Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kenwood eller kitchen aid?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-07-15, 11:43   #1
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Kenwood eller kitchen aid?

Spørsmålet er muligens stilt her inne før.
Jeg er på hytta med dårlig nett, jeg får dessverre ikke søkt så mye jeg ønsker.
Jeg har en ny kenwood av den største størrelsen, mener den er på 900 w.
Jeg sjekket ut k.a på kitchen i går, den er råflott, men er den verdt pengene? Den på 300 w er satt ned til 4600 kr.
Men 300 w? Det høres så lite ut. Hun på butikken sa at siden motoren er på toppen vil effekten bli nesten den samme som kenwood på 900 w. Litt skeptisk til det.
Har noen her prøvd ut begge og kan råde meg hva jeg skal gå for.
Kenwood er ikke fin, det er jo kitchen aid. Men, den må ikke stå på benken , jeg har skap plass.
Jeg baker ikke mye, men har planer om å bake mer.😊

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-15, 11:45   #2
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kenwood eller kitchen sid?

Kan noen rette overskriften?

Gammel 19-07-15, 11:52   #3
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Men hvorfor vil du ha ny når du allerede har? Hva er det du savner ved Kenwood'en?

Jeg fikk Kenwood i gave for mange år siden, det er også en 900w (dvs ikke den sterkeste). Jeg ble aldri helt fornøyd med den, den elter og visper for dårlig. Søstera mi hadde en Kitchen Aid hun ikke brukte. Jeg byttelånte med henne en stund, men det var ikke noe godt bytte for meg som den gang bakte en del brød osv. Den eltet ikke godt nok når jeg bakte flere brød samtidig. Jeg byttet derfor enda en gang med min søsters eldgamle Electrolux Assistent og den har jeg fortsatt. Til mitt bruk fungerer den veldig mye bedre enn både KA og Kenwood'en.

Utseende har aldri betydd noe, maskinen står uansett i et skap. Jeg liker ikke maskiner på utstilling uansett hvor trendy de måtte være.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-15, 12:01   #4
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Men hvorfor vil du ha ny når du allerede har? Hva er det du savner ved Kenwood'en?

Jeg fikk Kenwood i gave for mange år siden, det er også en 900w (dvs ikke den sterkeste). Jeg ble aldri helt fornøyd med den, den elter og visper for dårlig. Søstera mi hadde en Kitchen Aid hun ikke brukte. Jeg byttelånte med henne en stund, men det var ikke noe godt bytte for meg som den gang bakte en del brød osv. Den eltet ikke godt nok når jeg bakte flere brød samtidig. Jeg byttet derfor enda en gang med min søsters eldgamle Electrolux Assistent og den har jeg fortsatt. Til mitt bruk fungerer den veldig mye bedre enn både KA og Kenwood'en.

Utseende har aldri betydd noe, maskinen står uansett i et skap. Jeg liker ikke maskiner på utstilling uansett hvor trendy de måtte være.

Takk for svar.
Jeg har ikke tatt kenwood'en ut av esken enda.
Jeg kan alltid få solgt den.
Vi har nytt kjøkken nå, og mulighet til å ha maskin stående på benk. Jeg synes k.a er fin, den kunne fått stått fremme.😉
Jeg vil i grunnen ha den som er best. Har selv kun prøvd ut den lille kenwood'en, er fornøyd med den. Men kunne tenkt meg en større til baking. Kjøpte den store på tilbud, men har som sagt ikke tatt den i bruk enda, da jeg lurer på om jeg heller skal gå for K. A.

Gammel 19-07-15, 12:02   #5
Cauchy

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har en Kitchen Aid og den er god til små deiger og kaker og slikt, men hvis du skal elte store deiger må du ha noe annet.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-15, 12:22   #6
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kenwood eller kitchen aid?

