|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?I dag har kronprinsparet kjøpt seg ny hytte. Dvs. nyheten kom ut i dag. Det er i og for seg ikke noe galt med det, men igjen ble jeg sittende å tenke over hvor utrolig malplassert det er med et kongehus i vårt samfunn. |
![]() |
![]() |
#2 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?Er det in å være for kongehuset? Ikke i mine rekker.
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?Jeg kjenner ikke så veldig mange som er for monarki, tror jeg. Kongehuset, altså akkurat de personene som utgjør kongehuset, har jeg ikke noe spesielt mot, men institusjonen er naturligvis latterlig og middelaldersk.
![]() |
#4 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?De jeg kjenner som er for monarki er over 80 år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?Kongehuset presenterer stabilitet i større grad enn om vi hadde hatt president. De samme folkene år ut år inn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?Og det er jammen et godt argument mot, spør du meg. :skeptisk til englejakt:
![]() |
#7 |
-
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?Jeg syns det er skremmende hvor populært kongehuset er og hva slags sludder folk kan få seg til å si for å forsvare en så gjennomført udemokratisk og menneskefiendtlig (ville du ønsket at dine barn skulle være utsatt for det de «kongeliges» blir?) anakronisme; århundrer med innavl er ikke en egnet måte å velge statsoverhode på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?Et konstitusjonelt monarki og demokrati er ikke motsetninger i min bok overhode. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?Kongehuset er flott. Det burde være nok å nevne Bush og USA for å illustrere hvor galt det kan bære av sted, hvis vi skulle vært republikk. Ikke bare er det dyrere å ha en president, men vi sparer mase penger på å slippe og avholde valg i tide og utide når vi har et kongehus. |
![]() |
![]() |
#10 |
-
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?
Hvor i all verden kommer idéen om at en amerikansk modell på noen som helst måte ville være egnet for Republikken Norge? Vi har faktisk allerede en president. Det er ikke nødvendig å avholde noen valg eller endre særlig på noe som helst egentlig; vi trenger bare å gi kongen sparken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?Jeg har ikke dratt frem økonomi som noe som helst argument mot kongehuset. Representasjon koster og demokrati koster. |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?Da er jeg "ut",for jeg er ikke for monarki. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
fri
|
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?Det verste er at det ikke virker som om de kongelige er så veldig royalistiske selv heller. Jeg tror at Haakon gjerne hadde sett at han hadde blitt løst fra sitt kall, og heller kunnet gjort akkurat det han hadde lyst til. Nå har han vel klart å tilpasse seg ved at han valgte den kvinnen han elsket og funnet ting han brenner for å jobbe for, men jeg neppe de hadde blitt så lei seg om hele greiene ble avskaffet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?Så lenge kronprinsparet og kongeparet ikke finner på de aller verste sprellene så kan de bare bli. Men grensen for hva de kan finne på før kongehuset bør avskaffes finnes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?Men jeg tror de siste meningsmålingene om man skal beholde kongehuset eller ei viser et overveldende flertall for å beholde de - hva er det som gjør det? |
![]() |
![]() |
#16 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?
Dette støtter jeg meg til. Kongefamilien er sikkert hyggelige, men de betyr ikke noe for meg og jeg engasjerer meg svært lite. Det er en grunn til at barna mine vet navnet på statsminister, utenriksminister og finansminister, men krøller når det kommer til konger og dronninger og slikt.
![]() |
#17 |
ctrl+z
|
Det kommer vel litt an på hvem man spør. Det er veldig generasjonsavhengig det her, føler jeg. Min foreldregenerasjon har dyp respekt for de eldre i kongehuset føler jeg (men anser Mette Marit og Ari som inntrengere). Jeg liker dog humoren til min svigermor, hun har hengt opp bilder av Harald og Sonja på på hytta - på do.
![]() |
#18 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?Jeg er enig med Skilpadda. Uten at jeg vet hvordan spørsmålet er stilt i meningsmålingen som viser flertall for kongehus så regner meg med at kanskje usikkerhet om alternativet spiller inn hos noen; f. eks. lurer mange på det blir dyrt å skulle velge presidenter, kan vi ende opp med Carl i Hagen som president osv. I tillegg er mange i den eldre garde er for kongehus. Jeg tror at kongerekka i Norge kommer til å slutte med Haakon Magnus.
![]() |
#20 |
ctrl+z
|
Godt argument! Det kan jo få de fleste til å bli søvnløse.
![]() |
|
|