Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mulig leserinnlegg, trenger synspunkter og hjelp til forbedring

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-06, 11:50   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Mulig leserinnlegg, trenger synspunkter og hjelp til forbedring

Det er normalt
Eldstejenta vår sov ikke mer enn 2 timer sammenhengende de første 6 mnd. Det er normalt sa de på helsestasjonen. Hun var tydelig plaget med magesmerter, hadde grønn avføring med spor av blod i; det er normalt sa legen på helsestasjonen da vi var til kontroll, her har dere en oppskrift på sukkervann, det vil hjelpe. Vi tok det opp med helsesøster flere ganger, og lurte på om det var noe i kosten jeg burde kuttet ut, hun fikk bare morsmelk. Det er for mye bry å kutte ut melkeprodukter sa helsesøster, og ville ikke anbefale det.
Det ble mer blod i avføringen til jenta, så en morgen tok vi henne til legevakten, etter en rektal eksplorasjon ble det påvist en sprekk i endetarmsåpningen, denne kunne komme av at jenta pressa sånn når hun skulle bæsje. Det var ikke unormalt sa de på legevakten. Jenta fikk mer og mer slim i avføringen, det er normalt sa de første gang vi var innom kveldspoliklinikken. Andre gang vi var innom sa legen at jenta reagerte ihvertfall på melkeprodukter som jeg spiste, så det måtte jeg kutte ut i min kost. Det ble gjort og jenta ble litt bedre. Da jenta var 7 mnd fikk vi endelig komme til en spesialist, da ble det påvist betennelse i tarmen. For at hun skulle bli bedre skulle hun fremdeles få morsmelk, men denne måtte være fri for melkeproteiner, fiskeproteiner, soyaproteiner, eggeproteiner og gluten. Når jenta nå er nesten to år tåler hun fremdeles ikke noen av disse tingene.

Jenta ble av spesialisten henvist til prikktesting. Da vi kom inn igjen til sykepleieren for å kontrollere resultatet fikk jeg meg en skyllebøtte. Hvorfor kom jeg der med mitt barn og brukte av hennes tid? Det var tydelig at det ikke var noen ting galt med barnet, det var helt unødvendig å utsette barnet for denne påkjenningen, og hun hadde bedre ting å gjøre. Jeg måtte trekke pusten dypt flere ganger før jeg klarte å svare rolig på det. Jeg hadde tross alt barnet sittende på fanget.

Jeg gikk tilbake til helsestasjonen etter at jeg begynte på diett, og sa at jeg syntes de kunne anbefalt meg på et tidligere tidspunkt å slutte med melkeprodukter. Det gjør vi alltid var svaret jeg fikk av de tre helsesøstrenen som var tilstede. Jeg har derimot snakket med to andre mødre som også har barn med påvist melkeintoleranse som hører til samme helsestajon som er blitt frarådet å kutte ut melkeprodukter av helsesøster.

Vi fikk et barn til, og spesialisten sa at det var stor sjans for at nestemann også ikke ville tåle melk, så jeg ble anbefalt å holde et melkefritt kosthold mens jeg ammet. Da jenta vår ikke tåler at vi har noen av de ovenfornevnte ingrediensene i hus til vanlig, var det ikke så vanskelig å gå på diett. Allikevel ble gutten dårlig. Allerede etter et par dager hadde han slimete avføring som lignet den søstera hadde. Det er normalt sa de på barselavdelingen. Det er normalt sa legen på helsestasjonen. Fastlegen vår sendte henvisning til spesialist, som ba oss ta kontakt om han ble verre. Det er nomalt sa de da jeg tok ham med til kveldspoliklinikken, men han ble lagt inn da faren tok ham med neste dag. Han hadde også betennelse i tarmen.

Så langt har jeg kommet, jeg trenger en litt kul avslutning om jeg skal sende det inn. tenkte litt på noe om hysteriske mødre som blir avvist av helsepersonell, men det blir litt klisje kanskje?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 11:55   #2
SmarteSmelt
Erfaren

SmarteSmelt sin avatar

SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mulig leserinnlegg, trenger synspunkter og hjelp til forbedring

Jeg bare lurer på hvor det skal trykkes?
Hvem ønsker du å snakke til? Til helsepersonell eller til foreldre i samme situasjon eller andre igjen...?

