Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Gaaahhh, pronomen! $%%&/ Toffskij m.fl. - hjelp, plis?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-11, 20:29   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gaaahhh, pronomen! $%%&/ Toffskij m.fl. - hjelp, plis?

Jeg programmerer talemaskin (ja, jeg vet, igjen.... ) og mitt definitivt instinktbaserte og svært lite ah... gjennomtenkte forhold til pronomen er i ferd med å avdekkes big time!

Er dette riktig:

Påpekende pronomener: denne, disse, slike, samme, selve, ...
kan kategoriseres som... ting?

Personlige pronomen : jeg, meg, vi etc som ... mennesker? (menneske-kategorien har underkategoriene familie, venner, personer (gutt, jente, dame, mann, nabo, etc. det er der det ligger noen få pers.pron fra før), yrker, skole og SFO, dyrevenner (eh, ja), fra tv og bøker, (fantasi-)figurer (inkl gud, tannfeen, og julenissen, konge, prinsesse etc).

Spørrende pronomen har sin egen hovedkategori (spørsmål)

Og "som" sliter jeg med
Og jeg sliter jo for pokker med "all, annen, ingen, mange, noen" etc også, men har lagt den under hovedkategorien "beskrivelse" og underkategorien "størrelse og mengde". Tror det blir riktig.

gah!

Kanskje jeg bare skal krype til korset og lage en egen pronomen-hovedkategori. Men jeg vil at det skal være _funksjonsbasert_ og ikke, eh, grammatisk basert om dere skjønner forskjellen

hjelp?

Også lurer jeg på statsminister, det er et yrke sant? Selv om konge er en figur?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:40.