Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store juleribbetråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-08, 21:16   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den store juleribbetråden

Her kan vi skravle om svineribbe.
Hvor lenge opp ned? Hvor lenge skal den stekes? Hva gjør man med svoren? Salte, pepre, gni inn? Krisehjelp hvis svoren ikke virker? Hvor mye per person? Tynnribbe? Familieribbe? Hva slags tilbehør? Hva slags øl, akevitt eller annen drikke? Finnes det vin som passer?

Gammel 21-12-08, 21:24   #2
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Dette karakteriserer sikker som ribbemishandling av noen, men her er min "oppskrift". Jeg skjærer av svoren, deler ribba i små stykker, gnir inn med salt og pepper og langsteker. Da blir stykkene sprø og smakfulle. Eneste svineribben jeg liker. Jeg har veldig liten sans for helstekt ribbe som skjelver i kantene.

Tynnribbe
Poteter, surkål, julepølser og sosisser
Hjemmelaget juleøl

Har smakt med kraftig rødvin til, og det gikk helt fint.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 21:30   #3
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Jeg vurderer din metode i år, Kanne. Temperatur og tid på steking?

Gammel 21-12-08, 21:30   #4
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Her ligger årets juleribbe i kjøleskapet, ferdig saltet, med svoren ned, og skal kose seg frem til onsdag. Da snur jeg den, legger en ball med aluminiumsfolie under, slik at den blir litt høyere på midten. Så har jeg vann i langpanna, legger aluminiumsfolie over (litt løst), og lar den dampe på ovnens høyeste temperatur i 45-60 minutter. Så tar jeg av folien, og lar den steke videre på ca 200 grader i ca halvannen time. Det bruker å bli veldig bra.

Tilbehør er medisterkaker, sossisser, rødkål, surkål, mandelpoteter, rosenkål, gulrot, brun saus, tyttebær, juleøl, hvit vin (!), og rødbrus.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 21:31   #5
Kneazle
Passiv

Standard

Abonnerer.

Surkålen står og putrer nå. Medisterkakene ligger allerede i fryseren. Ribba er flyttet fra fryser til kjøleskap i kveld.

Så akkurat dette videoinnslaget med stor interesse. Hvitløk, altså? Noen som har prøvd? Det så ihvertfall ikke vondt ut.

Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 21:36   #6
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Manga, her.

Jeg vurderer din metode i år, Kanne. Temperatur og tid på steking?

160 grader, ca 2 timer, pass på at det ikke blir for tørt, kjøttet skal slippe beina, da er det ferdig.

Kan godt stekes på forhånd og varmes opp til julemiddagen. Easy-peasy, jeg har aldri skjønt stresset med svoren.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 22:06   #7
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg prøvde Hellstrømmetoden i dag, og det ble perfekt: Salt og pepper gnidd inn på finsnittet svor i dag morges. Ovnen på 180 grader varmluft. En liter vann og en hvitløk i båter i langpanne. 1 time med svoren ned, 1 time med svoren opp, midt i ovnen. Etterfylle vann/øl ved behov. Deretter 30 minutter med dynking av svoren hvert 5. minutt. En sammenkrøllet kladd aluminiumsfolie under midten av ribba får fettet til å renne av slik at svoren blir sprø.

Perfekt svor, supersaftig kjøtt, masse god kraft til sausen.

Gammel 21-12-08, 22:09   #8
Kneazle
Passiv

Standard

Åh, tusen takk for svar, Mauser! Den så jo så god ut på videoen at tennene løp i vann. Smakte det hvitløk av ribba eller sausen?

Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 22:11   #9
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke noe hvitløksmak, nei. I beste fall et svakt hint i sausen.

Pass på etterfylling underveis, jeg fylte nok på en god liter.

Gammel 21-12-08, 22:11   #10
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Har dere noen gode tips til oppskjæring? Synes ofte det er vanskelig å skjære i passe stykker.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 22:12   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det mannen som står for svineribbekokkelering. Jeg aner ikke hva han gjør.

Gammel 21-12-08, 22:16   #12
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Har dere noen gode tips til oppskjæring? Synes ofte det er vanskelig å skjære i passe stykker.

Skjær svoren i cm-store ruter, helt gjennom (tapetkniv er konge), parallelt med eventuelle bein. Da har du et godt utgangspunkt.

