|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
![]() Hersketeknikk?Jeg har fått en ny sjef på arbeidsplassen min. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hersketeknikk?Enten det nå er hersketeknikker eller ikke, så er det i alle fall veldig irriterende å bli oppfattet som negativ og lite løsningsorientert når man prøver å komme med saklige motforestillinger og gjøre oppmerksom på mulige problemer. (Har jeg hørt.) Og selv om det forsåvidt er sant at sjefen kan bestemme som hun vil selv om du er uenig, så virker det lite proft å ikke ville høre på andres meninger, og i alle fall å avfeie dem så bastant.
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Hersketeknikk?Ja, det i hvertfall en teknikk for å passivisere og umyndiggjøre dere. |
![]() |
![]() |
#4 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hersketeknikk?Ja, det vil jeg si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ferdig!
![]() Sv: Hersketeknikk?Vi snakket med fagforeningen vi er organisert under og fikk tips om å skrive ned alt som blir sagt, gjort osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hersketeknikk?Hersketeknikk eller ikke, akkurat klasifiseringen kan jeg ikke uttale meg om, men det er dårlig ledelse og det vil gi dere et uholdbart arbeidsmiljø. Jeg ville ha notert ned eksempler over en periode og så tatt det opp via verneombud og /eller tillitsvalgt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hersketeknikk?Det kommer an på om folk ER lite konstruktive og løsningsorienterte. Hvis jeg er omgitt av folk som bare påpeker problemer og ikke foreslår en eneste løsning, så blir jeg helt matt. Hvis folk presenterer et problem for meg så vil jeg at de skal ha tenkt gjennom en mulig løsning også. Den trenger ikke være ferdig tygd, men gi i hvert fall inntrykk av at du har tenkt på det:
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Hersketeknikk?
Selvsagt må man ta med at det er en mulighet at arbeidstagerne ikke er helt med, men en god leder i dag tror jeg ikke bør komme med løsning "a, b og c - velg en av disse", men heller bidra til prosesser blant arbeidstakerne slik at disse blir vant til å komme med selvstendige innspill/ideer. |
![]() |
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hersketeknikk?Men det er jommen ikke lett å ta tak i ting hvis det er klaging på alle kanter, og ingen konstruktive forslag. Det er selvsagt sjefens ansvar å skape et miljø der der er naturlig å være konstruktiv, men hvis man ikke får til akkurat det så er det vel mer en spesifikk mangel enn at man er sjefete og herskete. Noen ganger må man også bare skjære igjennom og si at "ja, jeg vet at noen av dere er uenige, men sånn blir det".
![]() |
#10 |
Ferdig!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Passiv
|
Det er mange dårlige kulturer på arbeidsplasser - klagekulturer er ikke noe særlig. Men jeg synes ikke Klara snakket om det her - mer om enn leder som var vel kontrollerende. |
![]() |
![]() |
#12 |
Ustabil
|
Det var også min umiddelbare tanke. Enkelte mennesker eller enkelte arbeidsplasser kan tidvis være gjennomsyret av negativitet. Alt er umulig, og man ser bare problemer og ingen løsninger. I så fall skjønner jeg lederens utsagn godt. Men klart, det kan også være en måte å hevde seg selv på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Epikur
|
![]() Sv: Hersketeknikk?Jeg vil si det er hersketeknikker, for du/dere blir stemplet som lite løsningsorienterte og negative hver gang dere stiller spørsmål eller er uenige. Det er ikke særlig konstruktivt og du skal passe deg, for hvis man sier en ting nok ganger så blir det sånn, og så bytetr du jobb, har henne som referanse, og så sier hun at du er lite løsningsorientert og negativ...
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
Jeg syns ikke det var lett å avgjøre ut fra hovedinnlegget, om det er et tilfelle av sytete narbeidstagere eller sjefete sjef.
![]() |
#16 |
flisespikker
|
Det er jeg enig i. Men det kan i alle fall høres ut til at de har en uheldig og lite konstruktiv kultur for diskusjon og vedtak, samme hvem som nå har hovedskylden.
![]() |
#17 |
Aktiv
![]() ![]() |
![]() Sv: Hersketeknikk?Vi har hatt andre ledere før og faktisk fått tilbakemeldinger på at vi er både kreative, positive og står på! Denne lederen har jobbet hos oss i bare 3 mnd. Første uka ble hele arbeidsplassen omorganisert og ommøblert. Men det verste er faktisk det at hun er umulig å diskutere med. Blir bare møtt med en vegg av at vi er lite nytenkende. Vi er en arbeidsplass med rundt 15 ansatte. Det er ikke til å unngå at det blir snakk om lederstilen til denne lederen i gangene, og med unntak av kanskje 2-3 stk er det mer eller mindre misnøye blandt de ansatte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Ferdig!
Bllir nysgjerrig på hvor du jobber jeg altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Aktiv
![]() ![]() |
Det er ikke i helsesektoren. Vil ikke si noe mere detaljert om arbeidsplassen, for jeg ønsker ikke å bli gjenkjent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Aktiv
![]() ![]() |
Om så var tilfelle, hvilket det etter min mening ikke er, så ville lederstilen til denne lederen blitt helt feil likevel. I såfall burde hun jobbe med motivasjon og arbeidsglede i blant de ansatte heller enn å overkjøre alle med meninger og bestemmelser hun likevel er nødt til å få folk motivert for å jobbe etter. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|