|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ute på tur
|
![]() Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgJeg syns dette fortjener en egen tråd.
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgJeg synes det er verre rent instinktivt. Når jeg forsøker å finne gode argumenter for hvorfor så finner jeg ikke noen andre enn at jeg laster ned litt selv, men jeg selger ikke noe. :shallow: |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgJeg stjeler ikke, jeg kjøper det vi skal ha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgDet er flere lovbrudd involvert ved å videreselge stjålne produkter enn å beholde et stjålet produkt for eget forbruk. Å benytte seg av offentlige steder som et forum til å videreformidle stjålne produkter, kunne nok i teorien satt eierne av stedet i en knipe.
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgDet kommer litt an på hvor mange kopier man selger og hva man tar for det synes jeg. Å kopiere et eksemplar og selge til en venn for kostpris (det man har betalt for dvd-plata man kopierte det på for eksempel) synes jeg er på samme nivå som å laste ned en film til seg selv. Å masseprodusere og selge blir en helt annen sak synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgJeg greier liksom ikke å helt se problemet med at jeg laster ned Lost istedenfor å se den på tvnorge. Men jeg ville ikke lastet ned salgbare produkter som noen kunne tjent penger på og solgt dem til egen fortjeneste. Da synes jeg de som har laget tingene skal tjene de pengene. |
![]() |
![]() |
#7 |
Leser
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salg
Etisk sett synes jeg selve handlingen er likestilt. Hadde du sagt: "Er det verre å kopierle noe man har kjøpt og gi det til venner, enn å faktisk stjele det til eget forbruk på nettet?", ville jeg definitivt ha sagt akkurat det samme.
![]() |
#8 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgJeg synes det er hakket verre å selge videre, for da tar man kunder som i utgangspunktet er villige til å betale for et produkt og så tar man den fortjenesten istedet for at det går tilbake til industrien.
![]() |
#9 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgNettopp, Esme. Jeg håper all piratvirksomheten kan være med å presse bransjen til å innse at de må selge seg over nett, der folk kan få laste ned eller streame seriene deres til en billig penge. De vil jo faktisk tjene på det, fremfor å kun selge seriene sine til tv-stasjoner.
![]() |
#10 |
Off the map.
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgJeg synes det er klart verre å laste ned for videresalg. Da er man en skikkelig kjeltring som lager butikk på andres eiendom.
![]() |
#11 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgJeg tenker akkurat som Esme - de tv-seriene jeg laster ned og ser går enten på tv i Norge uansett, eller jeg kjøper dem på DVD når de kommer ut, og da føler jeg ikke at jeg gjør noe veldig galt moralsk. Derimot ville jeg aldri ha solgt dem videre, da blir det noe helt annet. Av samme grunn er det veldig sjeldent at jeg laster ned filmer; det gjør jeg bare hvis jeg ikke får tak i den på DVD.
![]() |
#12 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgJeg har ikke lastet ned hverken filmer eller musikk fra nettet så jeg har aldri klart å sette meg inn i lovligheten av dette - men det er helt ulovlig? Eller er det gråsoneulovlig?
![]() |
#13 |
Off the map.
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgVeronaL - det er aldri verden lov. Det er langt utenfor gråsonen. Det er ikke snakk om å videreselge et spill man har lastet ned selv, men mange spill og potensielt til mange kunder. Det er renheklet svindel, å kalle det noe annet er svært - fantasifullt.
![]() |
#14 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salg@Veronal: kopiering til eget forbruk, dvs nedlastning fra nettet er ulovlig.
![]() |
#15 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgÅ snakke om hvordan man best kan skyte en annen er ikke det samme som å gjøre det.
![]() |
#16 |
This is normal!
|
Enig.
![]() |
![]() |
#17 |
Ute på tur
|
Selv om du føler at dette ikke er galt, så er det jo å ta noe uten å betale for det? Fordi at da betyr det jo at du ikke ser serien når den går på TVN, de får lavere seertall og mindre betalt for reklamen sin osv osv
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgDet er ulovlig. Det er i midlertid lov å kopiere filmer eller musikk du allerede har kjøpt til din private sfære, altså nære venner og familie.
![]() |
#19 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgFordi man ikke har mulighet for å betale for nedlasting av serier, enkelt og greit.
![]() |
#20 |
Absolut ateist
|
Dette er jo irrelevant, da det ikke er TVN som går glipp av inntekter fra produksjonen av serien, men nettopp produsenten. Hadde derimot produsenten hatt en nettside der man kunne streamet serien for en billig penge og man likevel hadde lastet ned, så hadde det stilt seg annerledes.
![]() |
|
|