Hvorfor stemmer folk Krf?
Sitter og leser partiprogrammet til krf, jeg hadde nemlig en diskusjon, eller, jeg overhørte en diskusjon i går hvor ordene "frp er da ikke så ille, og man er jo aldri enig i alt et parti står for, heller" bli ytret.
Og det er sant, det er absolutt et poeng at man kan være enig i noe eller mye, og at det som er viktig for en, som i krf sitt tilfelle - de kristne verdiene, blir det som tipper vekta og sikrer partiet en stemme.
Men. Og som mitt eneste input til denne personen som ikke så problemet med å være enig i bare noe av det partiet står for, var altså det faktum at partiet (både frp og krf) diskriminerer og motarbeider homofiles rettigheter. Krf sier om seg selv "menneskeverd i sentrum" og jeg har bare lyst å le eller rope høyt, og si HAH! HVA?!! Eller noe sånt. Ubehersket. Men jeg sa, behersket, at det ikke blir det samme for meg at et parti er for heldagsskoler og masse annet jeg er enig i, så lenge menneskesynet sier at det er greit å diskriminere enkeltgrupper av samfunnet. Og for at jeg skal i det hele tatt gidde å se på enkeltsakene og summe opp hva partiet ønsker for Norge, må grunnverdiene til partiet være i orden.
Hva tenker dere? Er ikke menneskesynet partiet fører det viktigste når man skal stemme på et parti? Eller er det noe man kan se forbi fordi det er så mye annet partiet representerer som faktisk er bra?
Jeg tror det jeg prøver å si er at jeg ikke forstår de som stemmer krf eller frp, for de sier med sin stemme at et sånt menneskesyn er ok.
|