Personer med autisme på film
Satt og leste anmeldelsene av "Broen" sesong 4 (er selv akkurat ferdig med sesong 3) og kom over en diskusjon om hvordan personer med autisme fremstilles på film. (se lenke her)
Selv har jeg sett lite av de seriene som nevnes. Har sett "Rain man", men så vidt jeg husker var det Tom Cruise som var hovedpersonen, og broren hans var mer en katalysator for hans følelser enn at man fikk noen innsikt i autisme (mange år siden jeg har sett den, for all del). The Big Bang Theori var nevnt (men den har ikke jeg sett). Broen har jeg som sagt sett 3 sesonger av og jeg synes at Saga Noren er en god karakter i en serie, men om hun er typisk autisktisk? Nja, tja? Jeg har nok ikke nok kunnskap til å bedømme det. Serieskaperene ønsker jo heller ikke å gi karakterene sine en diagnose (veldig forståelig - de ønsker jo å skape et univers hvor de har handlefrihet. Det hadde ikke blitt mye film hvis alt skulle vært realistisk, innkludert dusjing og dogåing). Sherlock Holmes (nyinnspilling) kan nok tolkes i den retning at Sherlock har autistiske trekk.
Hva tenker du? Har du sett mange filmer/serier, hvor du har tenkt at den og den personen har autisktiske trekk? Og mener du selv at karakterene oppleves som representative?