Det er nok ikke noe fasitsvar på hvem som er best. Det avhenger av hva du bruker maskinen din til. Jeg baker sjelden, men store mengder og kom fram til at verken KA eller 900w Kenwood funket til det. Kenwood'en var OK til noe, KA til småtteri , men for meg er det altså den minst 30 år gamle brune og oransje Assistenten som funker best. Jeg har en god håndmikser på stativ til visping osv -og masse skapplass, så det gjør ikke noe om det blir flere maskiner .

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-15, 12:50   #7
Albertine

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har akkurat kjøpt en Kenwood Major Titanium med 1500 W, og elsker den allerede. Den er på tilbud på Elkjøp for tiden.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-15, 12:56   #8
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

KA er altfor liten for meg. Dattera mi har den, og den funker fint til små deiger.
Kenwooden elter og visper dårlig, men er stor nok.
Så: egentlig vil jeg ha noe helt annet, men aner ikke hva

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-15, 18:03   #9
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skal pensjonere min Electrolux Assistent (den synger på siste verset) og kommer til å kjøpe Ankarsrum Assistent - samme maskin med nytt navn.

Gammel 19-07-15, 18:53   #10
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Standard

Takk for svar.☺

Gammel 19-07-15, 21:52   #11
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ka er til til pynt og småting vi andre som ikke har maskiner til pynt hr en stavmikser på stativ til, er den ikke det da?

Og en skikkelig kenwwod eller annen maskin er til bruk for større ting.

Gammel 19-07-15, 22:03   #12
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Jeg baker masse med min KA og den er ikke en avansert stavmixer. Avansert stavmixer har jeg forsåvidt også, men den lager fint lite deig . Jeg har i dag bakt bolledeig med 1kg mel (Schakenda) og pizzadeig i KAen min. Funker som fjell. Kenwood v.s. KA går i mine øyne på hvor store deiger du har behov for å lage, støy og utseende. KA er best på de to siste (Kenwood har en ufattelig støy) og Kenwood på første.
Jeg har en mann som plutselig har blitt ivrig brødbaker og vi tenker å kjøpe Ankarsrum i tillegg til KA, da denne visstnok har større deigkapasitet enn både KA og Kenwood.
Kenwood blir for massiv og bråkete for min smak. Også liker jeg at maskinene kan stå fremme.

Gammel 19-07-15, 22:13   #13
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

jeg baker også med inntil en kilo mel i min håndmikser, og pizzadeig lager jeg ikke andre steder. Kenwooden er bare fremme til større ting, at den bråker plager meg ikke det er jo bare en kort stund den er i bruk, men den må løftes frem og den er tung

JEg mente altså "håndmikser på stativ" ikke stavmikser, min skrivefeil.

Sånn sak:
https://www.komplett.no/philips-hr15...-mbolle/657863

Jeg er på min andre (den er nemlig ikke MENT for en kilo hvetemel.... men det går bra i mange år...) og har derved dobbelt opp av bolle og visper, det er jo finfint når man baker.

Stavmikser med dippedutter har jeg også, men den er ikke til baking, nei.

Gammel 19-07-15, 22:57   #14
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

jeg baker også med inntil en kilo mel i min håndmikser, og pizzadeig lager jeg ikke andre steder. Kenwooden er bare fremme til større ting, at den bråker plager meg ikke det er jo bare en kort stund den er i bruk, men den må løftes frem og den er tung

JEg mente altså "håndmikser på stativ" ikke stavmikser, min skrivefeil.

Sånn sak:
https://www.komplett.no/philips-hr15...-mbolle/657863

Jeg er på min andre (den er nemlig ikke MENT for en kilo hvetemel.... men det går bra i mange år...) og har derved dobbelt opp av bolle og visper, det er jo finfint når man baker.

Stavmikser med dippedutter har jeg også, men den er ikke til baking, nei.

