Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Språkopplæring

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-07, 22:24   #1
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Språkopplæring

Dårlig tittel men kommer ikke på noen bedre i farta.

Eldste gutten min starter på ungdomskolen til høsten, og i den anledning skal de enten lære et språk til eller ha fordypning i norsk eller engelsk.
De språkene han kan velge mellom er spansk, fransk og tysk.

Han har skrivevansker og vi har en pc søknad inne nå. (greit å ta med det med vanskene i denne anledning)

Så trenger jeg noen innspill om hva dere ville anbefalt av språk/fordypning.
Han vet ikke helt selv hva han vil og de får også forsøke seg fram fra skolestart fram til høstferien, men da tar de det endelige valget.

Jeg anbefalte spansk til han.
Fransk har en haug med unødvendige bokstaver.
Han sliter med å skrive og trenger da ikke velge et språk som er nesten umulig for vanlige folk uten problemer å skrive.
Hadde selv fransk og synes det var vanskelig, men hadde det bare 1 time i uka da.
Tysk har en gramatikk som er vanskelig nok i allefall. Ikke et lett språk og dessuten synes jeg det ikke er noe pent språk heller.
Spansk derimot er jo mere "internasjonalt" en de to andre, og jeg innbiller me at det ikke er sååå ille skriftlig (sammenlignet med fransk)

Engelsk fordypning virket ikke så ille som jeg først forestilte meg
For 8. klasse er hovedmålet: Britisk engelsk g deles inn i emnene. matkultur, sport. musikk, politikk, filmlitteratur, natur og dyreliv.
(det virket plutselig veldig omfattende da....)

Så også at det stod at fransk, tysk og spansk krevde like mye pugging av gloser og grammatikk, men uttale er litt vanskeligere på fransk.

Noen som har noen innspill?
FOrdeler og ulemper med de forskjellige språkene/fordypning?

Gammel 31-05-07, 22:38   #2
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Språkopplæring.

Hvis han har planer om å gå studiespesialisering ("allmennfag") på videregående, bør han absolutt ta fremmedspråk. Elever som har hatt fremmedspråk på ungdomsskolen trenger bare å ha fremmedspråk i to år på vgs studiespes. (4+4 timer), uansett om de fortsetter med samme språk eller bytter til et annet. Elever som IKKE har hatt fremmedspråk på ungdomsskolen må ha i alle tre årene (4+4+4 timer) og blir dermed mer låst ift valg av programfag. Hvis han vet at han ikke kommer til å gå studiespesialisering, synes jeg godt han kan la være å ta fremmedspråk.

Når det gjelder valg av språk, er det sannelig ikke lett. Nå er ikke jeg nøytral siden jeg har hovedfag i tysk , men skolen min tilbyr alle de tre språkene du nevner, og det er definitivt en myte at spansk er lettere enn fransk og tysk. Elevene gjør det ikke bedre i dette faget enn i tysk/fransk, og det er minst like mange som kontakter rådgivningstjenesten pga problemer i spansk som i tysk og fransk (jeg er rådgiver).

Det kan faktisk hende at tysk er det lureste valget for gutten din som har skrivevansker iom at det er et germansk språk og dermed mye nærmere beslekta med norsk enn spansk og fransk som er romanske språk. Det vil være mange flere "gjennomsiktige" ord (= ord som er veldig like på begge språk) og rettskrivinga vil være lettere. Når det gjelder grammatikken, er den neppe vanskeligere enn i fransk og spansk, men det er ulike områder som er vanskelige i de tre språkene.

Gammel 31-05-07, 22:42   #3
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Vil bare nevne at den spanske gramatikken er ikke bare bare den heller. H er stum, v uttales som b. ll uttales som j. T.o.m. den spanske ungdommen sliter med rettskrivning. Og så har du all den verben som skal bøyes i hytt og pine.
Husker jeg sleit litt i begynnelsen ja.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 22:44   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det kan faktisk hende at tysk er det lureste valget for gutten din som har skrivevansker iom at det er et germansk språk og dermed mye nærmere beslekta med norsk enn spansk og fransk som er romanske språk. Det vil være mange flere "gjennomsiktige" ord (= ord som er veldig like på begge språk) og rettskrivinga vil være lettere. Når det gjelder grammatikken, er den neppe vanskeligere enn i fransk og spansk, men det er ulike områder som er vanskelige i de tre språkene.

