Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dømmer du folk etter utseendet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-09, 09:11   #1
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Dømmer du folk etter utseendet?

Ble sittende og tenke litt på dette etter at jeg så reklame for X Factor.
Det skjer jo ganske ofte at dommerene forhåndsdømmer deltakere p.g.a. utseendet eller væremåte.

Hva tenker dere om dette?
Dømmer dere ofte etter utseendet/kropp?

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:12   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dømmer du folk etter utseendet?

Registrerer, dømmer sjelden. Men med mindre man er ufattelig skitten og uflidd, eller det står bimbohore stemplet over hele personen. Da må jeg innrømme at jeg dømmer en smule.

Men her vil nok folk være så inn i hampen PK at de selvsagt ikke dømmer.

Gammel 18-09-09, 09:14   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jepp, det gjør jeg. :tilstår:
Ikke på den mest tradisjonelle måten kanskje, men jo - svaret blir fremdeles ja.

Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:14   #4
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg dømmer aldri folk etter utseende og jeg oppdrar ungene mine til å heller ikke gjøre det. Man kan ikke se på utsiden hva som bor i ett menneske.
Det er en skam at mange gjør dette, og når det kommer til x-faktor må jeg si at jeg skjemmes på dommernes vegne når de sitter der og forhåndsdømmer. Oppegående, voksne mennesker som deltar i et tv-show, de burde skamme seg!

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:15   #5
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Registrerer, dømmer sjelden. Men med mindre man er ufattelig skitten og uflidd, eller det står bimbohore stemplet over hele personen. Da må jeg innrømme at jeg dømmer en smule.

Men her vil nok folk være så inn i hampen PK at de selvsagt ikke dømmer.

Signerer.

Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:17   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må nok innrømme at jeg må ta meg selv i nakken noen ganger. Jeg prøver å ikke dømme, men jeg gjør det og finner som regel ut at jeg hadde feil.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:17   #7
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Det må jo være tøft for enkelte av deltakerende å se dette senere på tv.
Hvordan dommerene kritiserer deltakeren etter at deltakeren har gått ut av rommet.
Noen melder seg nok på kun for moro skyld, veddemål osv..
Men noen er jo seriøse, og blir jo direkte knust når drømmen ikke går i oppfyllelse.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:17   #8
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Ja, det gjør jeg. Jeg registrerer og tolker ivhertfall ganske kjapt. Dette gjelder nåde utseende, klær, kroppsholdning osv. Men jeg er veldig klar over det og er ikke redd for å revurdere mine konklusjoner når jeg blir bedre kjent med personen.

Jeg tenker at utseende sier endel om en person. Ikke ting man ikke kan velge selv, som stor nese, lav høyde osv, men på hvordan vi velger å fremstå. Eks klær og hår.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:19   #9
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes alle mennesker er pene bare de er stelt og ikke uflidde.
Jeg reagerer på uflidde og kjasne folk i den grad at jeg ikke har lyst til å sitte ved siden av dem.

Gammel 18-09-09, 09:20   #10
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Hele spørsmålsstillingen blir rimelig tabloid.

Saken er jo at for de fleste av oss er dette noe som skjer i underbevisstheten. Vi registrerer, som Sitron sier, men vi omsetter også informasjonen, og det er klart at det påvirker oss.

Det er mye som påvirker oss. Utseende, dialekt, klær, hår - men også hva vi vet om folk. F.eks. hvor de bor, hva slags bil de kjører, hvilket parti de stemmer, yrke eller familieforhold.

Og det er åpenbart at inni hver og en av oss finnes noen filtre. Så måler vi folk opp i mot det, og plasserer dem hvor vi tror de hører hjemme.

Så er det slik at når vi gjør dette, som alle gjør, så er også hvordan vi plasserer andre gjenstand for atter andres vurdering av oss. Hvis jeg plasserer folk "feil" i forhold til hva man kulturelt sett mener er riktig, så er jeg fordomsfull.

Dette gjør vi alle, hele tiden, ofte ubevisst, men også bevisst i forhold til spesielt det siste. Det er da vi blir "PK" eller ikke "PK".