Min stavmixer er også håndmixer, jeg sa avansert gjorde jeg ikke? . Men jeg bruker den aldri til deig nei. Så mye enklere å lage deiger med en KA man slipper å dra frem fra skapet fordi den allerede står fremme . Vanlig håndmixer har jeg ikke, og trenger heller ikke fordi jeg bruker KA til formålet. Jeg har aldri likt håndmixere nettopp fordi jeg da må stå å holde i dem. Jeg gidder ikke å elte bolledeiger som krever til sammen 30 minutter eltetid med håndholdt mixer. Jeg elter heller ikke for hånd da, aldri. Jeg baker enten eltefritt, eller jeg bruker maskinen.

Gammel 19-07-15, 23:02   #15
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg må ikke holde i denne, den har stativ og bolle. Min stavmikse er også hpndmikser i form av at den har en vips, men den har ikke eltekrok. Jeg hadde da ikke giddet stå å HOLDE en ting som skal elte noe. Men den funker til å piske opp fløte eller noe sånn da, jeg bare tar somregel den andre likevel. Pga stativ.

Og tar ca fem sekunder å løfte ut av skapet, og veier ingen ting, og jeg slipper at den tar opp plass på benken, da måtte jeg også vasket av den støvet før jeg kunne ta den i bruk.

Hver sine lyster.

Gammel 19-07-15, 23:09   #16
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Helt klart. Men en håndmixer erstatter heller ikke KA, altså.

Gammel 19-07-15, 23:23   #17
Malama

Malama sin avatar

Standard

Sikkert ikke, den er jo nemlig ikke PEN. Men den lager deiger til pizza og kaker, eller en liten bolledeig. (jeg lager dog helst stooor, så da er det kenwood) den pisker krem og
lager muffinsrøre. For meg gjør den helt klart nytten.

Og sammen med min kenwood har jeg alt jeg trenger, OG slipper en dyr duppedings som liksom skal stå fremme og ta opp plass.

Liker ikke dingser som er laget for å være pene, for meg er det ikke verd å betale for, funksjonell holder. Jeg er lite opptatt av mote, interiør og denslags. Mildt sagt.

Gammel 19-07-15, 23:38   #18
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Kjære vene. KA er da ikke en dyr duppedings som først og fremst er laget for å være pen.

Så vidt jeg vet, som da eier en KA, er den også funksjonell, og det er derfor jeg har kjøpt den. At den er pen å se på gjør ikke noe for meg. Jeg liker interiør og den slags. Men jeg liker også matlaging, og er faktisk ganske habil på kjøkkenet. Du fremstiller KA som mye staffasje og lite nytte, men det er jo bare feil. Det er ikke slik at KA er en tullemaskin for jåler og Kenwood arbeidshesten for de som har peiling på kokkelering. Man må ikke ha en maskin som tar flere kilo hvetemel om det aldri er aktuelt å bake så store mengder. Og til alt det andre klarer KA jobben like bra eller bedre enn Kenwooden.

Gammel 19-07-15, 23:44   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var da en veldig nesevis holdning til KA? Den kan jo være bra selv om de også er pen og se på. Den er ikke laget for å være pen, men de har valgt å beholde det klassiske designet fra begynnelsen av nittenhundretallet, og mange liker det.

Jeg har en KA og den holder fint til mitt bruk. Den tar ikke kjempestore deiger, så driver man med åtte brød i uka og sånn, så ville jeg heller hatt en større Kenwood. Jeg hadde valget mellom Kenwood og KA i sin tid, og ente opp på KA fordi den holdt til mitt bruk, og var billigere enn den Kenwooden jeg så på.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-15, 23:49   #20
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vurderer kenwood eller ankarsrum Pga evnen til å håndtere større deiger. Små deiger gidder jeg sjeldent bruke annet enn håndkraft eller håndmikser på.

At en kjøkkenmaskin er pen betyr ingen ting for meg. Sånt oppbevarer jeg ikke på benk uansett.

Hvor kraftig den er og hvor stor deig som takles betyr mest. KA forsvant derfor fort som alternativ.
Designmessig synes jeg smeg sine også ser kule ut, men det var heller ikke noe alternativ som passet vårt behov.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:04.