Jeg syns dette høres ut som et godt råd. Tysk vil vel føles mer "naturlig" i og med at det er beslektet med norsk, mens logikken i spansk og fransk er vanskeligere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 22:51   #5
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er enig i at spansk har "rykte" på seg for å være lettere enn det er. Jeg synes spansk er lettere enn fransk i starten, men jeg er ikke sikker på at det er så mye lettere enn tysk. I tysk er gjennkjennelsen mye større for oss germanske. Selv om fransk er mitt favorittspråk er det kanskje det jeg ville anbefalt å ikke ta.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 23:05   #6
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Vi som jobber som spansklærere på videregående sliter voldsomt med elever som har blitt rådet til å ta spansk av velmenende rådgivere på ungdomsskolen, nettopp fordi dette er det "letteste" språket. I tredjeklasse på skolen der jeg jobber opplever vi nå at nesten 1/3 av elevene er i ferd med å stryke i spansk eller ikke få vurdering. Vi setter dette i sammenheng med at det er et språk som blir valgt av elever som ser etter det "lettvinte".

Spansk er et språk som har en ganske annerledes grammatikk enn norsk. Blant annet har det personbøying av verb, og to preteritumsformer der vi på norsk kun har én. Verbtider/f ormer som i norsk blir uttrykt ved hjelp av hjelpeverb, som konjunktiv, futurum og kondisjonalis, har sin egen bøying på spansk.

Det er mange ord som kommer fra latin og ligner både norske og engelske ord, men vi opplever at de elevene som sliter med språk ikke klarer å se denne sammenhengen. Uttalen er dog ikke så vanskelig som den franske, den ligger nærmere opp mot skriftspråket.

Spansk har ikke kasus, noe som er en enorm fordel.. Og for å se det fra den positive siden, så kan man klare seg helskinnet gjennom skolen uten å beherske alle verbtidene, for eksempel.

Jeg vil absolutt ikke avskrekke sønnen din fra å velge spansk, men det er et fag der det er uhyre viktig å jobbe fra starten av med gloser og grammatikk. Kan man ikke det mest grunnleggende, faller alt sammen.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 23:10   #7
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg vil absolutt ikke avskrekke sønnen din fra å velge spansk, men det er et fag der det er uhyre viktig å jobbe fra starten av. Kan man ikke det mest grunnleggende, faller alt sammen.

Og det gjelder jo i grunnen alle språkfag. Det er utrolig vanskelig å få elevene til å forstå at det er DE som må gjøre arbeidet med å lære språket. Læreren kan bare legge til rette, ikke gjøre selve læringsarbeidet. Og læringsarbeidet må starte umiddelbart. I noen fag jobber man med isolerte tema, og når et tema er ferdig legger man det bort og går videre. Sånn er det ikke i språkfagene. Når man har lært noe nytt, tar man det med seg videre og det forventes at man behersker det fra da av.

Gammel 31-05-07, 23:18   #8
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Språkopplæring

Jeg har selv hatt tysk på skolen, men jeg er TOTALT ubrukelig som leksehjelper.
Så godt sitter det språket.......
Men det var jo nærmest frivillig tvang også da, og interessen var vel heller laber.

Jeg innrømmer at jeg heller fortsatt mot spansk, side det er et språk han i større grad kan få litt bruk for.
Men til syvende og sist er det jo hans valg.

At spansk ikke er lett er jeg klar over, ingen språk er det i starten.
Skulle nesten hatt god kontakt med svigerfar nå, for han bor i Spania.
Men han erjo på besøk i Norge titt og ofte (har vi fått høre i allefall...)

Men alle tips mottas med takk og det blir lest og tatt med i vurderingen.
Jeg skal bruke helgen til å prate med han, for til fredagen som kommer skl han levere lappen om hva han vil ha.

Gammel 31-05-07, 23:23   #9
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Rettskriving vil han nok ha problemer med uansett språk, han har jo problemene i norsk også.
Men har da krav på å få bruke pc med retteprogram på prøver, noe som vil forenkle det litt for han (i allefall i norsk).
Men hvordan løser man det når det gjelder fremmedspråk?
Man kan vel ikke kreve det samme der?
Blir jo fult kræsj det er egentlig om han kan få det i norsk pga skrivevansker og ikke i fremmedspråk.
Eller i søknaden om PC ligger programmet LingSpeak med i søknaden, så det vil jo si at han skal kunne få tekstbehandlingsprogram i engelsk......

Gammel 31-05-07, 23:24   #10
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Hos oss får elevene som bruker pc i norsk også bruke det i fremmedspråk.