La ligge en liten halvtime etter steking, gjerne under folie, så blir den litt fastere i fisken. Skarp kniv, skjær på drag (mot deg, la kniven jobbe).

Gammel 21-12-08, 22:33   #13
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Skjær svoren i cm-store ruter, helt gjennom (tapetkniv er konge), parallelt med eventuelle bein. Da har du et godt utgangspunkt.

La ligge en liten halvtime etter steking, gjerne under folie, så blir den litt fastere i fisken. Skarp kniv, skjær på drag (mot deg, la kniven jobbe).

Ja, det er jo de helsikes beina som ødelegger. Ikke er det noe system på dem heller, snor seg på kryss og tvers..akkurat som på ei gammal jomfru.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 22:39   #14
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Dette karakteriserer sikker som ribbemishandling av noen, men her er min "oppskrift". Jeg skjærer av svoren, deler ribba i små stykker, gnir inn med salt og pepper og langsteker. Da blir stykkene sprø og smakfulle. Eneste svineribben jeg liker. Jeg har veldig liten sans for helstekt ribbe som skjelver i kantene.

Tynnribbe
Hjemmelaget juleøl

vi har det alltid sånn. Jeg er helt enig med deg. Skjelvende hvite ribbebiter ser ikke godt ut.

Men vi beholder svoren på. Stekes i ovnen, snur den fra side til side, og på slutten stables stykkene sånn at svoren kommer opp, og står noen minutter under grillen. Blir ikke så 'saftig' som vanlig ribbe, men masse god smak, sprø biter og det aller meste av svora pleier å bli sprø den også.

Gammel 21-12-08, 22:46   #15
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Lurer på om svigermor forventer at jeg skal stå for ribbestekingen i år?

Jeg har kjøpt rødkål, surkål og gulrot og lurer på om vi også skal ha rosenkål (lett å inspirere).

Gammel 21-12-08, 23:13   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi kjøper tynnribbe hos slakteren i morgen og tilbereder etter oppskriften på www.matprat.no. Det blir perfekt resultat hver gang.

Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 23:27   #17
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Lurer på om svigermor forventer at jeg skal stå for ribbestekingen i år?

Jeg har kjøpt rødkål, surkål og gulrot og lurer på om vi også skal ha rosenkål (lett å inspirere).

Del rosenkålene i to og stek de med bacon i smør. Plutseig smaker rosenkål nøtteaktig og deilig, og ikke promp.

Gammel 21-12-08, 23:32   #18
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så en rosenkål-oppskrift på Nigellas jul i går, som så veldig god ut. Det var med kastanjer, pancetta og marsala og enda noe til.

Ribba har jeg alltid stekt sånn som det står på matprat.no (og i brosjyre som man finner i de fleste matbutikker), det blir perfekt hver gang.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 00:29   #19
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Tynnribbe
Hjemmelaget juleøl

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

vi har det alltid sånn. Jeg er helt enig med deg. Skjelvende hvite ribbebiter ser ikke godt ut.

Men vi beholder svoren på. Stekes i ovnen, snur den fra side til side, og på slutten stables stykkene sånn at svoren kommer opp, og står noen minutter under grillen. Blir ikke så 'saftig' som vanlig ribbe, men masse god smak, sprø biter og det aller meste av svora pleier å bli sprø den også.

Vi skal lage ribbe på den måten i år. Vi har bare feiret jul hjemme en gang tidligere og da stekte vi den hel. Hos svigers får vi den slik som dere beskriver og det er mye bedre.

Tilbehør er vanligvis surkål, rødkål, medisterkaker, Jule(medister)pølse, sennep, sylteagurk og poteter. Drikkes med farris (brus eller vann til ungene) eller pils/juleøl (kjøpt i butikken, ikke på polet) og akevitt for de som liker det.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Del rosenkålene i to og stek de med bacon i smør. Plutseig smaker rosenkål nøtteaktig og deilig, og ikke promp.

Takk for tipset! Kanskje jeg prøver dette i år.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 00:29   #20
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Hva slags poteter bruker dere til ribbe forresten?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
julemat, julemiddag, juleribbe, sprø svor, svineribbe, tilbehør

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.