Kan vi snakke litt om Iran - Israel/USA - krigen?
Jeg syns utviklingen i midtøsten nå er mildt sagt skremmende.
Og jeg må innrømme at jeg slites litt i flere retninger her. All krig er dumt, og det går mest utover uskyldige sivile.
Jeg anerkjenner at Ukraina må få lov til å forsvare seg selv når Russland invandere. Den er liksom enkel. Russland er den store stygge ulven. Svart -hvitt.
Så anerkjenner jeg jo på ett sett at Israel måtte få lov til å forvare seg etter at Hamas angrep dem i oktober i 2023. Men Hamas er en terrorgruppe, ikke et land/en stat, og å drive med nærmest utrydding av hele Palestina det er jo virkelig ikke å "forsvare seg selv".
Og så nå det plutselige angrepet på Iran. Fordi Iran er nær ved å kunne anrike uran som kan brukes i atomvåpen.
Men hvorfor er det så mye værre at Iran sitter på atomvåpen enn Israel og USA?? Det er jo fortsatt bare USA som faktisk har brukt atomvåpen mot en annen stat.
Og USA som slutter seg til dette angrepet nå ved å bombe atomanleggene sønder og sammen.
Altså, det er jo USA vi må frykte her?
Til syvende og siste, så handler krig som oftest om penger og rådighet over ressurser.
Hva har USA å tjene på disse krigene? Det er vel som tidligere kriger i midtøsten, rådighet over olje og stabilitet for dolleren som er knyttet opp i oljen.
Jeg liker ikke denne stadig økende konflikten, og er bekymret for utvikling. 
|