Vanskelig å vurdere en avslutning før man vet hva du vil oppnå.

(...dere har hatt noen strie år )

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 12:02   #3
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Aaah, lurt, det tenker jeg aldri på. :klask:
Jeg ville vel egentlig gi et realt spark på leggen til helsepersonellet, og BT blir vel avisen i tilfelle.

Gammel 12-12-06, 12:13   #4
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Kjempebra skrevet!

Hva med noe som "Jeg kjenner jeg begynner å bli hysterisk. Men det er nok helt normalt."

Ellers ville jeg gjort noen komma/punktum-endringer i teksten.

Gammel 12-12-06, 12:17   #5
SmarteSmelt
Erfaren

SmarteSmelt sin avatar

SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enig med malena. God avslutning, men jeg vet ikke om jeg ville brukt "hysterisk" men kanskje en form for underdrivelse:

Jeg begynner å miste tiltroen til systemet/begynner å bli en smule lei [...et eller annet]. Tro om det også er normalt?

Gammel 12-12-06, 12:19   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns du trenger en knagg å henge dette på. Det har jo vært mye fokus i det siste at for mange foreldre gjør for drastiske tiltak i forhold til dietter og lignende. Det er sikkert derfor helsepersonell har begynt med et sånt mantra. Er det du ønsker å sette fokus på at selv om det kanskje finnes de som er FOR hysteriske, så må det ikke stoppe helsepersonell i å ta på alvor de som faktisk HAR et reelt problem?

Noe med å se skogen (de reelle intolerante) for bare trær (hysterikerne)?

Gammel 12-12-06, 12:20   #7
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Kjempebra skrevet!

Hva med noe som "Jeg kjenner jeg begynner å bli hysterisk. Men det er nok helt normalt."

Ellers ville jeg gjort noen komma/punktum-endringer i teksten.

Det var litt derfor jeg la det ut... Håpte på litt hjelp med det. Jeg er ikke god med språk.

Gammel 12-12-06, 12:25   #8
SmarteSmelt
Erfaren

SmarteSmelt sin avatar

Standard

Går litt mer inn i teksten:

Sitat:

Da jenta var 7 mnd fikk vi endelig komme til en spesialist, da ble det påvist betennelse i tarmen. For at hun skulle bli bedre skulle hun fremdeles få morsmelk, men denne måtte være fri for melkeproteiner, fiskeproteiner, soyaproteiner, eggeproteiner og gluten. Når jenta nå er nesten to år tåler hun fremdeles ikke noen av disse tingene.

Jenta ble av spesialisten henvist til prikktesting.

Setningen i rødt gjør at de to avsnittene ikke henger så godt sammen, synes jeg. Du skriver kronologisk, men akkurat den setningen gjør at jeg tror du er ferdig med å skrive om sykdomshistorien hennes. Den kan stå i parantes, eller den kan flyttes lenger ut i sykdomshistorien.

Sist redigert av SmarteSmelt : 12-12-06 kl 13:37. Årsak: forstod til slutt et avsnitt...
Gammel 12-12-06, 12:28   #9
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

"Er dette det norske helsevesen i et nøtteskall? Er det helt normalt å si 'det er helt normalt'? Jeg vet at min erfaring ikke er unik. Den er helt normal. Desverre."

Ja, dette blir litt brainstorming, men du får kanskje noen idéer i alle fall...?

Gammel 12-12-06, 12:28   #10
SmarteSmelt
Erfaren

SmarteSmelt sin avatar

Standard

Polyanna har et veldig godt poeng!
Jeg savner også litt en rød tråd. Selv om den er der, så et klarere budskap og ikke bare en nesten lyrisk fortelling.

Det er veldig godt skrevet altså! Men få frem budskapet ditt klarere.

Gammel 12-12-06, 12:30   #11
malena

malena sin avatar

Standard

Det siste avsnittet SmarteSmelt siterer har jeg ingen problemer med å forstå, synes ikke du trenger å forandre på det.

Gammel 12-12-06, 12:33   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir så provosert på dine vegne av å lese dette!

