Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Uttrykk direkte oversatt

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-08, 21:18   #1
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Uttrykk direkte oversatt

Hva synes folket om uttrykk direkte oversatt fra engelsk? Jeg er litt trøtt og kommer ikke på så mange eksempler akkurat nå, men ikke min kopp te og lignende?

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 21:20   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uttrykk direkte oversatt

Det blir bare enda morsommer om man oversetter dem, og så tilbake igjen.
Og ender opp med uttrykk som f.eks. anyroad.

Gammel 12-05-08, 21:23   #3
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Petter Solberg er jo legendarisk med følgende utsagn: "It wasn't only only out there today! Assa.."
Det var kanskje ikke den veien du mente, forresten, men morsomt uansett..

Gammel 12-05-08, 21:23   #4
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller "By the Way"-kjeden med veikroer langs E18 ...

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 21:24   #5
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Hva synes folket om uttrykk direkte oversatt fra engelsk? Jeg er litt trøtt og kommer ikke på så mange eksempler akkurat nå, men ikke min kopp te og lignende?

Jeg har en tendens til å bruke dem i hvert fall... Ideelt sett synes jeg det er bedre å oversette dem enn å bruke dem på engelsk når man snakker norsk (noe veldig mange også gjør). Men de høres jo klart bedre ut på engelsk, da.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 21:24   #6
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt på siden, kanskje, men jeg vet om noen som har hatt pigs in their decks.

Gammel 12-05-08, 21:27   #7
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Eller "By the Way"-kjeden med veikroer langs E18 ...

Den er jo litt morsom, da. Jeg har alltid hatt sans for det navnet.

Gammel 12-05-08, 21:28   #8
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg var fjortis var Sørens skoledagbok topp (Pusur var jo barnslig. ).
Der var det en mengde norwenglish gitt.

"The fast window went on reason outside the black country".

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 21:32   #9
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

...og jeg fikk meg en skikkelig overraskelse da jeg kom til Junaiten som nittenåring og hørte husfar i au pair-familien si "that really took the cake!"...

Så vi har nok lang tradisjon på slike direkte oversettelser!

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 21:52   #10
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

"Rett opp min gate" er et uttrykk jeg bruker mye, det stammer vel fra "Straight up my alley" om jeg ikke tar mye feil.
Jeg gjør det gjerne, og noen uttrykk blir mer humoristiske når de blir oversatt.

Gammel 12-05-08, 23:03   #11
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Jeg har en tendens til å bruke dem i hvert fall... Ideelt sett synes jeg det er bedre å oversette dem enn å bruke dem på engelsk når man snakker norsk (noe veldig mange også gjør). Men de høres jo klart bedre ut på engelsk, da.

Enig med leliane! Jeg er selv glad i å oversette engelske uttrykk. Og bruker dem litt med tungen i kinnet. Min favoritt gjennom mange år er "jeg har det fra hestens egen munn".

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 23:10   #12
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Den er jo litt morsom, da. Jeg har alltid hatt sans for det navnet.

Jeg også. Jeg synes det er et godt og artig navnevalg. (Skjønt nå er de vel kjøpt opp og har i den anledning skiftet navn?)

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 00:33   #13
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker også om at noe ikke er min tekopp, og hvis jeg har kommet skikkelig godt i gang med noe, så er jeg på et rundstykke.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 07:31   #14
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

...og jeg fikk meg en skikkelig overraskelse da jeg kom til Junaiten som nittenåring og hørte husfar i au pair-familien si "that really took the cake!"...

Så vi har nok lang tradisjon på slike direkte oversettelser!

Åi! Da lærte jeg noe nytt i dag også: Jeg ante virkelig ikke at det var et engelsk uttrykk!

Gammel 13-05-08, 07:35   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt på siden, kanskje, men jeg vet om noen som har hatt pigs in their decks.

Eller en genser med "lots of pricks on it". Mamma var forresten "a virgin" da hun skulle avsløre stjernetegnet sitt for en ny flamme for noen år siden.

Gammel 13-05-08, 08:02   #16
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Eller en genser med "lots of pricks on it". Mamma var forresten "a virgin" da hun skulle avsløre stjernetegnet sitt for en ny flamme for noen år siden.

Gammel 13-05-08, 09:31   #17
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Standard

Også en på siden: men den er relativt fantastisk så jeg tar den. Fortalt av min danske venninne om hennes venninne (så vi må anta at den er ekte).
Altså: Min danske venninnes venninne var på restaurantmiddag med sin utkårede og hans canadiske familie. Denne damen hadde studert lenge i Australia og snakket flytende engelsk, men ett ord hadde hun blingset litt med for å si det slik.
Familien hadde bestilt en 5-retters midddag, og den første retten ankom, til hele følgets store begeistring. Det var da den nå berømte frasen ble ytret: Damen, som tydeligvis gledet seg til resten av måltidet etter den vellykkede første retten, ytret:
- I'm really looking forward to the intercourse.
Hun hadde da trodd (i årevis) at "intercourse" var "mellom-rett". Og til hennes forsvar, det er jo ikke et ord man går rundt og sier i vanlig konversasjon. Men uansett: intet heldig ordvalg når man møter svigers første gang.

Gammel 13-05-08, 09:33   #18
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 09:51   #19
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Vi gjør sånt ofte, men nå kommer jeg ikke på noen

Gammel 13-05-08, 10:04   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også en på siden: men den er relativt fantastisk så jeg tar den. Fortalt av min danske venninne om hennes venninne (så vi må anta at den er ekte).
Altså: Min danske venninnes venninne var på restaurantmiddag med sin utkårede og hans canadiske familie. Denne damen hadde studert lenge i Australia og snakket flytende engelsk, men ett ord hadde hun blingset litt med for å si det slik.
Familien hadde bestilt en 5-retters midddag, og den første retten ankom, til hele følgets store begeistring. Det var da den nå berømte frasen ble ytret: Damen, som tydeligvis gledet seg til resten av måltidet etter den vellykkede første retten, ytret:
- I'm really looking forward to the intercourse.
Hun hadde da trodd (i årevis) at "intercourse" var "mellom-rett". Og til hennes forsvar, det er jo ikke et ord man går rundt og sier i vanlig konversasjon. Men uansett: intet heldig ordvalg når man møter svigers første gang.

Åh herreguud.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.