Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kjapt sykurs for dummies?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-08, 17:47   #1
Kneazle
Passiv

Standard

Kjapt sykurs for dummies?

Altså...

Jeg skal sy gardiner for første gang i mitt liv. Helt enkle, til barnerommet. Har kjøpt stoff og gardinstang. Tenkte å sy en sånn "tunell" på toppen, sånn at jeg kan tre gardinen rett på gardinstanga.

Så, hvordan gjør jeg dette? Hvor begynner jeg? Hva gjør jeg med sidekantene; bretter inn og syr? Rett eller sikksakk? Noen som føler seg kallet til å gi meg en veldig enkel forklaring?

Sist redigert av Kneazle : 07-05-08 kl 19:50. Årsak: Trykkleifer i fleng
  Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 17:55   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjapt sykurs for dummies?

Hvis du beregner 7 cm + sømmonn, så går det fint å sy slike gardiner.
Ta 8, så har du litt å gå på.
Først; brett kanten, en halv cm eller så. Stryk langs hele, så holder den seg sånn nogenlunde. Mål 7 cm fra kanten, brett over til vrangen og stryk over her også.
Så syr du rettsømm over kanten, pass på at du syr over bretten slik at kanten holder seg inne. Da har du et kjempehull å tre gardinstangen gjennom. Det blir jo ikke fint, så da tar du og måler opp til en 4-5 cm omtrentlig, fra den nederste sømmen, og syr en søm tversover. :vips, ferdig:

Jeg er skikkelig god på å forklare ...

Gammel 07-05-08, 17:58   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vedr. sidekanten, og nederst:
Sidekantene bretter du inn og syr rettsøm over, gjerne litt lang stinglengde.
Husk å klippe bort jarekanten (den kanten på ene siden av stoffet), ellers krymper det seg når du vasker gardinene.
Kanten nede, bretter du inn på samme måte som sidekanten, evt. så lager du en større brett, det kan se penere ut.

Gammel 07-05-08, 18:27   #4
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Vedr. sidekanten, og nederst:
Sidekantene bretter du inn og syr rettsøm over, gjerne litt lang stinglengde.
Husk å klippe bort jarekanten (den kanten på ene siden av stoffet), ellers krymper det seg når du vasker gardinene.
Kanten nede, bretter du inn på samme måte som sidekanten, evt. så lager du en større brett, det kan se penere ut.

Bretter jeg sidekantene også to ganger? Eller må jeg sy sikksakk langs kanten etter at jeg har klippet, for at det ikke skal rakne? Jeg må gjøre sidene ferdig før topp og bunn, sant? Ellers blir det vel vanskelig å få til det hullet på toppen?

Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 18:49   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er en symaskin:

Hvis du mangler en sånn, kan du bruke en sånn:

Og så må du ha noen meter med sånn:

Gammel 07-05-08, 18:54   #6
Kneazle
Passiv

Standard

Takker og bukker, Skremmern!

Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 18:57   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 07-05-08, 18:58   #8
Kneazle
Passiv

Standard

Fikk ikke prikket deg, Ru. Du får få en her isteden. Tusen takk for hjelpen!

Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 22:43   #9
Kneazle
Passiv

Standard

Jeg har sydd en gardin. Og den ble fiiin! Nå gjenstår det bare å prøve å få den andre sånn noenlunde lik.

Lille Ru: Tusen takk for tips om å stryke kantene. Det har spart meg for å bruke en drøss med knappenåler. Genialt!

Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 22:59   #10
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Jeg har sydd en gardin. Og den ble fiiin! Nå gjenstår det bare å prøve å få den andre sånn noenlunde lik.

Lille Ru: Tusen takk for tips om å stryke kantene. Det har spart meg for å bruke en drøss med knappenåler. Genialt!

det er DET jeg ikke får til..... hehe
(så jeg besøker bare "tilfeldigvis" min snille tante som syr bunader og alt mulig når jeg trenger større sykunnskaper enn å sy på en knapp)
Blir du flink kan du få i oppdrag å sy gardiner til minsten....

Gammel 07-05-08, 23:07   #11
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av PrinsesseChiefen, her.

det er DET jeg ikke får til..... hehe
(så jeg besøker bare "tilfeldigvis" min snille tante som syr bunader og alt mulig når jeg trenger større sykunnskaper enn å sy på en knapp)
Blir du flink kan du få i oppdrag å sy gardiner til minsten....

Ja, jeg vet det er litt tidlig å juble. På den annen side gjelder det jo å nyte lykkefølelsen nå, i tilfelle nedturen kommer når jeg er helt ferdig.
Oppdrag...vel, det blir styggdyrt, ihvertfall hvis jeg skal ta timepris.

Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 07:05   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Jeg har sydd en gardin.

Takket være min hjelp.

Gammel 08-05-08, 07:29   #13
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Takket være min hjelp.

Mais oui. Hadde aldri kjent igjen symaskinen hvis du ikke hadde lagt ut så fine illustrasjoner.

Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 10:56   #14
Kneazle
Passiv

Standard

Gardinene er strøket, gardinstangen skrudd opp og resultatet er perfekt.

Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 16:47   #15
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Kjempeflink!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:32.