Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Skifte bilradio

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-13, 13:11   #1
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Skifte bilradio

Jeg har en Honda Civic type gammel, og jeg vil gjerne skifte ut radioen så jeg kan koble til iPhonen og bruke Spotify i bilen. Jeg trodde det bare var å kjøpe ny radio og stappe den inn, men etter å ha sett en Youtube video har jeg ingen planer om å gjøre det selv. Mannen mener det ser lett ut, men han får heller ikke lov å kløne inni der.

Så: Hvor kan jeg få skiftet en radio? Vanlig verksted? Jeg bruker merkeverkstedet som regel, de er jo grisedyre - kan jeg gå et annet sted? Eller må jeg til spesial-bilradio-verksted? Og hvor mye kan jeg regne med at sånt koster? Jeg kan beholde høytalerne. Blir det billigere å kjøpe ny bil? Eller skal jeg bare kjøpe sånn fm-transmitter-dings?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 14:30   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skifte bilradio

Hadde sjekket med et firma som driver med bilstereo, og da få tilbud både på enheten og monteringen. De har gjerne rimeligere enheter også. Hvis det er en litt eldre modell, så burde det i utgangspunktet ikke vært vanskelig heller hvis de følger standardene. Noen ganger må man inn med en adapter for ledningene eller koble på en litt annen måte - skulle ikke være så problematisk med mindre det ikke er så jææævla trangt (noen har kanskje også sett at bilstereoen hos noen i enkelte biler stikker litt ut....).

Hvilken årsmodell er bilen?

Gammel 03-04-13, 14:32   #3
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Henger i tråden siden jeg tenker på det samme. Hvilken type radio/spiller tenker du på, Neket? Er intr så jeg slipper å lete selv.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 14:33   #4
Hulda

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis den er så gammel at det er kassettspiller, trenger du ikke å bytte...

Jeg skal også bytte pga. det samme, min sønn fikser slikt.
På den forrige bilen fikk jeg i et kassett-adapter.

Gammel 03-04-13, 14:39   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bytta på mammas gamle Peugeot 306 i sin tid, fra standard radio til en ny cd-spiller. Det gikk veldig greit, men husker det var litt knot å få det ut og inn. Pappa hjalp til da, og det kan nok hende det var ekstra kjekt at han er (fly)tekniker.

Mannen har kjøpt ny bilradio til vår Mercedes fra 2004, og skal bare få tak i et bestemt verktøy for å få løsna den gamle, så er det grei skuring visstnok.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 15:13   #6
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Hadde sjekket med et firma som driver med bilstereo, og da få tilbud både på enheten og monteringen. De har gjerne rimeligere enheter også. Hvis det er en litt eldre modell, så burde det i utgangspunktet ikke vært vanskelig heller hvis de følger standardene. Noen ganger må man inn med en adapter for ledningene eller koble på en litt annen måte - skulle ikke være så problematisk med mindre det ikke er så jææævla trangt (noen har kanskje også sett at bilstereoen hos noen i enkelte biler stikker litt ut....).

Hvilken årsmodell er bilen?

Det er 2001 modell tror jeg. Det så vanskelig ut i videoen.

(Kilde: youtube.com)

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Henger i tråden siden jeg tenker på det samme. Hvilken type radio/spiller tenker du på, Neket? Er intr så jeg slipper å lete selv.

Aner ikke. Så langt har jeg ikke kommet enda. Så lenge jeg kan koble til telefonen er jeg fornøyd. :ikke så kravstor:

Gammel 03-04-13, 18:41   #7
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg sjekket dette hos en bilradiospesialist for en liten stund siden. Det er vel om å gjøre at den nye spilleren passer inn i hullen der den gamle har vært. Ev. finnes det en slags list man kan sette rundt. Mange av de nye bilradioene er større enn de gamle pga stor skjerm til gps etc. Det finnes også selvsagt billige og dyre typer. Synes å huske at den billigste typen med monetringssett til min bil koster ca 3000, umontert. Gikk jeg litt opp i pris til 4500,- fikk jeg veldig mye bedre lyd.
Slik Fm transmitterdings har jeg prøvd. Det gav mye støy og dårlige lydkvalitet synes jeg

Jeg skulle også så gjerne hatt Spotify i bilen

Gammel 03-04-13, 20:20   #8
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Såpass ja, og pluss montering? Dette blir dyrt.

