Når barnevernet svikter fullstendig
A-magasinet i dag skriver om den barnevernssaken i Tønsberg, Nøtterøy og Re, der barnevernet var inne i bildet i NI år, der to gutter ble utsatt for grov omsorgssvikt hele tiden, der folk reagerte på alle kanter og der barnevernet var orientert om at barna levde med vold, narkotika og ekstremt ustabile boforhold. Der mor ble trodd (angivelig fordi hun var talefør, hyggelig og sjarmerende?) når hun gang etter gang hevdet at "nei, nå går det fint", "de bor hos noen venner", "neida, Rolf er en fin omsorgsperson han" (selv om han var voldelig ved flere anledninger). Barnehagen varslet om alvorlige utviklingsproblemer. Barna er muligens utsatt for seksuelle overgrep, men dette er aldri blitt skikkelig etterforsket.
Og så gjør man ingenting??
Jeg blir så forbannet når jeg leser det at jeg rister.
Kommunene syns at barnevernet har gjort en god nok jobb.
Jeg finner dessverre ikke saken på nett. Noen som klarer å søke den opp?
Hvordan kan dette skje? Er dette kultur? Ressurser? Saken nevner dokumentasjon, og dette har jeg også hørt fra andre: At barnevernet ofte dokumenterer sakene altfor dårlig, slik at det blir vanskelig å få til omsorgsovertagelse.