj."

Desserten ble ikke laget til dronning Maud slik NRK og andre antyder, kulturnett.no er forøvrig kulturnorges ofisielle nettsider opprettet på oppdrag av departementet, sidene er meget seriøse og innholdet er som oftest resultat av lange og dyptgående studier.

Gammel 27-12-09, 17:09   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, værsågod. Hvis jeg ikke får HELT dilla på fromasjen med portvin i da, hehe. Men er portvin dyrt? Og finnes det mange typer? Jeg gidder ikke betale i dyre dommer.

Det finnes veldig mange typer og prisklasser, men det er neppe noen grunn til å kjøpe annet enn det billigste. Den billigste flasken jeg finner på Polets nettsider er en halvflaske til 100 kroner, og den billigste røde portvinen (laveste literpris) er en helflaske til 150 kroner.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:15.