Tror jeg venter til etter neste EU-kontroll, aka skjebnens time. Kanskje jeg kjøper ny bil i stedet.

Gammel 03-04-13, 20:52   #9
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Såpass ja, og pluss montering? Dette blir dyrt.

Tror jeg venter til etter neste EU-kontroll, aka skjebnens time. Kanskje jeg kjøper ny bil i stedet.

Synes å huske det, men prisen kan variere fra forhandler til forhandler. Jeg sjekket bare et sted, har ikke montert enda. Synes også det var litt dyrt

Gammel 03-04-13, 21:28   #10
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå tok jeg bare en kjapp titt her:
CD/radio med DAB og støtte for iPhone, kr 1499
En tusenlapp mer og man får bluetooth i tillegg.

Må jeg ha noe monteringsett i tillegg om jeg kjøper en av disse? For man bør ha DAB, ikke sant?

Gammel 03-04-13, 21:53   #11
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Nå tok jeg bare en kjapp titt her:
CD/radio med DAB og støtte for iPhone, kr 1499
En tusenlapp mer og man får bluetooth i tillegg.

Må jeg ha noe monteringsett i tillegg om jeg kjøper en av disse? For man bør ha DAB, ikke sant?

Den var jo billig! Tror jeg tar opp igjen tanken på Spotify i bilen
Hva du trenger i tillegg kommer vel ann på hvilken bilstereo du har nå... Jeg har sånn ca denne, og da blir denne typen som er linket til mye mindre/smalere, og en list eller kasse må vel monteres i tillegg. Kan hende det var derfor jeg fikk oppgitt en høyere pris? Det var for stereo som passet i Passaten min (stort display)

Gammel 26-04-13, 10:26   #12
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen har nå bytta og det gikk veldig greit. han fikk tak i verktøyet til hele 19 kroner, og fikk bytta radioen. Han la også inn handsfree med ledning bak noen paneler som han da tok av og festet igjen. Gikk som sagt veldig greit.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-13, 13:00   #13
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Så bra, Kokos. Min skal på EU kontroll på mandag. Skjebnetime. Så får vi se om skifte av radio er en aktuell problemstilling etter det.

Gammel 26-04-13, 13:28   #14
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har nettopp bestilt ny til vår bil. Jeg er dritlei av fm-transmitter til iphonen som ikke fungerer noe særlig bra.

Vi bestilte denne http://www.pixmania.com/no/no/129218...usb-bluet.html og måtte visst i tillegg ha noe som heter en facia adaptor i tillegg. Det fant jeg på ebay. Så får vi se hvordan det går å installere selv, dersom det ikke går får jeg heller spørre noen om hjelp.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-13, 14:23   #15
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carpe Diem, her.

Den var jo billig! Tror jeg tar opp igjen tanken på Spotify i bilen
Hva du trenger i tillegg kommer vel ann på hvilken bilstereo du har nå... Jeg har sånn ca denne, og da blir denne typen som er linket til mye mindre/smalere, og en list eller kasse må vel monteres i tillegg. Kan hende det var derfor jeg fikk oppgitt en høyere pris? Det var for stereo som passet i Passaten min (stort display)

Det finnes en del spesialtilpassede løsninger for VW/Audi/Skoda/Seat som er "plug and play". F.eks. Pioneer har egne enheter for å erstatte de originale spillerene direkte. VAG-konsernet har samme løsning i så mange modeller og selger såpass stort volum av biler, at det blir det hensiktsmessig for for produsentene å ha egne modeller for disse bilene.

