|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ringskrømt
|
![]() Hvorfor stemmer folk Krf?Sitter og leser partiprogrammet til krf, jeg hadde nemlig en diskusjon, eller, jeg overhørte en diskusjon i går hvor ordene "frp er da ikke så ille, og man er jo aldri enig i alt et parti står for, heller" bli ytret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Borte
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Jeg tror de som stemmer frp og krf primært har et menneskesyn som samsvarer med frp og krfs politikk. De syns ikke at homofile og andre som skiller seg ut trenger å behandles som likeverdige mennesker. Og så tror jeg det er mange som ikke har et avklart forhold til verken hva menneskesyn er eller hva eget menneskesyn er. Det er mange som ikke er særlig reflekterte rett og slett. : desillusjonert:
![]() |
#3 |
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Jeg tror Røverdatter har endel rett i det hun sier, og så tror jeg at det er endel kristne som føler at de "må" stemme krf nettop fordi at de er kristne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?KrF er ikkje mitt parti, hovedsaklig på grunn av at kristendomen er så sentralt hos dei. Når det gjeld homofil er det absolutt ikkje slik at krf'erar meiner at homofile ikkje skal behandlast som likeverdige menneske.
![]() |
#5 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?
Det blir bare vissvass når det de forfekter er dette: |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Eg er ikkje uenig i det Skremmeren. Er derfor eg seier at det er langt mellom liv og lære. Altså dei aksepterer homofili sånn i utgangspunktet, men når det kjem til stykket så er det ikkje like greit likevel.
![]() |
#7 |
Borte
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Veldig enig med Skremmern. Det de står for og har programfestet er ren diskriminering av homofile.
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?KrF har en historikk der de har kjempet mot partnerskapsloven, og adopsjonsrettigheter for homofile (og enslige?).
De er imot surrogati, mens det finnes det gode grunner til å være uavhengig av syn på homofile.
(Jeg ser at de fortsatt står for at ekteskapet skal være mellom mann og kvinne, men de har ikke programfestet at de skal gå mot den nye ekteskapsloven, og har heller ikke jobbet for dette på årevis, det jeg vet.
)
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?De fleste yngre KrF-velgere jeg kjenner er gode, reflekterte og empatiske mennesker som har brukt mye tid og krefter på å tenke gjennom synet på homofile og ekteskap/rammer for familier. Og de lander litt forskjellig. Men noen av dem lander på at Guds ord - som de tross alt bruker som fundament for troslivet sitt - er ganske tydelig på at Skaperverket og familielivet er sentrert rundt Mann og Kvinne, og de ser på dette som noe som er fordømt ubehagelig, men en av de tingene der de bøyer seg for at en høyere makt står for noe de selv syns er vanskelig. Noe sånt.
![]() |
#10 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Jeg tror Polyanna har rett. Jeg kunne aldri stemt KrF, men jeg skjønner at folk som er veldig motstander av abortloven, f.eks., ikke kunne stemt for et parti som "tillater fosterdrap". Det er forskjellig hva som er viktig for folk.
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Og mens vi er inne på demonisering av andre partiers velgere:
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?KrF er også en sterk og iherdig forkjemper for bistand, og for funksjonshemmede. Menneskesyn det også.
![]() |
#13 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Det er flere ting ved KrF som er helt hjemme hos meg, jeg synes de har en ikke så verst miljøpolitikk, jeg er veldig enig i alkoholpolitikken deres, jeg er faktisk mer og mer enig i mye av familiepolitikken (etter å ha vært på seminar der noen hevdet med tyngde at en venninnegjeng kunne oppdra barn like gjerne som den fryktede heteronormative kjernefamilien, en familiekonstellasjon som jeg mener har mye for seg, spesielt om den er omgitt av en storfamilie inkl venner). Jeg er tilhenger av statskirke. Bistand. Dette er grunner til at Krf nesten alltid seiler opp ganske høyt blant forslag til hva jeg skal stemme på sånne valgomater.
![]() |
#14 |
Borte
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Det er vel ingen som mener at Krf's program i sin helhet er demonisk og menneskefiendtlig.
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Takk for tråden, forresten.
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
Nei, men det er mange som mener at en enkeltsak som de mener er menneskefiendtlig totalt overskygger mye annet som faktisk er ganske menneskevennlig.
![]() |
#18 |
Borte
|
Ja, det mener blant annet jeg og jeg ser ikke helt problemet med å ha et sånt syn? Jeg vet jo at jeg har veldig mange felles verdier med kristne, men der verdiene ikke er felles så er det ved saker jeg anser som enormt viktig. Er det ugreit syns du?
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
Nei, alle vekter jo saker ulikt. Og jeg har forståelse for argumentet om at partiets syn på homofilt samliv setter det de sier om menneskeverd i et grelt lys.
Men her syns jeg dere hevder at mange velger ikke har noe veldig bevisst forhold til menneskesyn overhodet. Og jeg mener at jeg tror en langt større andel av KrFs velgere enn velgere for noen andre partier har et veldig tydelig og sterkt menneskesyn, enn velgere i mange andre partier. Fosterets rett til liv, sterk støtte til funksjonshemmede, mot dødshjelp, sterkt for bistand, sterkt mot mobbing og hets. Alt dette er tydelige verdisynspunkter basert på et menneskesyn.
![]() |
#20 |
Borte
|
Ja, jeg er enig med deg ang. krf, og tenkte vel mer på folk generelt med mitt utsagn. Frp var også nevnt. Jeg syns ikke det er spesielt kontroversielt å anta at mange har et ureflektert forhold til menneskeverd.
![]() |
|
|