Jeg ville kanskje hatt anførselstegn rundt alle sitater av typen "Det er helt normalt" sa legen. Det vil understreke poenget med at dere ikke ble tatt alvorlig ytterligere. Tror jeg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 12:38   #13
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Mye av problemet slik jeg opplever det er at mange helsearbeidere og eksperter ikke baserer alle sine uttalelser og råd på et helsefaglig grunnlag, noe eksempler:

Vi var til legen og mistenkte at poden ikke tålte melk, vi spurte om det ville være lurt av oss å slutte med melk en periode. Hvorpå legen svarte at det ville han absolutt ikke anbefale! Iom at jeg har helsefaglig bakgrunn selv så spurte jeg om hvorfor; "Alternativet er for dyrt!" var det eneste svaret jeg fikk. Vi kuttet ut melk.

Helsearbeidere er også flinke på å si at ting er "normalt", fordi at vi som foreldre ikke skal stresse med det. Det er jo i og for seg en riktig ting å gjøre, men jeg har ihvertfall erfart at det å spørre om hvorfor er veldig viktig. I ditt tilfelle over så var det kanskje feil av helsepersonellet å "ikke stresse".

En annen uttalelse fra TV: Drevon bekrefter at opptil 30% proteiner i kosten kan ha positive helseeffekter, spesielt ifm med slanking, hvorpå han føyer til at han ikke vil anbefale noen å spise mer enn 10-15%. Journalisten spør om hvorfor, hvorpå Drevon svarer at det ikke er bærekraftig i et globalt perspektiv å spise mer; Han svarer på et helsefaglig spørsmål med landbrukspolitikk.

Jeg spør alltid om hvorfor. Ofte får jeg svar uten faglig begrunnelse …

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 12:40   #14
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Smarte Smelt: Vi er ihvertfall tre mødre fra samme helsestasjon som er blitt frarådet å kutte ut melk i kosten da det er for mye bry. Dette er den hesestasjonen med flest fødsler i byen, så jeg regner med at vi er mer enn tre.

Gammel 12-12-06, 12:42   #15
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Mye av problemet slik jeg opplever det er at mange helsearbeidere og eksperter ikke baserer alle sine uttalelser og råd på et helsefaglig grunnlag, noe eksempler:

Vi var til legen og mistenkte at poden ikke tålte melk, vi spurte om det ville være lurt av oss å slutte med melk en periode. Hvorpå legen svarte at det ville han absolutt ikke anbefale! Iom at jeg har helsefaglig bakgrunn selv så spurte jeg om hvorfor; "Alternativet er for dyrt!" var det eneste svaret jeg fikk. Vi kuttet ut melk.

Helsearbeidere er også flinke på å si at ting er "normalt", fordi at vi som foreldre ikke skal stresse med det. Det er jo i og for seg en riktig ting å gjøre, men jeg har ihvertfall erfart at det å spørre om hvorfor er veldig viktig. I ditt tilfelle over så var det kanskje feil av helsepersonellet å "ikke stresse".

En annen uttalelse fra TV: Drevon bekrefter at opptil 30% proteiner i kosten kan ha positive helseeffekter, spesielt ifm med slanking, hvorpå han føyer til at han ikke vil anbefale noen å spise mer enn 10-15%. Journalisten spør om hvorfor, hvorpå Drevon svarer at det ikke er bærekraftig i et globalt perspektiv å spise mer; Han svarer på et helsefaglig spørsmål med landbrukspolitikk.

Jeg spør alltid om hvorfor. Ofte får jeg svar uten faglig begrunnelse …

Jeg spurte om hvorfor vi ikke skulle kutte ut melk og fikk til svar: det er for mye bry.

Gammel 12-12-06, 12:44   #16
HP
Administrator

HP sin avatar

HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg spurte om hvorfor vi ikke skulle kutte ut melk og fikk til svar: det er for mye bry.

Og det er ikke et faglig begrunnet svar.