I tillegg finnes det en løsning fra Denison (http://www.bilradiospes.no/m/shop/?katid=1228) som gjør at man kan få USB-tilkobling i hanskerommet mot de originale bilstereoene til VAG. Man kan skifte sang etc. via multifunksjonsratt også. Og det kommer vel sangtittel etc. i display for kjørecomputer.

Monteringsramme hvis man skal ha 1-DIN-bilstereo til VAG koster et par-tre hundrelapper. Men det finnes også en rekke bilsteroer som er 2-DIN slik at de passer mer direkte. Og adaptere for nyere VW er ikke dyrt hvis man i det heletatt trenger det.

Det er ellers en del som kjøper mer avanserte originale modeller brukt på nettet og erstatter de enkleste originalmodellene. En del som setter inn mer avanserte selger de originale brukt.

Det er også en del leverandører som har høyttalere ment for å erstatte de originale i en rekke VW-modeller.

Gammel 26-04-13, 14:36   #16
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Det finnes en del spesialtilpassede løsninger for VW/Audi/Skoda/Seat som er "plug and play". F.eks. Pioneer har egne enheter for å erstatte de originale spillerene direkte. VAG-konsernet har samme løsning i så mange modeller og selger såpass stort volum av biler, at det blir det hensiktsmessig for for produsentene å ha egne modeller for disse bilene.

Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg har en Skoda Yeti og en iPhone. Jeg undersøkte med verkstedet om noe kabelgreier som skulle gjøre det mulig for meg å koble telefonen til det eksisterende anlegget (orginalt med bilen og inkluderer navigasjon). Da kom det på rundt 7000,-

Finnes det en anne spiller jeg kan bytte ut den jeg har med, som lar meg koble til telefonen og som er billigere enn 7000,-?

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-13, 14:46   #17
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg har en Skoda Yeti og en iPhone. Jeg undersøkte med verkstedet om noe kabelgreier som skulle gjøre det mulig for meg å koble telefonen til det eksisterende anlegget (orginalt med bilen og inkluderer navigasjon). Da kom det på rundt 7000,-

Finnes det en anne spiller jeg kan bytte ut den jeg har med, som lar meg koble til telefonen og som er billigere enn 7000,-?

Hvis du har med navigasjon, er det ikke Bluetooth på det også da?

Denison-løsningen, som er linket til, tror jeg ikke skal være så dyr å få installert. Men kanskje bilstereofirmaene har bedre priser på det enn merkeforhandlerne.

Gammel 26-04-13, 14:51   #18
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvis du har med navigasjon, er det ikke Bluetooth på det også da?

Denison-løsningen, som er linket til, tror jeg ikke skal være så dyr å få installert. Men kanskje bilstereofirmaene har bedre priser på det enn merkeforhandlerne.

Neeeiiii....? Jeg må innrømme at dette er jeg helt blank på, men såvidt jeg har klart å finne ut, er det ikke bluethooth. Skal lese boken litt bedre, og se. Og så er det kanskje en god ide å høre med bilsterofirma istedet for merkeverksted - sånt tenker jeg ikke på all den tid dette er noe jeg virkelig ikke har greie på. Takk for svar!

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-13, 15:05   #19
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Neeeiiii....? Jeg må innrømme at dette er jeg helt blank på, men såvidt jeg har klart å finne ut, er det ikke bluethooth. Skal lese boken litt bedre, og se. Og så er det kanskje en god ide å høre med bilsterofirma istedet for merkeverksted - sånt tenker jeg ikke på all den tid dette er noe jeg virkelig ikke har greie på. Takk for svar!

Trodde de nyere modellene som er litt mer avansert, som å ha navigasjon, da gjerne også har med Bluetooth. Da vil man normalt sett kunne spille musikk via Bluetooth.

Gammel 26-04-13, 16:09   #20
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Standard

Jeg har siden sist fått kjøpt meg spiller og byttet. Viste seg at halve dashbordet måtte demonteres for å få det gjort, men nå kan jeg ihvertfall spille fra iphonen min og er nøgd med det.
Det ble en Kenwood til knapt tolvhundre.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:12.