De færreste av oss innrømmer dette på individnivå, likevel er det åpenbart at det finnes grupper av mennesker som opplever å bli "dømt". Ikke bare på utseende, men det også. Mørkhudede, muslimer, samer, tatere - dette er grupper som opplever å møte folks fordommer. Samme gjelder homofile, unge mødre, gamle mødre, menn i kvinneyrker, kvinner i mannsyrker, osv.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:21   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

I forhold til et slikt program så går jeg ut fra at de som melder seg på har sett ett og annet lignende program før og vet hva de risikerer å gå til.

Å si at man ikke ser på utseende i det hele tatt i relasjon til andre mennesker blir feil for meg. Det er klart man legger merke til hvordan folk ser ut, lukter og høres. Man vil gjerne trekkes mer mot en som er delikat enn mot en som har snørr i hele fjeset liksom.

Men jeg ser ikke ned på noen med rar nese eller noe sånt.

Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:21   #12
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Jeg dømmer aldri folk etter utseende og jeg oppdrar ungene mine til å heller ikke gjøre det.

Hvordan gjør du det? Rent praktisk, mener jeg?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:22   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Bina sa det mye finere enn meg. Men det var det jeg mente jeg og.

Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:26   #14
Tussilago
Spoon2

Tussilago sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Tussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populær
Standard

Jo - jeg gjør nok det av og til, selv om man vet at man ikke bør gjøre det. Ønsker jo selvfølgelig at ungene mine ikke skal dømme etter utseende, men tror nok at det er er vanskelig å unngå at det gjøres. Men vi får vel prøve å lære ungene våre at utseende ikke skal bety så mye.

Gammel 18-09-09, 09:26   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den PK-versjonen: nei, det gjør jeg ikke, sånt burde man skamme seg over!
Den ærlige versjonen: ja, det gjør jeg ... Prøver å la være, men det er ikke så lett. Jeg er fordømmende overfor røykere, for å være helt ærlig (det går jo ikke på utseendet i den forstand, but still), og jeg tenker mitt om solariumsbrune bimboer, veldig uflidde folk osv. Men jeg viser det jo ikke, og jeg møter jo alltid folk med et smil uansett. *jobber med seg selv*

Gammel 18-09-09, 09:26   #16
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Både ja og nei.

Kropp er noe jeg så godt som aldri ser på til en person. Om man er tynn eller stor, kort eller lang; det spiller ingen rolle i min verden.

Men utseende forøvrig og måten man opptrer på, kan få meg til å gjøre meg tanker ja. Tanker som jeg trykker tilbake og lar personen få en sjanse til å vise hvem h*n er. Har vel erfart mange ganger at førsteinntrykket kan være helt på bærtur.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:29   #17
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg dømmer de med hentesveis og. Jeg tenker automatisk at de ikke evner å se hvor forbanna jævlig det ser ut og at de dermed enten er desperate etter hår eller en smule korte.

Gammel 18-09-09, 09:30   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hentesveis er jævlig. Jeg klør skikkelig i fingrene etter å bare ta frem barbermaskinen.

Gammel 18-09-09, 09:31   #19
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Dømmer og dømmer, men jeg registrerer selvsagt hvordan folk ser ut og trekker slutninger utifra det. Møter jeg en skitten fyr med knekk i bena tassende rundt Oslo S så regner jeg nok med at han er narkoman ja. Men jeg synes ikke det er å dømme.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:33   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Dømmer og dømmer, men jeg registrerer selvsagt hvordan folk ser ut og trekker slutninger utifra det. Møter jeg en skitten fyr med knekk i bena tassende rundt Oslo S så regner jeg nok med at han er narkoman ja. Men jeg synes ikke det er å dømme.

Visst er det å dømme. Du har et antatt bilde av denne personen i hodet ditt og vil oppføre deg deretter i forhold til denne. Nytter ikke å kalle en spade for en gaffel. Vær nå i det minste ærlig om at du faktisk dømmer.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:58.