Gammel 12-12-06, 12:46   #17
malena

malena sin avatar

Standard

Det er normalt
Eldstejenta vår sov ikke mer enn 2 timer sammenhengende de første 6 mnd. "Det er normalt" sa de på helsestasjonen. Hun var tydelig plaget med magesmerter, hadde grønn avføring med spor av blod i; "det er normalt" sa legen på helsestasjonen da vi var til kontroll. "Her har dere en oppskrift på sukkervann, det vil hjelpe". Vi tok det opp med helsesøster flere ganger, og lurte på om det var noe i kosten jeg burde kuttet ut, hun fikk bare morsmelk. "Det er for mye bry å kutte ut melkeprodukter" sa helsesøster, og ville ikke anbefale det.
Det ble mer blod i avføringen til jenta, så en morgen tok vi henne til legevakten. Etter en rektal eksplorasjon ble det påvist en sprekk i endetarmsåpningen. Denne kunne komme av at jenta pressa sånn når hun skulle bæsje. "Det er ikke unormalt" sa de på legevakten. Jenta fikk mer og mer slim i avføringen. "Det er normalt" sa de første gang vi var innom kveldspoliklinikken. Andre gang vi var innom sa legen at jenta reagerte ihvertfall på melkeprodukter som jeg spiste, så det måtte jeg kutte ut i min kost. Det ble gjort og jenta ble litt bedre. Da jenta var 7 mnd fikk vi endelig komme til en spesialist. Da ble det påvist betennelse i tarmen. For at hun skulle bli bedre skulle hun fremdeles få morsmelk, men denne måtte være fri for melkeproteiner, fiskeproteiner, soyaproteiner, eggeproteiner og gluten (Jenta er nå nesten to år og tåler fremdeles ikke noen av disse tingene).

Jenta ble av spesialisten henvist til prikktesting. Da vi kom inn igjen til sykepleieren for å kontrollere resultatet fikk jeg meg en skyllebøtte. Hvorfor kom jeg der med mitt barn og brukte av hennes tid? Det var tydelig at det ikke var noen ting galt med barnet, det var helt unødvendig å utsette barnet for denne påkjenningen, og hun hadde bedre ting å gjøre. Jeg måtte trekke pusten dypt flere ganger før jeg klarte å svare rolig på det. Jeg hadde tross alt barnet sittende på fanget.

Jeg gikk tilbake til helsestasjonen etter at jeg begynte på diett, og sa at jeg syntes de kunne anbefalt meg på et tidligere tidspunkt å slutte med melkeprodukter. "Det gjør vi alltid" var svaret jeg fikk av de tre helsesøstrenen som var tilstede. Jeg har derimot snakket med to andre mødre som også har barn med påvist melkeintoleranse som hører til samme helsestajon, og de er blitt frarådet å kutte ut melkeprodukter av helsesøster.

Vi fikk et barn til, og spesialisten sa at det var stor sjanse for at nestemann også ikke ville tåle melk, så jeg ble anbefalt å holde et melkefritt kosthold mens jeg ammet. (Da jenta vår ikke tåler at vi har noen av de ovenfornevnte ingrediensene i hus til vanlig, var det ikke så vanskelig å gå på diett.) Allikevel ble gutten dårlig. Allerede etter et par dager hadde han slimete avføring som lignet den søstera hadde. "Det er normalt" sa de på barselavdelingen. "Det er normalt" sa legen på helsestasjonen. Fastlegen vår sendte henvisning til spesialist, som ba oss ta kontakt om han ble verre. Det er nomalt sa de da jeg tok ham med til kveldspoliklinikken, men han ble lagt inn da faren tok ham med neste dag. Han hadde også betennelse i tarmen.

Gammel 12-12-06, 12:49   #18
malena

malena sin avatar

Standard

Her har jeg kommet med noen forslag til forandringer.

Den setningen i siste avsnitt som er satt i parentes: Jenta di tåler jo at matvarene er i hus. Jeg ville tatt bort hele setningen fremfor å forandre på den.

Gammel 12-12-06, 13:05   #19
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Jeg kunne faktisk ha skrevet det selv, for vi har opplevd det samme.

Jeg kommer ikke over den gangen da helsesøster sa at småen burde ha litt melk i kostholdet sitt for å få i seg kalsium. Da hadde vi nettopp snakket i en halvtime om at hun ikke tålte melk.

Gammel 12-12-06, 13:22   #20
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av carolin, her.

Jeg kunne faktisk ha skrevet det selv, for vi har opplevd det samme.

Jeg kommer ikke over den gangen da helsesøster sa at småen burde ha litt melk i kostholdet sitt for å få i seg kalsium. Da hadde vi nettopp snakket i en halvtime om at hun ikke tålte melk.

Det er ikke alltid så greit når helsesøster (og mange fler) i slutten av samtalen skrur på auto-piloten, nei.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.