Gammel 31-05-07, 23:42   #11
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, sånn er det i fremmedspråk også, pc er tillatt på prøver hvis man har søkt om det på bakgrunn av dysleksi o.l.

En eller annen tilknytning til språket (mulighet for ferieturer til Spania f.eks.) er såklart en enorm fordel. Da oppleves språket både mer nyttig og mer levende. De elevene mine som sliter med grammatikken kan likevel oversette menyen for foreldra sine når de er på restaurant i Spania, og det gir såklart en følelse av mestring.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 09:32   #12
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Spansk gramatikk er vanskeligere enn man tror, særlig de to preteritumsformene. Samtidig, hvis man først lærer seg reglene for uttale er det ikke så mange unntak. Det er jo en fordel. Har han absolutt ingen formening selv om hva han vil?

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 09:49   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde jeg hatt lese- og skriveproblemer, har jeg nok valgt fordyping i norsk eller engelsk. Alle de tre fremmedspråkene er jo vanskelige på sitt vis. Mye tegnsetting og "Ukjente" bokstaver både i fransk og spansk og en temmelig intrikat grammatikk i tysk.

Han trenger ikke fremmedspråk om han kun skal ha generell studiekompetanse.

*Bauche er tilhenger av yrkesrettet vgs + påbyggingsår for skoleleie skoleelever iallefall*

Gammel 01-06-07, 09:50   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min lilllebror fikk det velmente rådet om å ta spansk på videregående ( han hadde ikke språk på u.skole), med det resultat at han strøk, og ikke fikk studiekompetanse.
Selv hadde jeg fransk, det samme hadde den andre broren min, og det har gått helt greit.

Jeg tror det er viktig at han velger det han vil, språk er uansett mye jobbing pga. gramatikk etc. så lettvint er det ikke uansett hvilket språk man velger.

Lykke til med valget!

Gammel 01-06-07, 09:53   #15
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Hadde jeg hatt lese- og skriveproblemer, har jeg nok valgt fordyping i norsk eller engelsk. Alle de tre fremmedspråkene er jo vanskelige på sitt vis. Mye tegnsetting og "Ukjente" bokstaver både i fransk og spansk og en temmelig intrikat grammatikk i tysk.

*Bauche er tilhenger av yrkesrettet vgs + påbyggingsår for skoleleie skoleelever iallefall*

Forøvrig ville jeg gått inn for å fått programvaren "drillpro" som tilleggsprogramvare for å øke lese- og skriveferdigehetene. Et flott program for å få automatisert ord. Dette kan det jo være at skole har altså...det er iallefall bra synes jeg. (NAV dekker det ikke)

Gammel 01-06-07, 10:11   #16
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det høres ut som det mest fornuftige.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 10:26   #17
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Han må ha det hvis han skal gå ordinær studiespesialisering, men ikke på påbygging.

Det ser ut til at påbyggingsåret blir mye tøffere i de nye læreplanene (men vi har selvsagt ingen direkte erfaring enda siden det første kullet først kommer neste høst). Det er jo sannelig vanskelig nok allerede, med mange som ikke klarer å gjennomføre. Så jeg kommer til å være mer tilbakeholden med å anbefale dette løpet fra nå av.

Gammel 01-06-07, 10:48   #18
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Han må ha det hvis han skal gå ordinær studiespesialisering, men ikke på påbygging.

Ja, om han velger allmenfaglig må han vel ha språk, men det er jo så mye å velge mellom!

Gammel 01-06-07, 10:53   #19
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

For å få generell studiekompetanse kan man gå
- Studiespesialisering
- Studiespesialisering med formgivingsfag
- Idrettsfag
- Musikk, dans, drama
- Vg1 + Vg2 yrkesfag + påbygging

Alle de fire første krever fremmedspråk på Vg1 og Vg2. Det er bare den siste veien (yrkesfag + påbygging) som gir studiekompetanse uten fremmedspråk.

Gammel 01-06-07, 10:55   #20
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

For å få generell studiekompetanse kan man gå
- Studiespesialisering
- Studiespesialisering med formgivingsfag
- Idrettsfag
- Musikk, dans, drama
- Vg1 + Vg2 yrkesfag + påbygging

Alle de fire første krever fremmedspråk på Vg1 og Vg2. Det er bare den siste veien (yrkesfag + påbygging) som gir studiekompetanse uten fremmedspråk.

Ser man det! - Der lærte jeg noe nytt. Jeg gikk selv handel og kontor og slapp unna uten fremmedspråk. (ikke at jeg forsøkte å unngå det men)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:53.