|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Utrykket "å åndse"Det hørte jeg på bussen i dag. En godt voksen dame snakket i telefonen og fortalte og lo om et eller annet hun hadde klønet med. |
![]() |
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utrykket " å åndse"Det har jeg aldri hørt før.
![]() |
#3 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Utrykket " å åndse"Jøss, nei, det trodde jeg ikke var i bruk lenger. Og i hvert fall ikke av "godt voksne" damer. Det har aldri vært i mitt vokabular, jeg trodde i grunn det var et fjortisuttrykk jeg.
![]() |
#4 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Utrykket " å åndse"Aldri hørt før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Utrykket " å åndse"Har ikke hørt den versjonen av uttrykket, men ånns ble brukt da jeg var liten og det er et helt forferdelig ord.
![]() |
#7 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utrykket " å åndse"Hm. Aldri hørt det som verb. Men som adjektiv var det noe mange brukte på barneskolen. "Er du helt åndsa?!" (= dum, teit) Har alltid tenkt at det har noe med "åndssvak" å gjøre.
![]() |
![]() |
#8 |
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utrykket " å åndse"Har hørt det for mange år siden, i en litt annen form.
![]() |
#9 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Utrykket " å åndse"Slutt å ånds deg, er helt på linje med slutt å tull deg.
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: Utrykket " å åndse"Jeg har hørt det men det ville vel ikke falt meg inn å bruke det nei. |
![]() |
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Utrykket " å åndse"Jeg har aldri hørt det i betydningen tulle, men å åndse helt kommer av begrepet å være åndsfraværende, å ha drømmet seg bort, vært litt borte/fjern. Jeg har brukt det, og ser det ikke i sammenheng med Downs Syndrom eller betegnelsen mongo.
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Utrykket " å åndse"
Det å ha vokst opp med det som et helt akseptabelt uttrykk (det kan jo hende denne dama også har) gjør det jo ikke noe bedre. Opprinnelsen kan neppe sies å komme fra forskjellige ting, forskjellige steder, og selv om man ikke vet at det er et sårende/støtende uttrykk så har det ikke mindre makt fordet? |
![]() |
![]() |
#13 |
Absolut ateist
|
Nja ... I Bergensregionen er det absolutt brukt som en avart fra åndssvak, iallfall da jeg vokste opp.
![]() |
#15 |
*_*
|
![]() Sv: Utrykket " å åndse": peker på Glitters innlegg: Jeg bruker det ikke selv, men kan ikke se at det skal være noe som helst i veien med å kalle seg selv for åndsfraværende (som er det eneste jeg forbinder ordet med)?
![]() |
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
Hvis det som lille Ru skriver stemmer, at det i Bergensområdet blir brukt om å skape seg, tulle seg til så ser jeg linken til åndsvak. Men på østlandet har jeg aldri hørt den måten å bruke ordet på. Å åndse har jeg kun hørt bli brukt i betegnelsen være åndsfraværende.
![]() |
#17 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() |
#18 |
Protonterapeut
|
Det sier jeg jo ikke heller.
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utrykket " å åndse"Det uttrykket har jeg aldri hørt før.
![]() |
|
|