|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
er grønn og fin.
|
![]() SpråkopplæringDårlig tittel men kommer ikke på noen bedre i farta.
![]() |
#2 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Språkopplæring.Hvis han har planer om å gå studiespesialisering ("allmennfag") på videregående, bør han absolutt ta fremmedspråk. Elever som har hatt fremmedspråk på ungdomsskolen trenger bare å ha fremmedspråk i to år på vgs studiespes. (4+4 timer), uansett om de fortsetter med samme språk eller bytter til et annet. Elever som IKKE har hatt fremmedspråk på ungdomsskolen må ha i alle tre årene (4+4+4 timer) og blir dermed mer låst ift valg av programfag. Hvis han vet at han ikke kommer til å gå studiespesialisering, synes jeg godt han kan la være å ta fremmedspråk.
![]() |
#3 |
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Språkopplæring.Vil bare nevne at den spanske gramatikken er ikke bare bare den heller. H er stum, v uttales som b. ll uttales som j. T.o.m. den spanske ungdommen sliter med rettskrivning. Og så har du all den verben som skal bøyes i hytt og pine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Språkopplæring.
Jeg syns dette høres ut som et godt råd. Tysk vil vel føles mer "naturlig" i og med at det er beslektet med norsk, mens logikken i spansk og fransk er vanskeligere.
![]() |
#5 |
Går stille i dørene
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Språkopplæring.Jeg er enig i at spansk har "rykte" på seg for å være lettere enn det er. Jeg synes spansk er lettere enn fransk i starten, men jeg er ikke sikker på at det er så mye lettere enn tysk. I tysk er gjennkjennelsen mye større for oss germanske. Selv om fransk er mitt favorittspråk er det kanskje det jeg ville anbefalt å ikke ta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Språkopplæring.Vi som jobber som spansklærere på videregående sliter voldsomt med elever som har blitt rådet til å ta spansk av velmenende rådgivere på ungdomsskolen, nettopp fordi dette er det "letteste" språket. I tredjeklasse på skolen der jeg jobber opplever vi nå at nesten 1/3 av elevene er i ferd med å stryke i spansk eller ikke få vurdering. Vi setter dette i sammenheng med at det er et språk som blir valgt av elever som ser etter det "lettvinte".
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: Språkopplæring.
Og det gjelder jo i grunnen alle språkfag. Det er utrolig vanskelig å få elevene til å forstå at det er DE som må gjøre arbeidet med å lære språket. Læreren kan bare legge til rette, ikke gjøre selve læringsarbeidet. Og læringsarbeidet må starte umiddelbart. I noen fag jobber man med isolerte tema, og når et tema er ferdig legger man det bort og går videre. Sånn er det ikke i språkfagene. Når man har lært noe nytt, tar man det med seg videre og det forventes at man behersker det fra da av.
![]() |
#8 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: SpråkopplæringJeg har selv hatt tysk på skolen, men jeg er TOTALT ubrukelig som leksehjelper.
![]() |
#9 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: SpråkopplæringRettskriving vil han nok ha problemer med uansett språk, han har jo problemene i norsk også.
![]() |
#10 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: SpråkopplæringHos oss får elevene som bruker pc i norsk også bruke det i fremmedspråk.
![]() |
#11 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: SpråkopplæringJa, sånn er det i fremmedspråk også, pc er tillatt på prøver hvis man har søkt om det på bakgrunn av dysleksi o.l.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: SpråkopplæringSpansk gramatikk er vanskeligere enn man tror, særlig de to preteritumsformene. Samtidig, hvis man først lærer seg reglene for uttale er det ikke så mange unntak. Det er jo en fordel. Har han absolutt ingen formening selv om hva han vil? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: SpråkopplæringHadde jeg hatt lese- og skriveproblemer, har jeg nok valgt fordyping i norsk eller engelsk. Alle de tre fremmedspråkene er jo vanskelige på sitt vis. Mye tegnsetting og "Ukjente" bokstaver både i fransk og spansk og en temmelig intrikat grammatikk i tysk.
![]() |
#14 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: SpråkopplæringMin lilllebror fikk det velmente rådet om å ta spansk på videregående ( han hadde ikke språk på u.skole), med det resultat at han strøk, og ikke fikk studiekompetanse.
![]() |
#15 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Språkopplæring
Forøvrig ville jeg gått inn for å fått programvaren "drillpro" som tilleggsprogramvare for å øke lese- og skriveferdigehetene. Et flott program for å få automatisert ord. Dette kan det jo være at skole har altså...det er iallefall bra synes jeg. (NAV dekker det ikke)
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg synes også det høres ut som det mest fornuftige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
50 & somewhat fab
Han må ha det hvis han skal gå ordinær studiespesialisering, men ikke på påbygging.
Det ser ut til at påbyggingsåret blir mye tøffere i de nye læreplanene (men vi har selvsagt ingen direkte erfaring enda siden det første kullet først kommer neste høst). Det er jo sannelig vanskelig nok allerede, med mange som ikke klarer å gjennomføre. Så jeg kommer til å være mer tilbakeholden med å anbefale dette løpet fra nå av.
![]() |
#18 |
Har tro på forbedring
|
Ja, om han velger allmenfaglig må han vel ha språk, men det er jo så mye å velge mellom!
![]() |
#19 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: SpråkopplæringFor å få generell studiekompetanse kan man gå
![]() |
#20 |
Har tro på forbedring
|
Ser man det! - Der lærte jeg noe nytt. Jeg gikk selv handel og kontor og slapp unna uten fremmedspråk. (ikke at jeg forsøkte å unngå det men)
![]() |
|
|